• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Santa  in disguise
    Missermajser skrev 2013-12-22 22:15:45 följande:
    Den enda slutsats jag drar av detta är att SD inte har lika många som vänstern och MP som klarat en journalistutbildning. 
    Antagligen för att det krävs åtminstone allmän behörighet och ett intresse för att även sätta sig in i saker som man inte själv tror på. Många SDare är ju inte särskilt insatta i sin egen politik.

Det demokratiska ansvaret är ju enormt i Fria tider och Avpixlat. Man får ju så hemskt ofta läsa artiklar skrivna av folk med andra politiska inriktningar än deras egna(eller inte).

Jag vet faktiskt inte varför just kommunister drar sig till journalistyrket men det är egentligen inte så konstigt om man tänker efter, det är ju deras grej att ha åsiktsmonopol och att få fostra folket efter behag. det är ju hela grunden i ideologin. Och jag skulle inte ljuga om jag sa att jag myser nu då dom sparkar journalister till höger och vänster och papperstidningsdöden börjar närma sig, samtidigt som alternativa medier växer så det knakar. Dom är ju helt desperata nu stalinist-stackarna, antagligen därför dom går alldeles för långt nu då dom ska sprida SD-hat och får det hela att bli kontraproduktivt.

Delar inte alls din analys om ovilja att sätta sig in i saker.

Sverigevänner har en stor tilltro till demokratin och att sanningen segrar till sist  -så kommer det bli även denna gång.
  • Dasein
    Breaking Bad skrev 2013-12-22 22:12:39 följande:

Sverigedemokraterna har iaf vuxit pga invandringen. Man kan vara kritisk till invandringspolitiken utan att vara invandrarfientlig.
    De har vuxit pga att de sprider fördomar, inte pga invandringen. I Finland har motsvarande främlingsfientliga parti mycket högre siffror trots att invandringen bara är en bråkdel av vad den är här - skulle det finnas bara en ynka invandrare skulle nog SD lyckas göra den stackarn till ett hatobjekt och öka sitt stöd...
  • ubåt
    Dasein skrev 2013-12-22 22:35:02 följande:
    De har vuxit pga att de sprider fördomar, inte pga invandringen. I Finland har motsvarande främlingsfientliga parti mycket högre siffror trots att invandringen bara är en bråkdel av vad den är här - skulle det finnas bara en ynka invandrare skulle nog SD lyckas göra den stackarn till ett hatobjekt och öka sitt stöd…
    Läs och begrunda:

Studio Ett i P1 hade den 17/12 -99 en debatt mellan Herman Lindkvist och en socialantropolog.

Programledaren: - I en tidningsintervju säger Herman Lindkvist att dagens nazism inte har något att göra med 30- och 40-talets tyska nazism utan istället är en naturlig reaktion från en stor del av det svenska folket mot den höga invandringen. Herman Lindkvist, vad menar du med det här?

Herman Lindkvist: - Jag fick en fråga: "Vad beror den ökande rasismen och bråken mot invandrare på?" Jag svarade att jag tror att den ökande invandringen har mycket stor betydelse för den ökande rasismen i Sverige. Så är det nämligen i alla andra länder i Europa, så har det varit i alla länder i hela vår historia. När främmande människor konfronteras med varandra så uppstår det rasistiska reaktioner.

- Det kallade jag "naturligt" i den betydelsen att det är en förväntad reaktion. Det är förväntat och naturligt i alla länder i Europa, men tydligen inte här. I Sverige får man inte säga, att det finns något samband mellan invandrarfientlighet och ökad invandring, men det är klart att det finns ett samband.

- - -

Pl: - En av dem som regerat starkt på Herman Lindkvists uttalande är är Eyvind Torp, socialantropolog vid Mitthögskolan i Östersund. Eyvind Torp, varför har du reagerat?

Eyvind Torp: - Dels därför att Herman Lindkvist säger att nazism är en naturlig reaktion på invandring...

HL: - Men det har jag inte alls sagt! ...

ET: - Det står så i tidningen.

HL: - Jag har inte sagt att nazismen är en naturlig reaktion. Jag har sagt att våldet och invandrarfientligheten är en naturlig reaktion. Jag tror inte att det är nazism bakom all invandrarfientlighet i Sverige, det är bara en minoritet som är riktiga nazister.

