• strandkant

Viktväktarna Online 2014 - Nu kör vi!

Någon annan som kört igång med Viktväktarna Online nu i årsskiftet?
    Jag har 57 kg till min målvikt (är normalviktig om 62 kg, men jag börjar där!) och jag tänker ta mig dit på egen hand. Men jag behöver någon som är lika aktiv och pepp som jag. Detta blir en tråd där vi kan utbyta recept, erfarenheter, gnäll och klagomål.

Vilka är med mig? Nu kör vi! Skrattande

• Svar på tråden Viktväktarna Online 2014 - Nu kör vi!
  • ingeborg34

Jag är med! Fyra barn senare väger.jag 90kg-är efter första veckan helnöjd med VV online.

• tessan27

Jag och min sambo gick med i VV online i november. 5 veckor innan jul. Det har funkat bra för oss båda. Under julen och ledigheten. Ca 2 veckor räknade jag inte så mycket men tänkte på vad jag åt samtidigt som jag unnade mig lite extra. Började på 105,5 kg till mina 162 cm. Har hittills lyckats gå ner 6,2 kg, stod stilla under ledigheten. Är mycket nöjd. Har vägning på måndag morgon. Har just nu 32 pp att äta.

Till frukost äter jag för det mesta:
    En portion havregrynsgröt med mjölk och lite äppelmos 6 pp el.
    2 dl a-fil (2%), en halv dl naturell musli och en skivad banan. 5 pp

Till lunch blir det lite olika men försöker undvika potatis, pasta och ris. Äter kanske en kycklingfilé grönsaker och tzatziki eller köttfärssås och grönsaker eller nått sånt.

Till mellanmål äter jag oftast frukt och en smörgås med lite Bregott och kanske en skinkbit.

Till kvällsmat blir det ungefär som lunchen fast där lägger jag kanske till lite pasta eller så. Igår åt jag tex 100 g tacoköttfärs, grönsaker, 3 msk mager riven ost, 2 msk lätt creamfraiche och några tortillachips. Totalt 8 pp.

Sen har jag oftast pp kvar på kvällen så då kan det bli någon hård smörgås eller kanske någon godisbit eller kaka, lite popcorn eller så.

• Svarta Damen
    MamaPapa: -1,2 kg på en vecka, eller? Låter kalas ju! :)

ingeborg34: Vad härligt att Du är nöjd. Berätta gärna mer. Vad äter du? Tränar du?

tessan27: Underbart att stå still i vikt under en sådan sockerstinn helg som julen. :) Och det verkar som Du äter "som vanligt". Är trött på alla dieter där man ska utesluta grejer och äta på ett visst sätt . . . inte så konstigt att man tröttnar då.

Kul att höra alla Era erfarenheter.
    Jag undrar lite kring propointsen. Hur räknar man ut hur många propoints man ska äta på en dag? Finns det någon formel för det eller hur funkar det? Och hur gör ni rent praktiskt med matplaneringen? Planerar ni flera dagar i förväg och skriver in i dagboken i förtid? (för jag antar att det finns någon dagbok där man fyller i vad man äter) - eller tar ni bara dagen som den kommer? Kör ni på särskilda VV-recept eller omvandlar ni era vanliga recept till propoints? O hur funkar det egentligen?

Oj så många frågor det blev. Men jag är så nyfiken. Vill veta allt och lite till. :)
  • MamaPapa
    Svarta Damen skrev 2014-01-21 22:10:43 följande:

ingeborg34: Vad härligt att Du är nöjd. Berätta gärna mer. Vad äter du? Tränar du?

tessan27: Underbart att stå still i vikt under en sådan sockerstinn helg som julen. :) Och det verkar som Du äter "som vanligt". Är trött på alla dieter där man ska utesluta grejer och äta på ett visst sätt . . . inte så konstigt att man tröttnar då.

Jag undrar lite kring propointsen. Hur räknar man ut hur många propoints man ska äta på en dag? Finns det någon formel för det eller hur funkar det? Och hur gör ni rent praktiskt med matplaneringen? Planerar ni flera dagar i förväg och skriver in i dagboken i förtid? (för jag antar att det finns någon dagbok där man fyller i vad man äter) - eller tar ni bara dagen som den kommer? Kör ni på särskilda VV-recept eller omvandlar ni era vanliga recept till propoints? O hur funkar det egentligen?

Oj så många frågor det blev. Men jag är så nyfiken. Vill veta allt och lite till. :)

Ja det var på en vecka.

När man går med online så skriver man in längd, vikt, hur mkt man rör sig etc så får man reda på hur många propoints man får.

