Inlägg från: Förtjust |Visa alla inlägg
  • Förtjust

Förbannade klasskassa och skolresa !!

Louise skrev 2014-01-14 05:25:32 följande:

För mig låter det där mest som barnarbete då ungar pressas att tjäna så stora summor och lägga ner så mycket tid på det. Man kan inte, och ska inte, tvinga barn att arbeta! Hur går det för barn som redan känner sig slutkörda pga tex mycket läxor, jobbig hemsituation, sjukdom i familjen, egen sjukdom, depression, funktionshinder eller dylikt? Är det rimligt att anta att ALLA barn i klassen verkligen kan lägga ner så mycket arbete som krävs för att tjäna ihop alla dessa tusentals kronor? Hur mår de barn som inte orkar? Ska de behöva känna sig skyldiga när klassen inte kan åka? Ska de barnen inte få åka med? Vad är lösningen för dessa barn?
    Precis! Jag hade ingen lust att åka på klassens sådan där resa när jag var i högstadiet. Det var en skidresa och jag var inte särskilt intresserad av skidåkning/snowboard. Jag var redan utanför i klassen och lade hellre tiden på att plugga och få bra betyg än att ränna och sälja chokladbollar och sånt. Dessutom krävdes det då av min mamma att lägga mellanskillnaden på 1500 kr tror jag det var och hon var både ensamstående med tre barn och student. Jag och mamma kom överens om att skippa resan så alla i klassen fick ge sig ut utan mig och sälja. Många blev jättearg på mig för att jag inte var solidarisk och följde med, vilket fick mig att känna mig ännu mer utanför. Inget minns jag lika tydligt som känslan av utanförskap när resten av klassen var på den där resan fastän jag inte var ett dugg intresserad av skidåkning som sagt. Helt sjukt! Vilken tur att föräldrar får stöd av skolverket att sätta ner foten mot sånt här numera!
    2-barnsmor med barn som är 2 resp. 3 år
  • Förtjust

Okej. Intressant!

Jag tycker dom borde förbjuda skolresor som skolan inte bekostar i sin helhet. Om barnen vill sälja grejer eller spara till en resa med sina kompisar får föräldrar ordna det privat på fritiden, tycker jag. Det är inget som hör hemma i skolan. Barnens fritid borde dom och deras föräldrar själva få disponera. Vill barnen satsa på sport, läxor eller bara vara barn och leka med sina kompisar så ska dom få göra det och inte behöva tillbringa kvällarna med att knacka dörr i alla möjliga olika syften. Som någon annan sa tidigare här i tråden. Det är ju inte bara skolan som håller på med insamlingar. Barnen kanske samlar in för något eget ändamål, sportklubben kanske också har en insamling liksom någon förening eller kör som barnen är med i. Bara som några exempel. Det är min åsikt att skolan ska vara helt avgiftsfri och inte innehåller aktiviteter som får barn att känna sig utanför.

2-barnsmor med barn som är 2 resp. 3 år
Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!