Inlägg från: Louise |Visa alla inlägg
  • Louise

Förbannade klasskassa och skolresa !!

Är inte barnarbete förbjudet?

• Louise
    Tindra85 skrev 2014-01-13 20:21:20 följande:
    Hej, Vill bara börja med att skriva att jag menar detta som en positiv synvinkel och inte något som ska få er att ta illa vid er eller vad som nu kan hända Vill ju bara säga att när jag gick i nian gjorde vi en fantastisk resa till Spanien tillsammans i klassen och vi tjänade in alla pengar själva! Eftersom alla har det olika pengamässigt hemma så skapade vi också förutsättningar så att alla skulle ha råd att följa med. Vi hade flera möten där man la fram olika idéer om hur vi skulle få in pengar och utgick sen från detta. Ingen skulle lämnas hemma för att denne inte hade råd, utan man skulle kämpa som en klass för detta. Vi sålde bl.a. Choklad/kokosbollar där vi fick olika områden som man sedan gick runt och tog beställningar, med engagemang och tydlighet (gärna något papper som styrkte att det var just till klassresa tex) sedan levererade man dem. Detta gjorde vi nog 2 eller 3 omgångar och tjänade faktiskt in största delen på detta! Vi hade även ett stånd på julmarknaden där föräldrarna hjälpt till och stötta med att baka olika bakverk också någon silltårta har jag för mig, men återigen där det var viktigt att det var VI elever som stod och sålde. Sedan hade vi en kabaré där vi tog inträde och sålde kakor i pausen -här fick vi också in mycket Har för mig vi gjorde mer, men kommer inte på just nu. Vet att de här företagen som man säljer pålägg åt är bra också. Jag tycker det viktiga är att alla får en rättvis chans att tjäna pengarna. Visst, vissa föräldrar kanske köper upp allt barnen kommer hem med, men mina föräldrar gick inte med på det (de köpte en normal ranson) utan det var bara ut och sälja - få barnen att bli stolta över det dem gör och försök få de att känna att de har faktiskt lyckats tjäna in pengarna helt själva! Tror mer man gör mer skada än nytta genom att barnen får allt serverat...och det borde ju finnas föräldrar som tycker samma sak :) Nej, ett möte (egentligen bara med klassen och mentorer ) och gör upp delmål och kanske inbördes "tävling" med små belöningar längs vägen för att tagga igång lite tävlingskänsla vem som kan sälja mest :) Vi lyckades dessutom samla in pengarna för våra 4 föräldrar som var med också... Hoppas det ger någon hjälp :)

För mig låter det där mest som barnarbete då ungar pressas att tjäna så stora summor och lägga ner så mycket tid på det. Man kan inte, och ska inte, tvinga barn att arbeta! Hur går det för barn som redan känner sig slutkörda pga tex mycket läxor, jobbig hemsituation, sjukdom i familjen, egen sjukdom, depression, funktionshinder eller dylikt? Är det rimligt att anta att ALLA barn i klassen verkligen kan lägga ner så mycket arbete som krävs för att tjäna ihop alla dessa tusentals kronor? Hur mår de barn som inte orkar? Ska de behöva känna sig skyldiga när klassen inte kan åka? Ska de barnen inte få åka med? Vad är lösningen för dessa barn?
  • Louise
    EllisBell skrev 2014-01-14 07:39:24 följande:
    Louise: ????? Det handlar om tonåringar och då är det väl snarare självklart att man jobbar på helger etc. Jag tycker att det är en toppenidé att ungdomarna får jobba ihop en klassresa tillsammans. För det var väl vad det är frågan om här?

Det handlar om barn på 13-15 år. En del av dessa är säker mogna nog, har tid och har en sådan levnadssituation att det är fullt möjligt för dem att tjäna en mindre summa pengar om de vill. Här handlar det dock om många tusentals kronor och man är tvingad att jobba för att klassen ska kunna åka. Hur kommer eleverna behandla de som inte kan, pga tex social fobi, sjukdom, funktionsnedsättning, bristande stöd hemmifrån, eller annat skäll? Finns det inte en stor risk att dessa barn ses som "svarta får" av övriga elever? Ska man tvinga dessa elver att stanna hemma? Jag tror du glömmer vilka olika förutsättningar barn i 7 kan tänkas ha det.
  • Louise
    EllisBell skrev 2014-01-14 09:32:19 följande:
    Haha, va? Både jag och mina syskon gick ut skolan med toppbetyg och har uniutbildningar av typen läkare, ingenjör, jurist etc och vi har alla jobbat på helger och lov från högstadiet. Detta trots att våra föräldrar har det bra ställt. Att tidigt lära sig göra rätt för sig är jättebra. De jag vet som misslyckats i livet är faktiskt såna som föräldrarna curlat för att deras enda fokus ska vara skolan.