Jag planerar inte så jättemkt framåt - någon dag eller så. Har med mig matlåda till jobbet så varje morgon skriver jag in (dagboken online) vad jag ätit till frukost och vad som är i matlådan.
  • Pyret 85

Här vill jag va med. Började i maj och gick ner 15 kilo. Sen blev senhösten lite sådär. Men har nu kört ca två veckor. Dock så åkte jag på magsjuka i måndags så räknandet har blivit lidande. Får se på fredag om jag gått ner nått.

• ingeborg34
    Svarta Damen skrev 2014-01-21 23:10:43 följande:

På det stora taget äter jag vanlig mat, precis som innan jag gick med i VV. Lagar inte speciell mat till mig och vill överhuvudtaget inte att resten av familjen ska påverkas av att jag försöker gå ned i vikt - vill inte föra över någon vikthets till mina barn. Däremot äter jag lite mindre och funderar en gång extra innan jag unnar mig "onödigheter" - väljer helt enkelt vilka grejer som jag verkligen tycker är gott och inte bara stoppar i mig "i bara farten". Jag äter kolhydrater som pasta, ris och mackor - det är liksom såna grejer jag gillar, men lite mindre av det. Har skippat juicen till frukost oftast och tar istället och mixar naturell youghurt och frusna bär till frukost.
    Förhoppningsvis blir det lättare att försöka lära sig att jogga om man väger lite mindre
  • Pyret 85
    ingeborg34 skrev 2014-01-22 09:56:40 följande:
    På det stora taget äter jag vanlig mat, precis som innan jag gick med i VV. Lagar inte speciell mat till mig och vill överhuvudtaget inte att resten av familjen ska påverkas av att jag försöker gå ned i vikt - vill inte föra över någon vikthets till mina barn. Däremot äter jag lite mindre och funderar en gång extra innan jag unnar mig "onödigheter" - väljer helt enkelt vilka grejer som jag verkligen tycker är gott och inte bara stoppar i mig "i bara farten". Jag äter kolhydrater som pasta, ris och mackor - det är liksom såna grejer jag gillar, men lite mindre av det. Har skippat juicen till frukost oftast och tar istället och mixar naturell youghurt och frusna bär till frukost.
    Förhoppningsvis blir det lättare att försöka lära sig att jogga om man väger lite mindre
    Precis så gör jag också. Jag vill fortfarande kunna äta "normalt", fast mindre och tänker mig för innan jag stoppar i mig något. 
    Väljer också kött som där är mindre fett i, tex fläskkotlett istället för karrékött (som jag för övrigt älskar), kycklingfilé, fläskfilé osv. kör också på lättmjölk istället för standard.
    ♥Mamma till världens sötaste Lian♥
  • Svarta Damen

Låter ju toppen! Att ni äter "som vanligt" alltså. Om man nu kan uttrycka sig så. ("Som vanligt" är säkert olika för alla, hehe) Men det jag menar med "som vanligt" är husmanskost med delar av både protein, kolhydrater och fett. Om man dessutom kan äta något smarrigt ibland (förutsatt att man håller sig till sina Points) - FANTASTISKT! :) Jag själv är en sucker för chips. Men det innebär ju kanske inte nödvändigtvis att man ska trycka hela påsen på en gång! ;)

Går ni ner i vikt då? Dum fråga förresten. Det klart Ni gör. Det är ju det som är det primära målet med Viktväktarna. Men ändå . . . hur går det? :)

Jag och min sambo tänkte som sagt köra detta tillsammans. Men att köpa två medlemskap känns lite . . . hmm, onödigt. Vi tänkte skriva in en av oss och sedan hänger den andre på, så att säga. Därav min tidigare fråga om det finns någon formel för att räkna ut hur många propoints man behöver om dagen. Måste man registrera sig för att få veta det, eller finns det något annat knep?

• ingeborg34

Jag har ju bara kört i två veckor men är helt nöjd m -2,5 kg. Det som gör att det funkar för mig är just att det är så enkelt att registrera mat. Man lägger in vad man ätit och antalet points kommer upp. Är man två som kör kan man få fram (tror jag) hur många points per dag man har och kan ju lätt kolla hur mycket det man äter blir även om en då får registrera sina "vid sidan om".

• Nussan

Jag är på :) började i måndags och gått ned 2 kg redan. Mycket vätska antar jag, spännande och se vad jag gått ned till nästa vecka. Kul att så många kör, ska bli spännande och följa er alla. Sen om någon har lite bra middagstips med få pp vore det gulligt om ni ville dela med er av det :)

Svar på tråden Viktväktarna Online 2014 - Nu kör vi!