• Quinna85

Tempar/Fertility friend

Hoppas jag nu la tråden i rätt forum.

Jag har nu tempat varje morgon i 3 månaders tid och använder mig av den suveräna appen Fertility friend.
    Jag skulle nu vilja komma i kontakt med andra som tempar och kämpar för ett +

Det är många funderingar man får när man tempar. Hittar inte någon aktiv grupp så då fick jag starta en egen

• Svar på tråden Tempar/Fertility friend
  • Erla
    babytjejen skrev 2018-03-08 19:02:07 följande:

Det hoppas jag med...ja, jag tycker oxå att man inte ska gå bara efter bmi. Hon sa iofs att vi gör spolning så får vi se vad vi gör sedan så kanske finns en chans att något mer kan hända...

Jag håller tummarna för er :)
  • babytjejen

Vill att mensen ska komma nu så pms-humöret försvinner någon gång. Tycker det blivit värre sedan jag gått ner i vikt...men kanske är positivt ,kanske kroppen är mer mottaglig för allt el något ????

• SofiaS95
    Jeex skrev 2018-02-26 21:58:19 följande:

Men vad skönt för dig att du har haft äl :) Då finns det alltid hopp. Men förstår att det blir jobbigt när äl ändras. Min äl flyttades från cd18-19 till cd15 denna månaden.

Ja, tempen har nu i tre dagar sjunkit gradvis. Hade inte varit så orolig om det inte var så att jag var på bim-4. Fick även lite menskänningar idag. Så nu har jag faktiskt ställt in mig på att vi får försöka igen nästa månad istället.

Nyfiken hej! Hur går det för dig Jeex? När har du nästa BIM? Vi kör nytt försök om en veckan ungefär :)
  • Zandylina

Jag nyligen börjat med tempning som ni kan se, och fattar inte riktigt hela grejen hur och vad man ska se.
    Enligt vad jag tror hade jag ägglossning antagligen runt 2-5/3 däimellan men vet ej säkert då haft lite problem med hormonerna i kroppen. 
    Jag bifogar min nuvarande  kurva i hopp om att nån kanske kan göra mig lite klokare hur jag kan avläsa den och så?

• Zandylina

Oops blev visst 3 bilder på samma kurva var inte meningen..första gången delar kurva här :/ *gömmer sig*

• ensamärstark
    Zandylina skrev 2018-03-09 21:59:20 följande:

Oops blev visst 3 bilder på samma kurva var inte meningen..första gången delar kurva här :/ *gömmer sig*

Det ser inte ut som du haft någon ägglossning ännu vad som visar på tempen ännu iaf. Är med ganska färsk då jag bara hann tempa en månad innan jag blev gravid men tror FF behöver 3 högre tempar innan dom sätter ut någon ägglossning?
  • MissKelli
    Zandylina skrev 2018-03-09 21:54:27 följande:

Jag nyligen börjat med tempning som ni kan se, och fattar inte riktigt hela grejen hur och vad man ska se.
    Enligt vad jag tror hade jag ägglossning antagligen runt 2-5/3 däimellan men vet ej säkert då haft lite problem med hormonerna i kroppen. 
    Jag bifogar min nuvarande  kurva i hopp om att nån kanske kan göra mig lite klokare hur jag kan avläsa den och så?

Kurvan är väldigt hoppig. Hur gör du när du tempar? Samma tid varje dag? Skippar dagen efter alkohol? Sätter in tempen i munnen innan du slår på den? Samma ställe i munnen varje gång? Om inte, så gör det :) Annars är detta nog ett resultat av att dina hormoner är lite i obalans. Säger som ensamärstark att det inte ser ut som att du har haft ägglossning ännu. 

Innan ägglossning ligger tempen på en lägre nivå, efter hoppar tempen upp ca 0,2-0,5 grader och håller sig på den högre nivån fram till mens. Då FF hittar ägglossningen sätter de ut en coverline och då brukar man rätt tydligt kunna se att nästan alla mätningar innan ägglossningen ligger under linjen och de efter ligger över. 
  • Zandylina
    MissKelli skrev 2018-03-10 10:34:32 följande:
    Kurvan är väldigt hoppig. Hur gör du när du tempar? Samma tid varje dag? Skippar dagen efter alkohol? Sätter in tempen i munnen innan du slår på den? Samma ställe i munnen varje gång? Om inte, så gör det :) Annars är detta nog ett resultat av att dina hormoner är lite i obalans. Säger som ensamärstark att det inte ser ut som att du har haft ägglossning ännu. 

