• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • ubåt
    Santa in disguise skrev 2013-12-21 02:00:53 följande:

Av princip så diskuterar jag inte Sverigevänlig politik med begreppslösa kommunister. Sov Gott din aggressiva gamle stenslungare.
    Var snäll mot Nihka, hon kan faktiskt vara riktigt sympatisk och jag tror att hon nog är en trevlig person i verkliga livet. Det är bara synd att hon ibland känner att hon måste ta i så in i bänken. Lite onödigt med alla nålstick. Det behövs egentligen inte om man är någorlunda duktig på att argumentera. (Det gäller förresten inte bara henne i debatten - men det är tyvärr så det ser ut, inte minst bland "våra" folkvalda).

Hennes politiska åsikter är bara att beklaga, men jag lever på hoppet att även hon skall se ljuset. Sverige är fortfarande värt att bevara och försvara men sent skall syndaren vakna (och då kan det vara för sent). 
  • nihka
    ubåt skrev 2013-12-21 02:27:52 följande:
    Var snäll mot Nihka, hon kan faktiskt vara riktigt sympatisk och jag tror att hon nog är en trevlig person i verkliga livet. Det är bara synd att hon ibland känner att hon måste ta i så in i bänken. Lite onödigt med alla nålstick. Det behövs egentligen inte om man är någorlunda duktig på att argumentera. (Det gäller förresten inte bara henne i debatten - men det är tyvärr så det ser ut, inte minst bland "våra" folkvalda).

Hennes politiska åsikter är bara att beklaga, men jag lever på hoppet att även hon skall se ljuset. Sverige är fortfarande värt att bevara och försvara men sent skall syndaren vakna (och då kan det vara för sent). 
    Då kanske du skulle ta och besvara frågan istället som tycker du är en sådan hejare på att diskutera till skillnad från övriga 90% av befolkningen som inte sympatiserar med SD.

Vilken hållning tycker du att folk ska förhålla sig när de bedömmer SD och deras politik i exempelvis den här frågan - SDs officiella eller SD-sympatisörens? De tycks ju inte gå att förena - inte officiellt i alla fall.
  • ubåt
    nihka skrev 2013-12-21 02:34:19 följande:
    Då kanske du skulle ta och besvara frågan istället som tycker du är en sådan hejare på att diskutera till skillnad från övriga 90% av befolkningen som inte sympatiserar med SD.

Vilken hållning tycker du att folk ska förhålla sig när de bedömmer SD och deras politik i exempelvis den här frågan - SDs officiella eller SD-sympatisörens? De tycks ju inte gå att förena - inte officiellt i alla fall.
    Hmm… ditt inlägg är ju lika klart som mjölk….

Om en person är medlem i SD, har denna person naturligtvis rätt att framföra sina åsikter/förslag internt även om dessa skulle avvika från SD:s officiella hållning - samt försöka få majoritet på landsdagarna för sina förslag. Har personen en officiell ställning inom SD har personen att rätta sig efter den politik som är överenskommen, men man bör inte dagtinga med sitt samvete.
    En person som inte är medlem i SD (men ändå röstar på dem) har en självklar rätt att framföra vilka (tokiga) åsikter som helst utan att för den skull SD har det minsta med det att göra. Och ingen skugga skall falla över SD för den sakens skull. 

Om vi leker med tanken att jag hade varit medlem i partiet, hade jag t.ex. framfört min åsikt och försökt driva frågan om de ändringar SD vill ha i abortlagstiftningen vilka jag tycker är minst sagt dåliga. Men så är det, en del frågor håller man med om, andra inte. Och jag kan hitta frågor hos de flesta riksdagspartier som jag sympatiserar med men som inte stämmer överens med SD:s politik. Man röstar förhoppningsvis på det partiet vars politik stämmer bäst överens med ens egna åsikter och funderingar.

