EllisBell skrev 2014-01-14 18:50:57 följande:
Louise: De har ju 2,5 år på sig att få in pengarna. Och grejen med sånt här är ju att man hjälps åt. Tex kan man fixa loppis, ordna disco för yngre barn baka och sälja etc. Alla behöver inte göra allt men alla kan göra något, det de är bra på. Och alla pengar är gemensamma och går in i klasskassan.
Ja de har 2,5 år på sig( vilket iofs innebär att en del elever kommer samla ihop pengar till en resa de inte kommer kunna åka på då det inte är säkert att alla går kvar i klassen om 2,5 år). Men insamlingen börjar nu! Kraven på att tjäna tusentals kr varje år i 2,5. år börjar redan nu i 7:an. Sen vet jag inte hur jag ska få dig att förstå att alla inte alls kan/orkar bidra till insamlingen. Människor är olika, en del bor i fosterhem, endel med alkoliserade föräldrar, en del utsätts för övergrepp och är trötta och slutkörda pga det, en del är sena i utvecklingen, en del har föräldrar som är svårt sjuka och ligger inför döden (det hade jag i den åldern), en del måste ta ett mycket stort ansvar för hemmet pga sjuka föräldrar, en del är blyga, en del deprimerade eller sjuka på annat sätt, en del borde igentligen vara sjukskrivna men försöker klara av skolan endå. Det finns inte alltid ork och tid för att tjäna in tussentals kronor per år. Jag tror att ni som tycker det här med klassresor för totalt hundratusentals kronor har missat att inte alla barn är/har det som ni när ni var i den åldern. Att då ställa dessa krav i den obligatoriska grundskolan är rent vansinne enligt mig.