• Anonym (Tråkiga mamman)

Jag HATAR att vara förälder.

Missförstå mig rätt. Jag älskar mina barn, men att:

aldrig ha tid för sig själv
    aldrig få tid med sin partner
    aldrig kunna ta några ekonomiska risker
    inte kunna ha någon hobby
    tvingas vara föräldra"ledig"
    aldrig ha fint hemma mer än i ett par minuter
    i princip aldrig ta sig mer än ett par kilometer från huset

får mig att bli galen. Jag vet inte ens vem jag är längre eller vad jag vill här i livet. Jag är någon som städar, diskar, lagar mat, tvättar, byter blöjor m.m. m.m.. Jag gläds över mina barns upptäckter och framsteg, jag busar med dem, jag smälter när de ler, men under ytan är jag så otroligt olycklig.

Ibland tänker jag på att skiljas från min man, min underbara, fantastiska, älskade man, bara för att få delad vårdnad om barnen. Tänk så skönt att slippa vakna av att någon skriker eller att kunna lämna nånting framme utan att det blir förstört. Självklart så skulle jag aldrig, på riktigt, lämna dem som jag älskar mest i hela världen. Mitt "jag" däremot, det har jag lämnat någonstans efter vägen, och nu har jag ingen aning om vart det kan tänkas vara.

Fler som känner som jag?

• Svar på tråden Jag HATAR att vara förälder.
  • Anonym (varnad)
    lillekatt skrev 2013-11-15 01:02:07 följande:
    Säger inte att det är samma sak, men träffar man syskonbarn eller kompisars barn ibland så märker man ju också att barn kan vara rätt så jobbiga och krävande.
    Jobbigare!   Var helt slut efter att ha varit barnvakt en lördag till vänners 4-5-åring i mitt hem!   Hon hade hängt i draperiet mellan vardagsrum och hall så deaperistången lossnade,  hon sabbade pic upen på min lp-spelare.  Jag frågade föräldrarna hur de orkade. 

Man får dem levererade lite mindre och lugnare,   Man får tid att vänja sig successivt!  

Visst var det så,  man anpassar omedvetet sitt hem varefter barnet växer,  sina ambitioner,  intressen.
  • Som snö

Det är en bit dit. Men det blir bättre. Senast igår, när åttaåringen satt på sitt rum ett par timmar med datorn och sexåringen satt och spelade Skylanders med kompis/sprang över till kompis och lekte där en stund så tänkte jag på att barn är rätt behagliga när dom blir lite större ändå.

Första gången den tanken slagit mig! Haha

• sextiotalist
    Anonym (...) skrev 2013-11-14 21:59:12 följande:
    Jag tycker inte heller om "barnaktiviteter". I alla fall inte de som räknats upp här och undviker dem så långt det går. Men vi gör mycket tillsammans med barnen ändå. Visst händer det att vi går till lekplatser, djurpark och liknande. Men då ser jag till att ha någon vuxen med barn i samma ålder som mina med. Då leker barnen och vi vuxna kan prata om annat. Det brukar blir ganska trevligt faktiskt. Gör jag något själv med barnen blir det något jag tycker är roligt och hittills har de också haft roligt på allt jag dragit med dem på. Kanske för att de märker att mamma också har roligt. Jag brukar gå på långpromenader i naturen med matsäck. Något jag ofta gjorde innan jag fick barn. Har haft med barnen på vandringar från att de var ca. 8 månder och det har aldrig varit några problem. Min man tycker om att gå på konstmuseer (vilket jag inte har något intresse för) och han tar ofta med barnen och de tycker båda det är roligt att gå med pappa. Sonen delar mitt intresse för hästar, så vi är i stallet tillsammans. Det enda jag tycker är roligt att leka med är lego, så jag och barnen bygger ofta lego tillsammans. För övrigt leker jag inte, inte på barns vis i alla fall.
    Sen går småbarnsåren fort. Min 8-åring har bara det senaste året blivit självgående i mycket. Vi kan sova länge på helgerna och han fixar frukost och roar sig själv tills vi vaknar. Han brukar ge lillasyster frukost också och hjälpa henne med tvn. Han leker med kompisar nästan varje dag efter skolan och kommer ibland inte hem förrän till kvällsmaten kl.18. Om bara några år kommer yngre barnet troligtvis att göra det samma och då har jag all tid i världen för mig själv känns det som.
    Stökigt och leksaker och matrester under köksbordet hade vi också när barnen var yngre. Men det var en så kort tid och nu har vi inte mer stök än innan barnen kom.
    Man behöver inte ge upp sitt liv helt och hållet för barnen.

