• Anonym (Tråkiga mamman)

Jag HATAR att vara förälder.

Missförstå mig rätt. Jag älskar mina barn, men att:

aldrig ha tid för sig själv
    aldrig få tid med sin partner
    aldrig kunna ta några ekonomiska risker
    inte kunna ha någon hobby
    tvingas vara föräldra"ledig"
    aldrig ha fint hemma mer än i ett par minuter
    i princip aldrig ta sig mer än ett par kilometer från huset

får mig att bli galen. Jag vet inte ens vem jag är längre eller vad jag vill här i livet. Jag är någon som städar, diskar, lagar mat, tvättar, byter blöjor m.m. m.m.. Jag gläds över mina barns upptäckter och framsteg, jag busar med dem, jag smälter när de ler, men under ytan är jag så otroligt olycklig.

Ibland tänker jag på att skiljas från min man, min underbara, fantastiska, älskade man, bara för att få delad vårdnad om barnen. Tänk så skönt att slippa vakna av att någon skriker eller att kunna lämna nånting framme utan att det blir förstört. Självklart så skulle jag aldrig, på riktigt, lämna dem som jag älskar mest i hela världen. Mitt "jag" däremot, det har jag lämnat någonstans efter vägen, och nu har jag ingen aning om vart det kan tänkas vara.

Fler som känner som jag?

• Svar på tråden Jag HATAR att vara förälder.
  • stardream

Håller med dig. Ingen vågar säga att det är jobbigare än det jobbigaste man kan inbilla sig. Självklart älskar jag min dotter och hon har en underbar personlighet. Men jag skulle ljuga om jag inte sa att jag längtar efter den dagen då hon klara sig själv. Jag är trött på dygetruntservicen, Att aldrig få slappa och sova ut en ledig dag, kunna se en skräckfilm , ut och backpacka osv..

• Sarakechi

Jag är tacksam över sådana här trådar, jag har inga barn ännu, för att det inte passar i dagens situation, dessutom är jag så jävla rädd för att ångra mig, det var kanske inte alls så jävla roligt att bli förälder, behöva bli väckt mitt i natten, aldrig tid för sig själv, bli deppig osv... :(

• Limhe

Varför skaffade du barn då??

Livet med barn är inte alltid en dans på rosor men jag tänker inte ens som dig.. Dessutom har jag mina barn hemma tills dom är runt 2.5 när dom börjar förskolan. Jag för allt för att mina barn ska få det bästa som går.. Skulle aldrig komma på tanken att tänka sådär. Bästa som finns är ju att få skapa ett liv och vara med och se det växa upp. Låter som du inte var ett dugg redo..dessutom låter det som att du gör allt hemma vilket inte heller är okej. Ställ lite krav på din man så ska du se att det blir bättre.

• Anonym (Ångest)

Känner precis likadant. Och ja, jag har en man som hjälper. Men typ på vardagskvällar ska en av oss antingen köra tioåringen till nån aktivitet eller hjälpa med läxorna och tvåringen ska läggas etc. Middag ska plockas undan/diskas etc. Om jag går iväg då får jag dåligt samvete för jag dumpar allt på honom.

På helgerna ska man "umgås" och igen får jag dåligt samvete om jag tex bara tar en dag själv. Förra helgen körde jag iväg till en stad 30 min bort och handlade julklappar och barnkläder. Det tog längre än vad det behövde kanske för jag tittade kanske en halvtimme i Panduro. Telefonen måste stängt av sig eller nåt för när jag kommer hem efter 4 timmar så är maken jättearg för jag inte hört av mig på hela tiden. Han blev orolig.

Nu är han på tjänsteresa på andra sidan jorden i två veckor så då får jag ta allt själv. Fattar inte hur de helt utan partner klarar det!

Ibland vill jag också separera men jag tror inte innerst inne att det är det jag vill. Jag vill bara ha egentid...

• Mercurialis
    Anonym (...) skrev 2013-11-14 21:59:12 följande:
    Jag tycker inte heller om "barnaktiviteter". I alla fall inte de som räknats upp här och undviker dem så långt det går. Men vi gör mycket tillsammans med barnen ändå. Visst händer det att vi går till lekplatser, djurpark och liknande. Men då ser jag till att ha någon vuxen med barn i samma ålder som mina med. Då leker barnen och vi vuxna kan prata om annat. Det brukar blir ganska trevligt faktiskt. Gör jag något själv med barnen blir det något jag tycker är roligt och hittills har de också haft roligt på allt jag dragit med dem på. Kanske för att de märker att mamma också har roligt. Jag brukar gå på långpromenader i naturen med matsäck. Något jag ofta gjorde innan jag fick barn. Har haft med barnen på vandringar från att de var ca. 8 månder och det har aldrig varit några problem. Min man tycker om att gå på konstmuseer (vilket jag inte har något intresse för) och han tar ofta med barnen och de tycker båda det är roligt att gå med pappa. Sonen delar mitt intresse för hästar, så vi är i stallet tillsammans. Det enda jag tycker är roligt att leka med är lego, så jag och barnen bygger ofta lego tillsammans. För övrigt leker jag inte, inte på barns vis i alla fall.
    Sen går småbarnsåren fort. Min 8-åring har bara det senaste året blivit självgående i mycket. Vi kan sova länge på helgerna och han fixar frukost och roar sig själv tills vi vaknar. Han brukar ge lillasyster frukost också och hjälpa henne med tvn. Han leker med kompisar nästan varje dag efter skolan och kommer ibland inte hem förrän till kvällsmaten kl.18. Om bara några år kommer yngre barnet troligtvis att göra det samma och då har jag all tid i världen för mig själv känns det som.
    Stökigt och leksaker och matrester under köksbordet hade vi också när barnen var yngre. Men det var en så kort tid och nu har vi inte mer stök än innan barnen kom.
    Man behöver inte ge upp sitt liv helt och hållet för barnen.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Anonym (c)

