• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Ermenegildo
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-21 12:52:40 följande:
    Ja, det där är också konstigt. Trots allt ont som vänsterregimer gjort mot SINA EGNA i befolkningen, vilket såklart är det allra värsta - så anses det än i dag som lite varmt och mjukt och samtidigt coolt och hippt att vara vänster. Folk är oupplysta helt enkelt.
    Vem anser det? Och vad menar du med vänster? Det är nog inte så opportunt att gå ut med att man är stalinist idag. 

Skiljelinjen för vad som är avskyvärt är om man inte accepterar grundläggande mänskliga fri- och rättigheter. Jag har väldigt olika åsikter än socialdemokrater och ännu mer vänsterpartister men är de humanister så kan vi ändå mötas i det. SD står däremot för en vidrig människofientlig politik. Jag kan aldrig acceptera rasism.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Velouria
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-21 12:52:40 följande:
    Ja, det där är också konstigt. Trots allt ont som vänsterregimer gjort mot SINA EGNA i befolkningen, vilket såklart är det allra värsta - så anses det än i dag som lite varmt och mjukt och samtidigt coolt och hippt att vara vänster. Folk är oupplysta helt enkelt.
    Vad för ont gjorde socialdemokraterna mig, t.ex.? De är ju vänster.
    Mother cake
  • Ermenegildo
    PGA skrev 2013-12-21 09:41:30 följande:
    Det är naturligt att lågutbildade i större utsträckning drar sig till icke normativa företeelser. Det betyder inte att den icke normativ företeelsen skulle vara negativ utan att den bildade inser att det får negativa konsekvenser av att sympatisera med ett ickenormativt parti öppet.

För egen del hoppas jag att den s.k. extremhögern tar över Sverige så snart som möjligt men jag är bildad och inser därför att jag inte ska säga detta offentligt förräns de högerextrema tagit makten. 
    bildad? förräns?... Men mer än språkfelet visar analysen (eller bristen på den) att det inte var så mycket bevänt med den bildningen.
  • Ermenegildo
    oOOo oOOo skrev 2013-12-21 10:59:23 följande:
    För mig är det viktigare vad man är inte vad man blir kallad. Jag har blivit kallad SDare i denna tråden, rör mig inte i ryggen eftersom jag är så långt från SDare man kan komma. Du kanske skulle bry dig mer om vad folk verkligen är och inte vad de kallas.

Sedan tror jag att vissa i Sverige är som du, de har inget emot att bli kallade vänsterextremister. De verkar inte ens ha något emot att vara vänsterextremister trots att vi vet att vänsterextrema regeringar är de mest disfunktionella vi känner till. Av någon anledning likställs inte vänsterextremism med död och tortyr på samma sätt som fascism trots att vi vet att det leder till samma sak. Båda är samma sida av myntet, båda är emot frihet, oliktänkare skall tuktas, det slutar med att man får bygga murar för att hindra den egna befolkningen från att fly.
    I SD-anhängarens ögon verkar det enda kriteriet för att betecknas som vänsterextremist vara att man tar avstånd från rasism... 

I de få frågor förutom invandring där SD har något som liknar en åsikt ligger de längre till vänster än jag. 
  • sjuttiofemman
    Velouria skrev 2013-12-21 12:57:54 följande:
    Jag önskar att du kunde leva som du lär. Då får du också tillbaka det du ger.

Men nu när du verkar anta att jag är vänsterextremist, vad får dig att tro det? Är det enbart mitt stora ogillande av SD?

