Inlägg från: johannastroberg |Visa alla inlägg
  • johannastroberg

Tempar/Fertility friend

Jag hoppar in här i tråden också! Hade äl enligt appen i onsdags men känningar av äl sön-mån (vilket jag kände är betydligt mer tillförlitligt) har tempat & "kurvan ser ut såhär; onsdag fm 36.7, onsdag em 37.2, torsdag både 37.6 & sen 37.3, fredag morgon 37.5, lördag morgon 37.5 & imorse 37.9. Jag har aldrig såhär hög temp utan ligger normalt vid 36.0-36.5. Inatt när barnet vaknade till & jag lagt henne i vår säng så kände jag som värk i magen & vaknade sen med den höga tempen. Är inte sjuk. Läste i en annan tråd att tempen KAN höjas ytterligare när ägget väl fäst & det är väl inte omöjligt att det kan ha hänt inatt om äl var för en vecka sen? Jag vet att den enda rätta svaret för att få reda på om en graviditet är på g är ett test men det är ju för tok för tidigt då bim är 6/6 så jag delar gärna lite erfarenheter & tankar med er som också är igång med bebisverkstaden :)

• johannastroberg
    Erla skrev 2018-05-28 17:10:03 följande:

Jag tycker det verkar som att äl var i onsdags :) det kan ju dock vara så att äl skedde nu, eller att ett ägg fäst eller att tempen höjde sig av någon annan anledning :) spännande att se vad det visar sig vara om några dagar :)

Ja det ska bli spännande. Precis, det kan ju bero på vad som helst... Tempen sjönk till 36.9 idag, kan det vara något negativt kanske?
  • johannastroberg
    Jeex skrev 2018-05-28 18:05:47 följande:

Av att läsa det du skriver här så förstår jag det som att du har mätt på andra tider än på morgonen ? Har du mätt på fm och em är tempen tyvärr ej tillförlitlig.

Jag har mätt på morgonen from i torsdags. :)
  • johannastroberg
    MissKelli skrev 2018-05-28 19:55:18 följande:

Har du mätt innan du ens satt dig upp? Det låter som extremt höga temperaturer.

Jag har mätt innan jag ens satt mig upp, ja. Extremt höga? Jag har läst många som haft mellan 37.0-37.5 efter äl, 37.9 blev jag dock lite förvånad över själv. Har & är ej sjuk heller. Imorse var tempen på 36.9, är det något negativt att den sjunker kanske? Har läst att den ska sjunka någon dag innan mens om man ej blivit gravid, men bmi är inte förrän 6/6.
  • johannastroberg
    Erla skrev 2018-05-28 23:08:20 följande:

Fast nu ser jag ju att du inte tempar direkt på morgonen vilket gör din kurva mycket osäker. För att få en tillförlitlig kurva ska du använda din basaltemp, som du får genom att tempa runt samma tid innan du kliver upp, efter minst 3 timmars sammanhängande sömn.

Jag har tempat direkt på morgonen samma tid from i torsdags.
  • johannastroberg
    Erla skrev 2018-05-28 23:22:59 följande:

Okej, då kan du skippa de temperaturer du får på eftermiddagen :) de ger dig inget vettigt alls. Om det är din första cykel som du tempar är det ganska svårt att säga vad dina temperaturer innebär. Låt det gå ett par cykler så du har något att jämföra med. Vad gäller dagens temp kan en dipp bero på en massa saker. Antingen att mensen är på gång, att ett ägg fäst eller hormonförändringar. Kan också bero på att du exempelvis råkat sova med öppen mun :P

Oj, det kan bero på många orsaker alltså:'D men hur är det nu, KAN tempen höjas när ett ägg fäst eller dippar den när ett ägg fäster?
  • johannastroberg
    Erla skrev 2018-05-28 23:35:12 följande:

Det mesta är ju individuellt och man lär sig liksom hitta mönster att jämföra sina kurvor med.

När ett ägg fäster kan tempen höjas, sänkas tillfälligt eller ligga kvar på samma höga temp. Det finns tecken på om ett ägg fäster, men de kan lika gärna bero på andra saker tyvärr.

Okej, då säger inte varken min temphöjning eller sänkning egentligen något konkret kring huruvida ett ägg fäst sig eller ej. Återstår att se helt enkelt. Fick lite molvärk idag & har inte alls samma känsla i kroppen som jag haft föregående graviditeter så är ganska beredd på att mensen dyker upp nästa vecka, eller innan, känns rätt skönt så man slipper bli allt för besviken, men hoppas såklart på det bästa :)
Svar på tråden Tempar/Fertility friend