• Quinna85

Tempar/Fertility friend

Hoppas jag nu la tråden i rätt forum.

Jag har nu tempat varje morgon i 3 månaders tid och använder mig av den suveräna appen Fertility friend.
    Jag skulle nu vilja komma i kontakt med andra som tempar och kämpar för ett +

Det är många funderingar man får när man tempar. Hittar inte någon aktiv grupp så då fick jag starta en egen

• Svar på tråden Tempar/Fertility friend
  • johannastroberg
    Jeex skrev 2018-05-28 18:05:47 följande:

Av att läsa det du skriver här så förstår jag det som att du har mätt på andra tider än på morgonen ? Har du mätt på fm och em är tempen tyvärr ej tillförlitlig.

Jag har mätt på morgonen from i torsdags. :)
  • MissKelli
    johannastroberg skrev 2018-05-28 18:12:18 följande:

Jag har mätt på morgonen from i torsdags. :)

Har du mätt innan du ens satt dig upp? Det låter som extremt höga temperaturer.
  • johannastroberg
    MissKelli skrev 2018-05-28 19:55:18 följande:

Har du mätt innan du ens satt dig upp? Det låter som extremt höga temperaturer.

Jag har mätt innan jag ens satt mig upp, ja. Extremt höga? Jag har läst många som haft mellan 37.0-37.5 efter äl, 37.9 blev jag dock lite förvånad över själv. Har & är ej sjuk heller. Imorse var tempen på 36.9, är det något negativt att den sjunker kanske? Har läst att den ska sjunka någon dag innan mens om man ej blivit gravid, men bmi är inte förrän 6/6.
  • Erla
    johannastroberg skrev 2018-05-28 18:03:54 följande:

Ja det ska bli spännande. Precis, det kan ju bero på vad som helst... Tempen sjönk till 36.9 idag, kan det vara något negativt kanske?

Fast nu ser jag ju att du inte tempar direkt på morgonen vilket gör din kurva mycket osäker. För att få en tillförlitlig kurva ska du använda din basaltemp, som du får genom att tempa runt samma tid innan du kliver upp, efter minst 3 timmars sammanhängande sömn.
  • johannastroberg
    Erla skrev 2018-05-28 23:08:20 följande:

Fast nu ser jag ju att du inte tempar direkt på morgonen vilket gör din kurva mycket osäker. För att få en tillförlitlig kurva ska du använda din basaltemp, som du får genom att tempa runt samma tid innan du kliver upp, efter minst 3 timmars sammanhängande sömn.

Jag har tempat direkt på morgonen samma tid from i torsdags.
  • Erla
    johannastroberg skrev 2018-05-28 23:14:24 följande:

Jag har tempat direkt på morgonen samma tid from i torsdags.

Okej, då kan du skippa de temperaturer du får på eftermiddagen :) de ger dig inget vettigt alls. Om det är din första cykel som du tempar är det ganska svårt att säga vad dina temperaturer innebär. Låt det gå ett par cykler så du har något att jämföra med. Vad gäller dagens temp kan en dipp bero på en massa saker. Antingen att mensen är på gång, att ett ägg fäst eller hormonförändringar. Kan också bero på att du exempelvis råkat sova med öppen mun :P
  • johannastroberg
    Erla skrev 2018-05-28 23:22:59 följande:

Okej, då kan du skippa de temperaturer du får på eftermiddagen :) de ger dig inget vettigt alls. Om det är din första cykel som du tempar är det ganska svårt att säga vad dina temperaturer innebär. Låt det gå ett par cykler så du har något att jämföra med. Vad gäller dagens temp kan en dipp bero på en massa saker. Antingen att mensen är på gång, att ett ägg fäst eller hormonförändringar. Kan också bero på att du exempelvis råkat sova med öppen mun :P

Oj, det kan bero på många orsaker alltså:'D men hur är det nu, KAN tempen höjas när ett ägg fäst eller dippar den när ett ägg fäster?
  • Erla
    johannastroberg skrev 2018-05-28 23:28:54 följande:

Oj, det kan bero på många orsaker alltså:'D men hur är det nu, KAN tempen höjas när ett ägg fäst eller dippar den när ett ägg fäster?

Det mesta är ju individuellt och man lär sig liksom hitta mönster att jämföra sina kurvor med.

När ett ägg fäster kan tempen höjas, sänkas tillfälligt eller ligga kvar på samma höga temp. Det finns tecken på om ett ägg fäster, men de kan lika gärna bero på andra saker tyvärr.
  • johannastroberg
    Erla skrev 2018-05-28 23:35:12 följande:

Det mesta är ju individuellt och man lär sig liksom hitta mönster att jämföra sina kurvor med.

När ett ägg fäster kan tempen höjas, sänkas tillfälligt eller ligga kvar på samma höga temp. Det finns tecken på om ett ägg fäster, men de kan lika gärna bero på andra saker tyvärr.

Okej, då säger inte varken min temphöjning eller sänkning egentligen något konkret kring huruvida ett ägg fäst sig eller ej. Återstår att se helt enkelt. Fick lite molvärk idag & har inte alls samma känsla i kroppen som jag haft föregående graviditeter så är ganska beredd på att mensen dyker upp nästa vecka, eller innan, känns rätt skönt så man slipper bli allt för besviken, men hoppas såklart på det bästa :)
  • Erla
    johannastroberg skrev 2018-05-28 23:45:14 följande:

Okej, då säger inte varken min temphöjning eller sänkning egentligen något konkret kring huruvida ett ägg fäst sig eller ej. Återstår att se helt enkelt. Fick lite molvärk idag & har inte alls samma känsla i kroppen som jag haft föregående graviditeter så är ganska beredd på att mensen dyker upp nästa vecka, eller innan, känns rätt skönt så man slipper bli allt för besviken, men hoppas såklart på det bästa :)

Precis :) men man hoppas lite extra när man får en liten dipp med tempstigning efteråt. Speciellt när man inte brukar få det :) håller tummarna för dig!
Svar på tråden Tempar/Fertility friend