ET: - Det andra som jag reagerat på är att en som skriver så eminent om historia som Herman Lindkvist uttalar att nazism nu inte har något med nazismen i Tyskland att göra. Enligt tidningen, ska jag kanske lägga till.

- - -

HL: - Enligt min åsikt är huvuddelen av det man kallar nazism i Sverige inte riktig nazism, i den betydelsen att det är en kärntrupp av äkta, renläriga nazister. Men det finns naturligtvis en liten grupp av riktiga nazister.

- - -

Resten är ju sådana här kriminella psykopater, mentala kalhyggen, störda stackars människor som behöver skola, vård, omsorg. Som för 20 år sedan var med i Röda Armé-fraktionen och kastade bomber, nu gör dom andra saker.

- Dom använder dom här nazistiska symbolerna idag, därför att det är ju dom symboler som ger effekt. Går han omkring och ropar "Heil Hitler!" på gatan så blir han ju sedd och hörd, men säger han "Leve Stalin!" så skrattar man åt honom.

Pl: - Det är ett sätt att få uppmärksamhet, menar du?

HL: - Ja.

ET: - Du har i tidningen i Östersund delat på falska och äkta nazister. Är det något som nazisterna idag verkligen vårdar ömt, så är det just deras ideologiska arvgods. Då blir det svårt att förstå hur du kan uttala att nazismen i Sverige idag inte har något med nazismen i Tyskland att göra, det finns klara samband!

HL: - Jag sade: "Den ökande rasismen och våldet beror på den stora invandringen." Och sedan sa jag att det man kallar nazism i Sverige... man kopplar ihop all invandrarfientlighet med nazism. Det är fel! Dom är inte nazister, alla som är emot invandrare.

Pl: - Eyvind Torp, tror du att den höga invandringen har något samband med, om inte nazismen, så invandrarfientlighet och rasism?

ET: - Vad Herman Lindkvist gör är att förklara främlingsfientlighet, motsättningar mellan olika grupper, med förutsättningarna. Att det har invandrat stora grupper till Sverige är förutsättningen för att vi skulle kunna ha motsättningar mellan dom, men det är inte i sig orsaken.

HL: - Nu har du trasslat in dig totalt! Självklart är det orsak. Om du har ett ökat problem, så har du ju en ökad konfrontation mellan människorna. Det här är en diskussion om påvens skägg.

ET: - Bakgrunden till nazismen i dag, den tror jag är oerhört mycket större än att peka på invandringen. Det är stor arbetslöshet, det är många långtidsarbetslösa...

HL: - Exakt, det är därför jag säger att man ska inte blanda ihop all invandrarfientlighet med nazism.

ET: - Men vad du påstår är ju att det är en förväntad följd av invandringen.

HL: - Vad man inte får säga i Sverige är att om du har en stor ökad invandring på vissa orter av väldigt främmande folk och språk och religioner, så blir det en konfrontation. Det måste man vänta sig att det blir.

ET: - Varför ska man vänta sig att det blir det, Herman Lindkvist?

HL: - Om du inte förstår det, så tycker jag inte att du ska vara antropolog, sociolog eller vad du är!

- Jag har bott hela mitt liv i länder utanför Sverige, jag har sett invandrarproblem och krig och konflikter... när främmande folk möts uppstår det problem, det är fullständigt naturligt. Det händer även i Jämtland.

ET: - Ja, det gör det. Men det betyder ju inte att det nödvändigtvis leder till problem av typen nazism.

HL: - Nej, absolut inte. Och därför ska ni inte blanda ihop de här bråket med nazism, vilket jag hela tiden försökt hävda från första sekunden av detta samtal.

ET: - Men det som är problemet med den här synpunkten som Herman Lindkvist levererar, det är ju att det här sker ju inte i ett tomrum. Det är precis den här typen av legitimering som den nazistiska ideologin väntar på.

HL: - Jag har inte legitimerat någonting. Jag är lika mycket mot nazism som du, ... Jag säger bara att man måste förstå att det finns en invandrarfientlighet i Sverige, som inte är nazistisk. Hur många gånger måste jag upprepa det, för att även du ska förstå det?

ET: - Jo, det förstår jag.

