• Pemberly

gravida efter ivf i december 2013

Är det några fler som blivit gravida efter ivf i december 2013 så kunde det vara kul att följas åt.

Jag själv satte in ett fryst embryo den 10/12 och plussade igår. Jag har sedan tidigare en son på drygt 3 år som vi fick via ivf och vi har gjort rätt många försök att få ett syskon till honom. Jag är jätteglad att det blev plus den här gången men också orolig eftersom min senaste graviditet blev missed abortion (i somras)

• Svar på tråden gravida efter ivf i december 2013
  • Visan

Nonnitott: Jag gjorde VUL i v.9 (8+0) och hade inskrivning i tisdags v.11 (10+0). Frågade om vi kunde få ett UL i typ v.13-14 men det var typ omöjligt då det inte finns någon risk för något eller bakgrund till varför. Det enda man ser så tidigt är ju bara om den lever eller inte. Hon erbjöd mig ett extra besök hos henne istället för att lyssna på hjärtat. På så vis får vi ju veta om den lever eller inte och det besöket kommer bli i v.14 (13+6). Efter det är det ca en månad kvar till RUL och då får vi ju se den lilla så det känns bra. Fråga om ett extra besök!

En graviditet kan stanna av och inte blöda ut direkt, kallas missedabortion (MA). Min BM sa att ofta då så försvinner typ alla symtom i ett naffs. Om dom bar blir mindre ju längre du går så är det nog ingen fara. Hoppas jag inte skrämde upp dig nu, var inte meningen. Hon menar att känner du nåt en dag och sen absolut inget nästa, att allt är borta, så kan man bli orolig.

• Pemberly

När jag hade missed abortion i somras så försvann inte symptomen plötsligt men jag hade hela graviditeten mindre symptom än vad jag har denna. Men symptomen kan variera för olika människor så det är troligen ingen fara nonnitott. Men är du jätteorolig så kan du ju boka ett privat ultraljud.

• Trollet79
    nonnitott skrev 2014-01-25 08:32:47 följande:
    Grattis till fler fina VUL, kul!!

Jaha då har jag nog fattat fel, tycker att det är rätt förvirrande detta med hur man räknar v. Har inte träffat bm än och de pratade inte om det på VUL.

Jag gjorde VUL i v 7+0, rätt tidigt verkar det som nu och vi kommer inte få göra något UL förrän typ v 18, känns rätt långt bort! Har inskrivningen v 12+5 antar att jag får mer info då, men det känns oxå så långt bort! känns fortfarande så osäkert. Får ni andra göra flera VUL el UL?

En dum fråga men kan man få missfall utan att blöda? Utan att märka det? Har inte så mycke symtom längre....
    Båda mina tidiagre graviditeter slutade ju tyvärr i MA utan någon som helst blödning. Upptäcktes på VUL och jag fick avsluta medicinskt och med skrapning. Första gången försvann mina symtom, andra gången hade jag fortfarande symtom kvar. Vill ju inte göra dig rädd och avsaknad av symtom behöver ju inte betyda något! Det vanligaste är nog att man blöder. Jag hoppas allt är lugnt! Tänker också på alla som inte gör IVF, de får vanligtvis inte se något förrän RULet, fattar inte hur man klarar att vänta! ;)
    Om allt ser bra ut för mig på tisdag så ska jag be att få göra ett extra VUL i typ v. 13 på grund av hur det har gått tidigare. Jag vet inte om de går med på det dock.
  • Coors

Vet inte vad jag ska ta mig till? Jag har dom senaste dagarna varit så yr i huvudet, känns som jag ska svimma. Kommer typ i attacker, kommer o går lite hur som helst. Känns som jag åkt karusell i timmar, idag åkte jag hem från jobbet pga detta. De gick liksom inte... Är de fler som känner så här? Vad kan man göra? Så här var de inte alls med förra graviditeten. Plus allt illamående också, Usch nu klaga jag på rejält här!!! :(

• nonnitott

Tack för era svar... Suck nu e jag lite mer orolig, mår fortfarande lite illa men inte "åksjuk" på samma sätt. Tarmarna verkar ha satt igång igen o jag känner mig inte lika uppsvälld, men som sagt det behöver ju inte betyda nått. Här en kompis som inte mådde nått dåligt, snarare bättre under sina graviditeter. Eftersom det är min första graviditet så har jag ju inget att jämföra med.

Trollet: vilken vecka gjordes dina tidigare VUL? När de upptäckte MA? Kan man kolla det själv på nått sätt, typ m grav.test eller nått?

Coors: fy va jobbigt, jag har inte varit så yr, ta hand om dig!

• Trollet79

Första gången så var vi på VUL tror det var början på v. 9, då såg vi ett hjärta slå men den var alldeles för liten, bara 7 mm, så de ville att vi skulle komma igen ett par veckor senare. Strax efter det försvann mina symtom och jag kände mig helt ogravid. Nästa gång vi tittade så fanns det inget där.
    Andra gången så var det ett tidigare VUL, kanske v. 7(?) och då såg de bara en tom hinnblåsa. Den gången hade jag lite symtom, ömma bröst och lätt illamående, men tror inte jag hade några jättestarka symtom innan heller den gången.
    Men jag tror inte att det är så vanligt att det går så! Många säger ju också att det är före v. 7 som den allra största risken är! Din lille har ju iaf passerat storleken för hur min blev som kom längst! :) Det är säkert ingen fara!
    Jag vet inte med gravtest, har hört också att när man kommit en bit in i graviditeten så kan gravtest vara missvisande, men vet riktigt när eller så...

• Trollet79

Coors, det låter ju jättejobbigt! Du kanske kan ringa din läkare och se om de har något tips? Men det är väl inte fel att sjukskriva sig några dagar heller om du känner dig så. Hoppas du mår bättre snart!

• Pemberly

Såg det bra ut i vecka 7+0 är det nog ingen fara. Jag tror att de flesta som blir missed abortion avstannar tidigare än så även om det inte upptäcks förrän några veckor senare. Mitt missed abortion upptäcktes vid det första ultraljud vi gjorde i v 8+0 då var embryot mycket mindre än det borde (som i vecka 6) och hjärtat slog inte.

• Sunboost

Kan förstå det Sirian men skönt att du kan njuta ändå! Jättespännande med tvillingar ju!

Nonnitott: symtom kan variera, komma och gå lite, utan att det behöver vara nåt tokigt. Hoppas att allt är som det ska och är du fortsatt orolig, tycker jag att du ska ringa till mvc och prata med dem. Synd att du har så lång tid kvar till första mötet med bm. Angående ultraljud så fick vi välja mellan att göra ett i v.12-13 eller rul i v.18. För oss var det självklart att välja det senare men håller med dig Trollet79, jag fattar inte hur alla som blir normalt gravida klarar att vänta så länge...

• Sunboost

Coors: Låter jobbigt! Jag har inte haft det bekymret mer än att jag har kunnat bli lite yr och snurrig ibland men då har det ofta hängt ihop med att jag har behövt äta och dricka. Hoppas att du blir bättre snart!

Svar på tråden gravida efter ivf i december 2013