Ts försök få avlastning ,antingen av din man eller  någon annan och se till att komma iväg själv ett par gånger i veckan och gå och träna eller träffa en kompis eller något.Fråga dig själv vad du behöver för att må bra och se till att få det. Lycka till!

• Anonym (Tips!)

Skulle inte stå ut en sekund att ha det/känna så som flera i tråden beskriver - men istället för attlämna det så tänkte jag komma med lite tips vi själva praktiserar hemma! Vi har INGEN avlastning frän släkt osv. Heller inte barnen på förskola så detta är vår ekvation utifrån två föräldrar.

- vi är båda överens (och har varit set från dag 1!) att "arbetet" hemma med barnen är det som krävs mest av oss som person.
    Därför så blir den förälder som varit hemma under dagen UTAN UNDANTAG avlöst så fort den andra kommit hem från jobbet för att ha resten av kvällen fri att gör det den vill. Då den som arbetat under dagen har fått gå på toa ifred/ätit med två händer/burit kläder utan kräklukt eller sand etc. Så är det för oss en självklar deal.

- vi arbetar båda ca 60 % för att vi ska vara lika involverade i våra barns liv och inte kunna hävda: "nej men gör det du skomärket van.."

- tänk utanför boxen!
    Vi bär alla våra barn och på så vis blir vi mer mobila. Har tex. Kunnat haft barnen med i sjalen när de varit riktigt små till både jobb och skola utan att någon ens märkt att det varit barn med förrän det är dags för blöjbyte.
    Likadant för sambon, han har haft med barnen då han fiskar, varit på kundmöten eller kortare resor.
    Är vi ute hela familjen så bär jag de två minsta och sambon den stora.

- sänk kraven!
    Vi har valt att bo litet och billigt så vi hela familjen uppskattar äventyr, resor och tid tillsammans istället.
    En bonus är att det inte alls är särskilt mycket att hålla reda på

Lycka till TS (och ni andra)! - livet kan ni inte ändra, men inställningen till det är helt klart påverkbar!

• Anonym (i2)

Ja ..vi har bestämt att jag ska få enstaka hotell nätter när det blir för mycket. Min make jobbar ofta borta och jag har inte fått en enda natt att sova ut sedan 2010. Är på väg att bli knäpp känns det som. Är det hans nätter så kommer ändå de in innan sju på morgonen. saknar singelivet att bara sova ut och rå om mig själv. Kunna ta ett bad utan att ha måsten på mig. jag har tappat mig själv och min stil. Jag var alltid noga innan men nu har aldrig tid att ens köpa kajal. Känner mig som en gammal tant.

Älskar samtidigt min man och mina barn mer ser ändå med längtan tbx på förr. 

• Anonym (samma)
    lillekatt skrev 2013-11-15 01:02:07 följande:
    Säger inte att det är samma sak, men träffar man syskonbarn eller kompisars barn ibland så märker man ju också att barn kan vara rätt så jobbiga och krävande.
    Men inte hur jobbiga och krävande de är hela tiden dygnet runt. Jag hade tex fått höra att småbarn sov massor, 3-åringen ungefär 12 timmar per natt. Det borde räcka till att se fotbollsmatchen i fred, få ett ligg och sen sova 8 timmar själv. Att det är frågan om att 3-åring sover 12 timmar med 117 uppvak inklusive att de går upp mitt i natten och ska leka och vägrar somna om glömde man bort att informera.  
  • Anonym (barnfri)
    lillekatt skrev 2013-11-14 22:55:58 följande:
    Fast de flesta har väl erfarit motsatsen när de har svängt ner till matbutiken en sen eftermiddag och mött skrikiga och jobbiga dagisbarn samt deras stressade föräldrar? Sådär tänker jag mig att föräldraskapet är för det mesta..

Det är så jag tänker också, men här på FL blir vi som inte vill ha barn på grund av det ifrågasatta och får höra att det inte alls är så jobbigt att ha barn som vi tror och att man kan leva nästan precis som innan och ha hur mycket egentid som helst trots att man har barn. När det sedan kommer sådana här trådar kommer genast gliringen "det borde du ha tänkt på innan du skaffade barn". Hur man än vänder sig har man ändan bak.
Svar på tråden Jag HATAR att vara förälder.