Pl: - Varför ska man inte få säga sådana här saker? Varför ska man inte få diskutera huruvida invandringspolitiken har något samband med rasism och främlingsfientlighet?

ET: - Det Herman Lindkvist nu sa ska man självklart få säga.

Pl: - Men du menar att han legitimerar nazism, genom att säga det?

ET: - Genom att säga att nazism är en naturlig reaktion på hög invandring.

HL: - Men det har jag ju inte sagt!

Pl: - Det står i Länstidningen i Östersund, men Herman Lindkvist hävdar att han är felciterad.

ET: - Det som vore väldigt klargörande är om Herman Lindkvist nu kunde ta ställning till det citat som är i Länstidningen, om att nazismen inte har något med nazismen i Tyskland att göra. Är det ett påstående som du går i god för, eller är du felciterad?

HL: - Självklart finns det nazister i Sverige som har direkta kontakter rakt ned till rötterna i Tyskland. Men det är en liten, liten kärntrupp, och det ni kallar "nazism" i dom stora tidningskampanjerna är inte nazism.

• Dasein
    ubåt skrev 2013-12-22 22:47:56 följande:
    Läs och begrunda:
    Jag läste det redan tidigare och fattade inte poängen. Om den inte bara är att du tycker att Herman Lindkvist och en socialantropolog måste ha rätt? Tror du inte det finns historiker och socialantropologer av annan åsikt? Invandringsfientligheten har minskat i Sverige de senaste 20 åren trots att invandringen ökat. Sen 1992 har andelen människor som anser att man ska ta färre flyktingar gått ner 20 %.

www.som.gu.se/digitalAssets/1453/1453828_10-sandberg-o-demker.pdf

• Missermajser
    ubåt skrev 2013-12-22 22:47:56 följande:
    Läs och begrunda:

Studio Ett i P1 hade den 17/12 -99 en debatt mellan Herman Lindkvist och en socialantropolog.

Programledaren: - I en tidningsintervju säger Herman Lindkvist att dagens nazism inte har något att göra med 30- och 40-talets tyska nazism utan istället är en naturlig reaktion från en stor del av det svenska folket mot den höga invandringen. Herman Lindkvist, vad menar du med det här?

Herman Lindkvist: - Jag fick en fråga: "Vad beror den ökande rasismen och bråken mot invandrare på?" Jag svarade att jag tror att den ökande invandringen har mycket stor betydelse för den ökande rasismen i Sverige. Så är det nämligen i alla andra länder i Europa, så har det varit i alla länder i hela vår historia. När främmande människor konfronteras med varandra så uppstår det rasistiska reaktioner.

- Det kallade jag "naturligt" i den betydelsen att det är en förväntad reaktion. Det är förväntat och naturligt i alla länder i Europa, men tydligen inte här. I Sverige får man inte säga, att det finns något samband mellan invandrarfientlighet och ökad invandring, men det är klart att det finns ett samband.

- - -

Pl: - En av dem som regerat starkt på Herman Lindkvists uttalande är är Eyvind Torp, socialantropolog vid Mitthögskolan i Östersund. Eyvind Torp, varför har du reagerat?

Eyvind Torp: - Dels därför att Herman Lindkvist säger att nazism är en naturlig reaktion på invandring...

HL: - Men det har jag inte alls sagt! ...

ET: - Det står så i tidningen.

HL: - Jag har inte sagt att nazismen är en naturlig reaktion. Jag har sagt att våldet och invandrarfientligheten är en naturlig reaktion. Jag tror inte att det är nazism bakom all invandrarfientlighet i Sverige, det är bara en minoritet som är riktiga nazister.

ET: - Det andra som jag reagerat på är att en som skriver så eminent om historia som Herman Lindkvist uttalar att nazism nu inte har något med nazismen i Tyskland att göra. Enligt tidningen, ska jag kanske lägga till.

- - -

HL: - Enligt min åsikt är huvuddelen av det man kallar nazism i Sverige inte riktig nazism, i den betydelsen att det är en kärntrupp av äkta, renläriga nazister. Men det finns naturligtvis en liten grupp av riktiga nazister.

