• Quinna85

Tempar/Fertility friend

Hoppas jag nu la tråden i rätt forum.

Jag har nu tempat varje morgon i 3 månaders tid och använder mig av den suveräna appen Fertility friend.
    Jag skulle nu vilja komma i kontakt med andra som tempar och kämpar för ett +

Det är många funderingar man får när man tempar. Hittar inte någon aktiv grupp så då fick jag starta en egen

• Svar på tråden Tempar/Fertility friend
  • babytjejen

Verkar som att alla hormoner är ute ur kroppen efter missfallet o att jag fick äl igår:) ältestet har ju blivit svagare o i torsdags starkare gör att sedan bli svagare igår o idag så sköt tempen upp....

Gravtest visar inte gravid så då måste det ju vara en riktig äl o inte gravhormoner som stör ältestet...

• Samban1

kakan någon bara förklara det här för mig som kan pinsamt lite om kroppen. Om ägglossning uteblir, uteblir då även temperaturhöjningen? Jag har regelbunden temperaturhöjning och har då utgått från att jag även har ägglossning - är det korrekt? Eller sker temperaturhöjningen oavsett ägglossning? FF markerat regelbundet för ägglossning men eftersom jag inte blir gravid blir jag ju lite fundersam.

• Issari
    Samban1 skrev 2018-05-06 12:47:58 följande:

kakan någon bara förklara det här för mig som kan pinsamt lite om kroppen. Om ägglossning uteblir, uteblir då även temperaturhöjningen? Jag har regelbunden temperaturhöjning och har då utgått från att jag även har ägglossning - är det korrekt? Eller sker temperaturhöjningen oavsett ägglossning? FF markerat regelbundet för ägglossning men eftersom jag inte blir gravid blir jag ju lite fundersam.

Ja, om temperaturen höjs och ligger kvar på den högre nivån fram till mens så bör du ha haft ägglossning. Det är gulkroppen (det som är kvar när ägget släppts från äggstocken) som producerar progesteron mellan ÄL fram till mens som gör att temperaturen höjs!
  • Samban1
    Issari skrev 2018-05-06 16:30:13 följande:

Ja, om temperaturen höjs och ligger kvar på den högre nivån fram till mens så bör du ha haft ägglossning. Det är gulkroppen (det som är kvar när ägget släppts från äggstocken) som producerar progesteron mellan ÄL fram till mens som gör att temperaturen höjs!

Tack för svar! Då är det förmodligen min korta lutealfas som ställer till det. 6-10 dagar mellan ägglossning och mens. ????
  • Issari
    Samban1 skrev 2018-05-06 20:15:15 följande:

Tack för svar! Då är det förmodligen min korta lutealfas som ställer till det. 6-10 dagar mellan ägglossning och mens. ????

Ja, det är kort tid! Jag har för mig att om lutealfasen är kortare än 11 dagar så kan det försvåra graviditet då det blir svårare för ett befruktat ägg att hinna fästa! Det kanske är bäst att du söker dig till vården så att du kan få hjälp att förlänga lutealfasen?
  • babytjejen

Hoppas tempen fortsätter att vara hög imorgon så appen sätter ut äl...Är såååå glad att min kropp återhämtat sig så fort efter missfallet...

• Samban1
    Issari skrev 2018-05-06 23:06:28 följande:

Ja, det är kort tid! Jag har för mig att om lutealfasen är kortare än 11 dagar så kan det försvåra graviditet då det blir svårare för ett befruktat ägg att hinna fästa! Det kanske är bäst att du söker dig till vården så att du kan få hjälp att förlänga lutealfasen?

Ja jag kanske får göra det. Undrar vad för hjälp som erbjuds? Vet du?
  • Issari
    Samban1 skrev 2018-05-07 13:46:34 följande:

Ja jag kanske får göra det. Undrar vad för hjälp som erbjuds? Vet du?

Jag vet inte men jag gissar att man i första hand får behandla med progesteron som förlänger lutealfasen.
Svar på tråden Tempar/Fertility friend