• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • ubåt
    sjuttiofemman skrev 2013-12-19 19:09:18 följande:

Så om en arab bosätter sig i en hydda i skogen och lyssnar till morkullarna så blir hen svensk nog att slippa bli diskriminerad på olika sätt?
    Det är väl just i skogen du tror att vi vill ha dem? Vem skulle diskriminera en arab mitt ute i skogen? Morkullorna eller?
  • oOOo  oOOo
    themia skrev 2013-12-19 20:30:06 följande:
    Jovisst, men det är knepigt att dra så långa kablar. Skrattande
    Som tur är behövs det inte eftersom vi kan tillgodogöra oss den kärnkraften i alla fall. Men bra, då behöver du inte vara irrationellt rädd för kärnkraft längre.
  • sjuttiofemman
    ubåt skrev 2013-12-19 20:32:11 följande:
    Det är väl just i skogen du tror att vi vill ha dem? Vem skulle diskriminera en arab mitt ute i skogen? Morkullorna eller?

Du skrev ju det som svar på min fråga om vad svenskhet enligt Sd är..
  • nihka
    themia skrev 2013-12-19 20:22:46 följande:
    Men hallå! Lite sansad eftertänksamhet kanske inte skulle skada.
    Kina ockuperar Tibet och förtrycker folket.
    Israel ockuperar Palestina och förtrycker folket.
    Afrika är en kontinent med många länder och många olika system.

För du menar väl ändå inte att svenskar är ockuperade och förtryckta?
    Det är väl så man ser på invandring till Sverige  - som en occupation.
  • Rataxes
    themia skrev 2013-12-19 19:43:05 följande:
    Och du läste inte heller vad jag skrev (#1464)

" ... Jag är inte främmande för att nya tekniska framsteg kan lösa dessa problem....")

Är du också en sån som reagerar med reptilhjärnan, så fort kärnkraften kommer på tal? Som inte kan se att kärnkraften har allvarliga problem, som ännu inte är lösta.

Ingen skulle vara gladare än jag om kärnkraftens alla problem kunde elimineras, men tyvärr tror jag inte att det händer inom överskådlig tid.

Däremot har vi en sol, som dagligen levererar många gånger mer energi än vi någonsin kommer att behöva.

Är det ett problem för dig?

Är det att reagera med reptilhjärna när jag ber dig styrka dina påståenden?
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • sjuttiofemman
    ubåt skrev 2013-12-19 20:32:11 följande:

Jag blir mer och mer övertygad om att ingen vet vad svenskhet a la Sd är, eller hur en invandrare kan bli svensk i enlighet med Åkessons idéer. Det är helt enkelt så att han och Sd bara snackar en massa skit om saker de inte har en aning om. Bättre att vara ärlig och uttala sig på det sätt som framkom under dold inspelning i P1 Kaliber.
  • ubåt
    sjuttiofemman skrev 2013-12-19 20:34:09 följande:

Du skrev ju det som svar på min fråga om vad svenskhet enligt Sd är..
    Då föreslår jag att du läser igen. Det var min uppfattning om vad som är svenskt. Samt - när du känner dig som svensk (och inte italienare, turk, syrier, arab, engelsman, korean eller vad som helst), då kan du och vi andra se dig som svensk.
    En person skall se sig själv som svensk och uppfattas av andra som svensk för att vara svensk (enligt min uppfattning och jag tror att SD håller med på ett ungefär).

Som exempel - jag tillbringar mycket tid i Spanien och kommer så småningom bli resident. Men jag kommer aldrig någonsin att bli spanjor. Ingen kommer att uppfatta mig som spanjor och jag kommer aldrig att känna mig som spanjor även om jag skulle tala språket flytande utan brytning. Detta är dock min högst personliga definition.

Att identifiera sig som tillhörande ett land, en nation, ett ursprung, är så mycket mer än ett pass och ett personnummer. Jag tycker att Vilhelm Moberg beskriver det väldigt bra.

Jag tycker inte det är något fel i detta. Man böra vara stolt, säker och glad i sitt ursprung och jag begriper inte varför det skall vara nödvändigt för någon som flyttar till ett annat land att den personen plötsligt skall byta bort sitt ursprung. Någon som flyttar hit från ett annat land och blir svensk medborgare är varken bättre eller sämre än den som är född här.
  • sjuttiofemman
    ubåt skrev 2013-12-19 21:33:36 följande:
    Då föreslår jag att du läser igen. Det var min uppfattning om vad som är svenskt. Samt - när du känner dig som svensk (och inte italienare, turk, syrier, arab, engelsman, korean eller vad som helst), då kan du och vi andra se dig som svensk.

En person skall se sig själv som svensk och uppfattas av andra som svensk för att vara svensk (enligt min uppfattning och jag tror att SD håller med på ett ungefär).

Som exempel - jag tillbringar mycket tid i Spanien och kommer så småningom bli resident. Men jag kommer aldrig någonsin att bli spanjor. Ingen kommer att uppfatta mig som spanjor och jag kommer aldrig att känna mig som spanjor även om jag skulle tala språket flytande utan brytning. Detta är dock min högst personliga definition.

Att identifiera sig som tillhörande ett land, en nation, ett ursprung, är så mycket mer än ett pass och ett personnummer. Jag tycker att Vilhelm Moberg beskriver det väldigt bra.

Jag tycker inte det är något fel i detta. Man böra vara stolt, säker och glad i sitt ursprung och jag begriper inte varför det skall vara nödvändigt för någon som flyttar till ett annat land att den personen plötsligt skall byta bort sitt ursprung. Någon som flyttar hit från ett annat land och blir svensk medborgare är varken bättre eller sämre än den som är född här.

Problemet är ju att Sd vill gärna bestämma vem som får vara svensk eller inte. Åkesson har sagt i en radiointervju att man kan bli svensk så jag tänkte kolla här om någon vet hur.

Tydligen är det en omöjlig fråga, Sd vill sannolikt inte att någon ska få bli svensk. Frågan är då varför han har sagt så?

Kan inte den som flyttar hit få definiera sig själv utan att du och andra sätter en (ofta flera) etikett/er på denne? Om man känner sig svensk, men med somaliskt ursprung, varför ska du eller andra bestämma om han får det eller inte?
  • themia
    oOOo oOOo skrev 2013-12-19 20:32:20 följande:
    Som tur är behövs det inte eftersom vi kan tillgodogöra oss den kärnkraften i alla fall. Men bra, då behöver du inte vara irrationellt rädd för kärnkraft längre.
    Irrationellt rädd för kärnkraft? Dumheter, jag är varken rädd eller irrationell, däremot har jag arbetat som konsult på flera kärnkraftverk och vet tillräckligt vad det handlar om.
    Är det en nyhet för dig att fissionskraften är behäftad med svårlösta problem?
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Breaking Bad
    sjuttiofemman skrev 2013-12-19 21:46:00 följande:
    Problemet är ju att Sd vill gärna bestämma vem som får vara svensk eller inte. Åkesson har sagt i en radiointervju att man kan bli svensk så jag tänkte kolla här om någon vet hur. Tydligen är det en omöjlig fråga, Sd vill sannolikt inte att någon ska få bli svensk. Frågan är då varför han har sagt så? Kan inte den som flyttar hit få definiera sig själv utan att du och andra sätter en (ofta flera) etikett/er på denne? Om man känner sig svensk, men med somaliskt ursprung, varför ska du eller andra bestämma om han får det eller inte?

Du hör väldigt många rykten om SD. Spännande läsning...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?