- - -

- Resten är ju sådana här kriminella psykopater, mentala kalhyggen, störda stackars människor som behöver skola, vård, omsorg. Som för 20 år sedan var med i Röda Armé-fraktionen och kastade bomber, nu gör dom andra saker.

- Dom använder dom här nazistiska symbolerna idag, därför att det är ju dom symboler som ger effekt. Går han omkring och ropar "Heil Hitler!" på gatan så blir han ju sedd och hörd, men säger han "Leve Stalin!" så skrattar man åt honom.

Pl: - Det är ett sätt att få uppmärksamhet, menar du?

HL: - Ja.

ET: - Du har i tidningen i Östersund delat på falska och äkta nazister. Är det något som nazisterna idag verkligen vårdar ömt, så är det just deras ideologiska arvgods. Då blir det svårt att förstå hur du kan uttala att nazismen i Sverige idag inte har något med nazismen i Tyskland att göra, det finns klara samband!

HL: - Jag sade: "Den ökande rasismen och våldet beror på den stora invandringen." Och sedan sa jag att det man kallar nazism i Sverige... man kopplar ihop all invandrarfientlighet med nazism. Det är fel! Dom är inte nazister, alla som är emot invandrare.

Pl: - Eyvind Torp, tror du att den höga invandringen har något samband med, om inte nazismen, så invandrarfientlighet och rasism?

ET: - Vad Herman Lindkvist gör är att förklara främlingsfientlighet, motsättningar mellan olika grupper, med förutsättningarna. Att det har invandrat stora grupper till Sverige är förutsättningen för att vi skulle kunna ha motsättningar mellan dom, men det är inte i sig orsaken.

HL: - Nu har du trasslat in dig totalt! Självklart är det orsak. Om du har ett ökat problem, så har du ju en ökad konfrontation mellan människorna. Det här är en diskussion om påvens skägg.

ET: - Bakgrunden till nazismen i dag, den tror jag är oerhört mycket större än att peka på invandringen. Det är stor arbetslöshet, det är många långtidsarbetslösa...

HL: - Exakt, det är därför jag säger att man ska inte blanda ihop all invandrarfientlighet med nazism.

ET: - Men vad du påstår är ju att det är en förväntad följd av invandringen.

HL: - Vad man inte får säga i Sverige är att om du har en stor ökad invandring på vissa orter av väldigt främmande folk och språk och religioner, så blir det en konfrontation. Det måste man vänta sig att det blir.

ET: - Varför ska man vänta sig att det blir det, Herman Lindkvist?

HL: - Om du inte förstår det, så tycker jag inte att du ska vara antropolog, sociolog eller vad du är!

- Jag har bott hela mitt liv i länder utanför Sverige, jag har sett invandrarproblem och krig och konflikter... när främmande folk möts uppstår det problem, det är fullständigt naturligt. Det händer även i Jämtland.

ET: - Ja, det gör det. Men det betyder ju inte att det nödvändigtvis leder till problem av typen nazism.

HL: - Nej, absolut inte. Och därför ska ni inte blanda ihop de här bråket med nazism, vilket jag hela tiden försökt hävda från första sekunden av detta samtal.

ET: - Men det som är problemet med den här synpunkten som Herman Lindkvist levererar, det är ju att det här sker ju inte i ett tomrum. Det är precis den här typen av legitimering som den nazistiska ideologin väntar på.

HL: - Jag har inte legitimerat någonting. Jag är lika mycket mot nazism som du, ... Jag säger bara att man måste förstå att det finns en invandrarfientlighet i Sverige, som inte är nazistisk. Hur många gånger måste jag upprepa det, för att även du ska förstå det?

ET: - Jo, det förstår jag.

Pl: - Varför ska man inte få säga sådana här saker? Varför ska man inte få diskutera huruvida invandringspolitiken har något samband med rasism och främlingsfientlighet?

ET: - Det Herman Lindkvist nu sa ska man självklart få säga.

Pl: - Men du menar att han legitimerar nazism, genom att säga det?

ET: - Genom att säga att nazism är en naturlig reaktion på hög invandring.

HL: - Men det har jag ju inte sagt!

Pl: - Det står i Länstidningen i Östersund, men Herman Lindkvist hävdar att han är felciterad.