Så, det är partiets officiella politik man skall bedöma SD efter. Inte vad en del tokstollar kan tänkas säga eller hitta på. Hur skall det annars gå till? Skall jag INTE rösta på SD för att det finns en samling knäppskallar som röstar på dem? Jag skiter väl i dem - förutom att man ibland kan ifrågasätta om en del personer egentligen borde ha rösträtt. (Men det gäller i så fall för anhängare till alla partier).
  • nihka
    ubåt skrev 2013-12-21 03:03:52 följande:
    Hmm… ditt inlägg är ju lika klart som mjölk….

Om en person är medlem i SD, har denna person naturligtvis rätt att framföra sina åsikter/förslag internt även om dessa skulle avvika från SD:s officiella hållning - samt försöka få majoritet på landsdagarna för sina förslag. Har personen en officiell ställning inom SD har personen att rätta sig efter den politik som är överenskommen, men man bör inte dagtinga med sitt samvete.
    En person som inte är medlem i SD (men ändå röstar på dem) har en självklar rätt att framföra vilka (tokiga) åsikter som helst utan att för den skull SD har det minsta med det att göra. Och ingen skugga skall falla över SD för den sakens skull. 

Om vi leker med tanken att jag hade varit medlem i partiet, hade jag t.ex. framfört min åsikt och försökt driva frågan om de ändringar SD vill ha i abortlagstiftningen vilka jag tycker är minst sagt dåliga. Men så är det, en del frågor håller man med om, andra inte. Och jag kan hitta frågor hos de flesta riksdagspartier som jag sympatiserar med men som inte stämmer överens med SD:s politik. Man röstar förhoppningsvis på det partiet vars politik stämmer bäst överens med ens egna åsikter och funderingar.

Så, det är partiets officiella politik man skall bedöma SD efter. Inte vad en del tokstollar kan tänkas säga eller hitta på. Hur skall det annars gå till? Skall jag INTE rösta på SD för att det finns en samling knäppskallar som röstar på dem? Jag skiter väl i dem - förutom att man ibland kan ifrågasätta om en del personer egentligen borde ha rösträtt. (Men det gäller i så fall för anhängare till alla partier).
    Kanske uppfattar den som har ett grumligt sinne att frågor är grumliga precis som den som ser att vädret från den egna uteplatsen avviker från väderleksrapporten drar slutsatsen att väderleksrapporten är fel för hela regionen.

Du lyckades iaf besvara frågan redigt om än långt. Nu handlar det om nolltolerens mot rasism som är SDs officiella hållning och människor här som inte håller den standarden. Är det en fråga som man ska försöka ändra partiets hållning till? 
  • ubåt
    nihka skrev 2013-12-21 03:17:24 följande:
    Kanske uppfattar den som har ett grumligt sinne att frågor är grumliga precis som den som ser att vädret från den egna uteplatsen avviker från väderleksrapporten drar slutsatsen att väderleksrapporten är fel för hela regionen.

Du lyckades iaf besvara frågan redigt om än långt. Nu handlar det om nolltolerens mot rasism som är SDs officiella hållning och människor här som inte håller den standarden. Är det en fråga som man ska försöka ändra partiets hållning till? 
    Sover du aldrig? 

För att anonyma människor inte håller SD-standard på ett forum undrar du om man skall försöka ändra partiets hållning i den frågan? (eller i någon annan fråga för den delen).

Nu var ju den frågan uppe på landsdagarna och partilinjen vann stort om jag inte minns fel, så den frågan får vi förmoda är utagerad.
  • sjuttiofemman
    ubåt skrev 2013-12-21 03:03:52 följande:
    Hmm? ditt inlägg är ju lika klart som mjölk?.