Innan ägglossning ligger tempen på en lägre nivå, efter hoppar tempen upp ca 0,2-0,5 grader och håller sig på den högre nivån fram till mens. Då FF hittar ägglossningen sätter de ut en coverline och då brukar man rätt tydligt kunna se att nästan alla mätningar innan ägglossningen ligger under linjen och de efter ligger över. 
    Jag tar tempen i munnen alltid samma ställe till vänster nere under tungan så att säga, samma tid varje dag 07.05.. inte druckit alkohol på gud vet när så ej behövt skippa...slår alltid på temometern Innan stoppar i munnen. Så gör allt som man ska.

Ok detta med tempning verkar bara krångligt tycker ja haha... för enligt mina symtom å hur känt innan ska jag ha haft ägglossning denna veckan nu som gått, mes sannolikt runt måndagen... känner oftast av ägglossning...men antar att det ej blev någon denna gången då...åt provera som mellan 23/2-4/3 då min mens vart väldigt sen från Jan å kom i feb å GYN konstatera hormonrubbning... ej fått bortfallsblödningen som skulle kommit efter dock jätteskumt.. ugh hatar detta.

Tack för era svar!:D
  • MissKelli
    Zandylina skrev 2018-03-10 11:38:38 följande:
    Jag tar tempen i munnen alltid samma ställe till vänster nere under tungan så att säga, samma tid varje dag 07.05.. inte druckit alkohol på gud vet när så ej behövt skippa...slår alltid på temometern Innan stoppar i munnen. Så gör allt som man ska.

Ok detta med tempning verkar bara krångligt tycker ja haha... för enligt mina symtom å hur känt innan ska jag ha haft ägglossning denna veckan nu som gått, mes sannolikt runt måndagen... känner oftast av ägglossning...men antar att det ej blev någon denna gången då...åt provera som mellan 23/2-4/3 då min mens vart väldigt sen från Jan å kom i feb å GYN konstatera hormonrubbning... ej fått bortfallsblödningen som skulle kommit efter dock jätteskumt.. ugh hatar detta.

Tack för era svar!:D

Du slår alltså på den innan du sätter den i munnen? Testa att slå på den när den är på plats på rätt ställe. Det är vad NC brukar tipsa om :)

Ja jag tror tyvärr att den uteblivit eller kommer senare denna cykel. Du verkar ju göra allting rätt så när dina hormoner är i balans igen kommer det synas på din kurva. Tror inte att du kommer att tycka att det är krångligt när du hållt på någon cykel till. För mig har det blivit en del av mina rutiner bara och apparna sköter ju tänkandet åt en så länge man tempar rätt. 

• Zandylina
    MissKelli skrev 2018-03-10 12:16:12 följande:

Du slår alltså på den innan du sätter den i munnen? Testa att slå på den när den är på plats på rätt ställe. Det är vad NC brukar tipsa om :)

Ja jag tror tyvärr att den uteblivit eller kommer senare denna cykel. Du verkar ju göra allting rätt så när dina hormoner är i balans igen kommer det synas på din kurva. Tror inte att du kommer att tycka att det är krångligt när du hållt på någon cykel till. För mig har det blivit en del av mina rutiner bara och apparna sköter ju tänkandet åt en så länge man tempar rätt. 

Tack för svar...tog ett ägglossningtest nu igen som visar 2 streck fast det 2a rosa aktigt fast ännu svagt, så hoppas den på gång enligt mina appar ska jag ha haft den pga symtom men ej test... så blir att börja mysa med sambon å fortsätta med ägglossningstester.. min tapp e just nu centrerad lite öppen å mjuk som läppar å trådaktigt gult segt sekret...så hoppas hoppas på gång.. dumt bara att mina appar visar fel å vet ej hur ska fixa det :(
Svar på tråden Tempar/Fertility friend