*skakar hand*, lego var det enda som var roligt att bygga med.

Jag har nog väldigt liknande erfarenhet av småbarnstiden som dig.  
  • Chanel no 5
    Limhe skrev 2013-11-15 07:34:58 följande:
    Varför skaffade du barn då??

Livet med barn är inte alltid en dans på rosor men jag tänker inte ens som dig.. Dessutom har jag mina barn hemma tills dom är runt 2.5 när dom börjar förskolan. Jag för allt för att mina barn ska få det bästa som går.. Skulle aldrig komma på tanken att tänka sådär. Bästa som finns är ju att få skapa ett liv och vara med och se det växa upp. Låter som du inte var ett dugg redo..dessutom låter det som att du gör allt hemma vilket inte heller är okej. Ställ lite krav på din man så ska du se att det blir bättre.
    Det var ett elakt svar tycker jag. Man kan ju inte veta hur det ska bli innan. Jag tror att TS också gör allt för sina barn!
  • Anonym (f)

Förstår inte alls hur det kan komma sig att så många mammor får ta hela lasset själv. Var är era män?

Själv är jag barnfri, men min man och jag delar på allt i hemmet. Disken, tvätten, reparationer, städning etc... När jag höll på att gå in i en depression så bokade min man en veckas resa utomlands till mig och sa att han tog hand om huset så länge (vilket han också gjorde) och när jag kom hem så kände jag mig som en helt ny, lyckligare människa.

Se till att du också får avlastning och  boka in en dag eller helg på ett spa eller åk iväg till något land som du gillar.

• Anonym (hej)

Jag älskade att vara mamma till ett barn, hade aldrig varit så lycklig. Så när hon var fyra skaffade vi barn nr 2. Tvåbarnschocken var total. Från att ha en underbar tillvaro blev allt ett otrivsamt kaos. Sedan blev jag gravid trots p-piller, och jag kan bara säga att livet med tre barn är ett helvete. Ändå älskar jag dem över allt annat och skulle dö om något hände dem.

• MadlenA

Jag har också lagt ner min hobby, hatar stök o smuts, saknar spontana biobesök med mannen osv osv. Men, man får helt enkelt inse att det är en kort tid det handlar om och bara gilla läget! När småbarnstiden är över kommer allt det man saknar tillbaka PLUS att man har ytterligare några fina små människor att dela livet med utöver underbara mannen.

Småbarnstiden är tuff men rolig och lärorik, du kommer njuta dubbelt upp av allt du saknar nu om bara en liten liten stund o när du ligger där i sängen i lugn o ro om några år, kanske du saknar en liten bebisnacke att snusa på...

• RockingSkåne

Visst, så är det ju med småbarn! Men dem växer upp fortare än du tror och då får du tillbaka dig själv! Mitt tips är att ex börja träna så du kommer iväg nån kväll från hemmet och umgås med andra. Dvs inte barn eller mammalediga! Det är minräddning!! Plus engod middag och vin med min man när barnen somnat!

• Anonym (Tråkiga mamman)

Skönt, om än hemskt, att läsa att det är många som känner igen sig en del. Man tror ju lätt att man är ensam i världen om att inte tycka om att bara vara med barnen hela dagarna. Som många säger så är det ju ett tabu att påstå annat. Visst förstår jag också att det är värst nu när barnen är så små och inte klarar av att göra speciellt mycket själva, men det gör ju inte de här åren mindre jobbiga.

Ni som undrar varför jag inte lät bli att skaffa barn, om det nu är så hemskt att vara förälder, hur tänker ni egentligen? Precis som att man skulle veta hur något är innan man har varit med om det.
    Sedan så är det ju inte heller så att jag ångrar att jag skaffade barn, för de är det finaste som finns, men jag saknar att inte ha något annat liv - än just som förälder. Bara att skriva det här inlägget har redan tagit mer än en timme för att jag måste springa ifrån hela tiden.

Till er som undrar över pappans roll så gör han allt han bara kan, och lite till, för att vi ska ha det bra (avlastar, gör hushållssysslor m.m.). Vår arbetssituation gör dock att vi inte har kunnat dela på föräldraledigheten, vilket gör att det är jag som har fått gå hemma själv under en väldigt lång tid.

Tack för alla tips och råd, peppande och förstående ord! {#emotions_dlg.flower}

• EnMandarin

Jag känner igen mig i mycket av detta TS!

Svar på tråden Jag HATAR att vara förälder.