Alla har inte lika mycket energi som du och dina syskon. Alla kommer inte klara att jobba extra och tjäna minst 8000kr och nedåt har tid och ork till skolan. Människor är individer och jag hoppas att det inte är du som är läkare om du inte inser detta.
  • Louise
    isolande skrev 2014-01-14 15:35:29 följande:
    Jo, man kan hitta på roliga saker, men inte under parollen "skolresa" som skall föregås av gemensamma klassaktiviteter och sedan bearbetas i grupparbeten på skoltid!  Man gör en resa med några kompisar, punkt. Förberedelser och prat om den efteråt sköts privat på fritid.

Håller med! Finns väll ingen anledning till att ungarna inte kan ha lika kul om ett gäng vänner sparar pengar och sticker på en resa tillsammans.
  • Louise
    Selfish Geene skrev 2014-01-14 15:52:00 följande:
    Det är stor skillnad mellan att tvingas jobba på fritiden eller betala med egna pengar till en fritidssysselsättning som en fotbollsförening eller liknande och att tvingas jobba på fritiden eller betala för att delta i aktiviteter i den obligatoriska GRUNDSKOLAN! Barnet kan inte avstå från sin grubdskoleurbildning även ingen skulle vilja och därför ska alla delar av utbildningen vara avgiftsfri!

Hålle med! Visst känns det tokigt att behöva påpeka något så självklart som det du skrev just nu.
  • Louise
    EllisBell skrev 2014-01-14 18:50:57 följande:
    Louise: De har ju 2,5 år på sig att få in pengarna. Och grejen med sånt här är ju att man hjälps åt. Tex kan man fixa loppis, ordna disco för yngre barn baka och sälja etc. Alla behöver inte göra allt men alla kan göra något, det de är bra på. Och alla pengar är gemensamma och går in i klasskassan.

Ja de har 2,5 år på sig( vilket iofs innebär att en del elever kommer samla ihop pengar till en resa de inte kommer kunna åka på då det inte är säkert att alla går kvar i klassen om 2,5 år). Men insamlingen börjar nu! Kraven på att tjäna tusentals kr varje år i 2,5. år börjar redan nu i 7:an. Sen vet jag inte hur jag ska få dig att förstå att alla inte alls kan/orkar bidra till insamlingen. Människor är olika, en del bor i fosterhem, endel med alkoliserade föräldrar, en del utsätts för övergrepp och är trötta och slutkörda pga det, en del är sena i utvecklingen, en del har föräldrar som är svårt sjuka och ligger inför döden (det hade jag i den åldern), en del måste ta ett mycket stort ansvar för hemmet pga sjuka föräldrar, en del är blyga, en del deprimerade eller sjuka på annat sätt, en del borde igentligen vara sjukskrivna men försöker klara av skolan endå. Det finns inte alltid ork och tid för att tjäna in tussentals kronor per år. Jag tror att ni som tycker det här med klassresor för totalt hundratusentals kronor har missat att inte alla barn är/har det som ni när ni var i den åldern. Att då ställa dessa krav i den obligatoriska grundskolan är rent vansinne enligt mig.
  • Louise
    EllisBell skrev 2014-01-14 19:08:14 följande:
    sextiotalist: Det där håller jag med om. Sker resandet helt privat är ju verkligen risken stor att folk inte kan följa med.

Sker resandet helt privat blir det förmodligen ett gäng kompisar som åker. Då kan det bli kanske 5-10 personer från klassen som är vänner, kanske kommer det med någon från en parallellklass, kanske något äldre/yngre syskon också. Då blir man inte lika utpekad om man inte följer med. Sedan behöver man inte utstå otrevliga blickar när man inte har orkat/kunnat vara med vid någon bakförsälning och man slipper höra alla sina klasskamrater tals om den stora resan i flera års tid.
  • Louise
    EllisBell skrev 2014-01-14 19:22:20 följande:
    Louise: Hade du hellre sett att de familjer som vill/kan privat slår sig ihop och betalar för bara sina barn? Då har ju de som har det tuffare noll chans att få åka med.

Ja! Det hade jag. Då blir det inte hela klassen. Det blir ganska många om inte kan/vill betala 8-9000 kr per barn. Och jag misstänker starkt att det blir vänner/syskon/barn från parallellklaser som följer med. Då blir det inte lika tydligt vilka i klassen som inte har råd eftersom det inte blur en klassresa.
Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!