ET: - Det som vore väldigt klargörande är om Herman Lindkvist nu kunde ta ställning till det citat som är i Länstidningen, om att nazismen inte har något med nazismen i Tyskland att göra. Är det ett påstående som du går i god för, eller är du felciterad?

HL: - Självklart finns det nazister i Sverige som har direkta kontakter rakt ned till rötterna i Tyskland. Men det är en liten, liten kärntrupp, och det ni kallar "nazism" i dom stora tidningskampanjerna är inte nazism.

Herman fantasy författare av kubik recenserar sin nya tomte och alvskröna. Tack 
  • ubåt
    Dasein skrev 2013-12-22 22:59:10 följande:
    Jag läste det redan tidigare och fattade inte poängen. Om den inte bara är att du tycker att Herman Lindkvist och en socialantropolog måste ha rätt? Tror du inte det finns historiker och socialantropologer av annan åsikt? Invandringsfientligheten har minskat i Sverige de senaste 20 åren trots att invandringen ökat. Sen 1992 har andelen människor som anser att man ska ta färre flyktingar gått ner 20 %.

www.som.gu.se/digitalAssets/1453/1453828_10-s...

Det är väl ingen som vänder sig emot att man skall ta emot flyktingar - och då menar jag "riktiga" flyktingar enligt FN:s definition. Alltså inte ekonomiska migranter, vuxna män som påstår sig vara under 18, personer som så snart de fått uppehållstillstånd och flyktingpass, åker på "semester" till det land de påstått sig fly ifrån. Personer som åker till Syrien och Somalia för att slåss tillsammans med Al Qaida eller Al Shabaab (vilka aldrig borde få komma tillbaka till Sverige).

Däremot kan man diskutera mängden och varför just Sverige sticker ut som extremt i sammanhanget. Man borde också diskutera kostnaderna på ett ärligt sätt och sluta påstå att invandringen är en lönsam affär för landet. Det är det förbannade ljugandet och oärligheten som jag tror gör att SD växer och fortsätter växa.

Spådom: Riksdagsvalet 2014: SD 12-15%

Riksdagsvalet 2018 om nuvarande politik fortsätter: >20%

Högst personligen önskar jag att inte SD hade behövts. Jag hade nöjt mig med gamla moderaterna. 
  • Dasein
    Santa in disguise skrev 2013-12-22 23:11:34 följande:
    Du pratar rent nonsens som du inte har några belägg för.
    Ja, men då spelar vi ju med helt samma regler! Glad
  • nihka
    Santa in disguise skrev 2013-12-22 22:17:10 följande:
    Men om du stör dig så mycket (du är ju helt fixerad vid olika användarnamn) Varför fortsätter du med tokanmälningarna? Är det inte ganska lönlöst med facit i hand?

Åtminstone skulle en normalbegåvad förstå det.

Är det inte den som håller på och byter hela tiden som är fixerad vid namn? Själv tycker jag att det är lite jobbigt att prata med så många personer som pratar med mig ibland som en ny person och som ibland fortsätter som den förra.

Fast jag har inte anmält. Om du tycker jag är mindre än normalbegåvad så föreslår ajg att du slutar att hänga efter mig och i stället inriktar dig på någon som du tycker når upp till dina specifikationer. Jag blir inte ett dugg ledsen utan skulle tycka att det var skönt. Jag har redan hört allt du har att säga mig så det är många förutsägbara repriser jag kan vara utan.
  • nihka
    Dasein skrev 2013-12-22 23:15:32 följande:
    Ja, men då spelar vi ju med helt samma regler! Glad

• Dasein
    ubåt skrev 2013-12-22 23:15:29 följande:
    Däremot kan man diskutera mängden och varför just Sverige sticker ut som extremt i sammanhanget. Man borde också diskutera kostnaderna på ett ärligt sätt och sluta påstå att invandringen är en lönsam affär för landet. Det är det förbannade ljugandet och oärligheten som jag tror gör att SD växer och fortsätter växa.

Allt fler och fler anser att det är lönsamt - sen kanske det finns en minoritet som alltid kommer att vara fientligt inställda till det som är nytt och svårförståeligt (SD), och tyvärr är ju trenden stigande i hela Europa. Men så långt som till att göra nån större politisk skillnad blir det knappast. Men fortsätt drömma, du...

Svar på tråden Varför hatar folk SD?