Så förtroendevalda för Sd kan bryta mot en regel som partiet hävdar är grundläggande och ändå komma undan med det eftersom denne just vid tillfället säger sig agera som privatperson? Ungefär som ett stort antal vänsterpartister skulle vara för vinster i välfärden på fritiden, då skulle jag se just den frågan som väldigt osäker även om partiets linje är annorlunda. Jag skulle inte rösta på ett sånt parti om den frågan är viktig för mig. Så hur sympatisk Sd's politik än är så skulle det överskuggas av att många av dess förtroendevalda uttrycker/har uttryckt rasistiska åsikter.

Med grund i detta måste därför partiet massivt och genuint ärligt ta tydligt avstånd från rasism. Tex genom demonstrationer. Att skriva en fras på hemsidan som inte efterlevs räcker inte efter den våg av rasism som Sd-politiker spritt omkring sig.

Menar partiet allvar så måste de visa det helt enkelt.
  • Velouria
    oOOo oOOo skrev 2013-12-20 20:49:04 följande:
    Det är nog den attityden som gör att uttrycket mest används som en våt socka att daska till meningsmotståndare i ansiktet med utan någon egentlig reflektion. 

Preciiiis som "vänsterextremist". Don't you think? Gud, har ni så svårt att se er sida av saken?
    Mother cake
  • Missermajser
    nihka skrev 2013-12-21 02:28:34 följande:
    Fall på eget grepp. Du kan inte svara på min frågan utan att antingen ta avstånd från SDs officiella linje eller din egen som SD-sympatisör eftersom de inte är förenliga.

Jasså är deras officiella linje verkligen en linje? Jag blir spyfärdig och åksjuk när jag försöker följa denna linje.
  • Velouria
    Santa in disguise skrev 2013-12-20 20:55:56 följande:
    Du är ett oroväckande exempel på hur en extremistisk indoktrinering kan få en människa att helt bortse ifrån den verkliga världen och hur gråskalorna sakta men säkert suddats ut till ett vi och dom. I den svart-vita världen har du valt den svarta sidan där inte ens demokrati är målbilden - endast hatet styr och  våldet blir metoden att motverka den vita sidan. Jag tror att det vänsterextrema hatet har många faktorer, politiska motiv är inte det väsentliga. 1. Arbetslöshet - för mkt fritid och egendomliga tankar 2. Projicering - Den vänsterextreme lägger över sitt självhat på motparten 3. Indoktrinering - Den vänsterextreme tillbringar all sin tid på extrema hatsajter och får där sin svart-vita bild av verkligheten. Vi Sverigevänliga demokrater önskar såklart att problemet med vänsterextremism skall upphöra, men hur skall vi göra?

Haha, detsamma. Och glöm inte bort att SD är det parti med störst andel sympatisörer med lägst nivå av utbildning. Och som nån sverigedemokrat sa så har man inget med SD att göra om man är idiot och bonnläpp. Dags då för dig och resten av ditt gäng att ansluta dig till annan politik? Typ till såna som får spasmer i högerarmen i tid och otid och tvångsmässigt måste bröla ut en numera död persons namn.
    Mother cake
  • PGA
    Velouria skrev 2013-12-21 09:34:13 följande:

Haha, detsamma. Och glöm inte bort att SD är det parti med störst andel sympatisörer med lägst nivå av utbildning. Och som nån sverigedemokrat sa så har man inget med SD att göra om man är idiot och bonnläpp. Dags då för dig och resten av ditt gäng att ansluta dig till annan politik? Typ till såna som får spasmer i högerarmen i tid och otid och tvångsmässigt måste bröla ut en numera död persons namn.
    Det är naturligt att lågutbildade i större utsträckning drar sig till icke normativa företeelser. Det betyder inte att den icke normativ företeelsen skulle vara negativ utan att den bildade inser att det får negativa konsekvenser av att sympatisera med ett ickenormativt parti öppet.

För egen del hoppas jag att den s.k. extremhögern tar över Sverige så snart som möjligt men jag är bildad och inser därför att jag inte ska säga detta offentligt förräns de högerextrema tagit makten. 
Svar på tråden Varför hatar folk SD?