De kallar alla meningsmotståndare för vänsterextremister. Du vet, de är ju bra på att sätta etiketter på folk. Säg att du är från Somalia så kommer du att bli stämplad som både det ena och det andra. Det är dessa generaliseringar som driver deras hat och förakt.
  • oOOo  oOOo
    Velouria skrev 2013-12-21 12:57:54 följande:
    Men nu när du verkar anta att jag är vänsterextremist, vad får dig att tro det? Är det enbart mitt stora ogillande av SD?
    Jag har inte uttalat mig om vad du är, däremot sade du uttryckligen att du inte har något emot epitetet kommunist.
    Så du blandar sorgligt nog ihop kallas och är igen.
    Ermenegildo skrev 2013-12-21 13:15:00 följande:
    I de få frågor förutom invandring där SD har något som liknar en åsikt ligger de längre till vänster än jag. 
    Jag vet inte var dina åsikter ligger, men jag håller med om att SD är vänster i de flesta frågor. Iaf vad det gäller distributionspolitiken som i mångt och mycket just definierar höger/vänster.
    Ermenegildo skrev 2013-12-21 13:07:33 följande:
    Jag kan aldrig acceptera rasism.
    Och ändå är du en av dem som hänger upp sig på vissas härkomst så till den milda grad att du upprepar detta närmast maniskt.

• Velouria
    oOOo oOOo skrev 2013-12-21 13:43:52 följande:
    Jag har inte uttalat mig om vad du är, däremot sade du uttryckligen att du inte har något emot epitetet kommunist.
    Så du blandar sorgligt nog ihop kallas och är igen.

Jag vet inte var dina åsikter ligger, men jag håller med om att SD är vänster i de flesta frågor. Iaf vad det gäller distributionspolitiken som i mångt och mycket just definierar höger/vänster.

Och ändå är du en av dem som hänger upp sig på vissas härkomst så till den milda grad att du upprepar detta närmast maniskt.

Nej, jag blir inte kränkt av att bli kallad kommunist. Det betyder att jag hellre blir kallad kommunist än rasist. Rasister gör precis vad som helst för att slippa bli kallade för rasister. De tar till de fulaste härskarteknikerna. För min del får du kalla mig för kommunist eller vänster om du vill, det säger aldrig något om just mig. Jag har aldrig gått ut med var jag står politiskt, just för att jag inte aktivt står någonstans politiskt. Så era härskartekniker biter inte på mig.
    Mother cake
  • PGA
    Velouria skrev 2013-12-21 13:06:17 följande:
    Och så sätter de egenskaper på vänsterextremismen som de sedan attackerar. Och vi alla placeras i det facket oavsett vilka vi är och vad vi egentligen har för åsikter. Sedan så målar de upp en bild av Sverige och den bilden ser ut som att landet styrs av extremister som är våldsamma och vill folket illa. 
    Sveriges politik är extrem i många avseenden såsom skatter, abort, flyktingmottagande, genus mm mm. Eftersom du inte har ett internationellt perspektiv går det dig förbi.

Sveriges politiker vill inte landet illa men har för mycket fokus på världen och bortser från de negativa konsekvenser som den internationella solidariteten kostar landet.
  • oOOo  oOOo
    Velouria skrev 2013-12-21 13:47:56 följande:
    Nej, jag blir inte kränkt av att bli kallad kommunist. Det betyder att jag hellre blir kallad kommunist än rasist. Rasister gör precis vad som helst för att slippa bli kallade för rasister. De tar till de fulaste härskarteknikerna. För min del får du kalla mig för kommunist eller vänster om du vill, det säger aldrig något om just mig. Jag har aldrig gått ut med var jag står politiskt, just för att jag inte aktivt står någonstans politiskt. Så era härskartekniker biter inte på mig.
    Kan du citera var jag kallat dig kommunist? Det verkar som du ser röda skynken här
  • Velouria
    PGA skrev 2013-12-21 13:49:38 följande:
    Sveriges politik är extrem i många avseenden såsom skatter, abort, flyktingmottagande, genus mm mm. Eftersom du inte har ett internationellt perspektiv går det dig förbi.

Sveriges politiker vill inte landet illa men har för mycket fokus på världen och bortser från de negativa konsekvenser som den internationella solidariteten kostar landet.
    Jag kan garantera dig att jag har större internationellt perspektiv än vad du har

Hursomhelst, tror du att Sverige skulle bli mindre extrem med SD vid makten?
    Mother cake
Svar på tråden Varför hatar folk SD?