• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • ubåt
    themia skrev 2013-12-18 21:21:39 följande:
    Jag har lite svårt att förstå vari det roliga består, men det kan du säkert förklara.
    Koldioxidproblemet är ödesfråga för hela mänskligheten, alltså även för SD-anhängare.

Kina har en gigantisk uppgift framför sig, men man är medveten om problemet och har nyligen presenterat en plan för att åtgärda sina utsläpp men det kommer att ta tid. Det är bara att hoppas att det inte är för sent

Våra utsläpp är en liten bråkdel av Kinas, men det är våra utsläpp och dem ska vi ta hand om.
    Eller menar du att Kina ska ta hand om vårt skit också? 
    Det är därför vi måste satsa ordentligt på kärnkraft. Problem solved.Glad

Sveriges utsläpp är en fis i rymden.
  • Politisk härdsmälta
    ubåt skrev 2013-12-18 22:34:50 följande:

Nej! Tysk kolkondens! Rör väl inte oss vad dom (eller svenska staten/ Vattenfall rättare sagt) gör där nere.

Globalt problem? Nonsens.

• sjuttiofemman
    Politisk härdsmälta skrev 2013-12-18 21:35:12 följande:
    Svårt att avgöra vad du menar, jag tolkar det som att du är hånfull. Först mot människor som inte vill manifestera sida vid sida med våldsverkare, nu mot mig. 

Du är missnöjd med SDs nolltolerans och hur den implementeras. Fine. Men all den här rasismen, hur tar den sig uttryck i partiprogram och riksdagsmotioner?

Sd är smarta nog att inte skriva ut det ordagrant. Istället pyr det ut från förtroendevalda ända sen tiden före inträdet i riksdagen. Inkl Åkesson när han wallraffades av Kaliber.

Ja jag blir hånfull när jag kallas extremist, våldsbejakande och kommunist. Är det så konstigt? Jag försöker hålla ett vettigt tonläge men blir alltid oseriöst bemött.

Ni kan ju inte ens svara på frågor som vad är svenskhet, svensk kultur och vad Sd rent konkret vill göra för att hjälpa utsatta människor i andra länder när de samtidigt vill dra ner på biståndet?

Och återigen, Åkesson skulle få fullt beskydd om han gick med i ett demonstrationståg mot rasism. Det finns inget extremistiskt över Linje 17 som arrangerar demonstrationen, däremot är det allmän plats och såna här demonstrationer drar tyvärr till sig illasinnade människor vilket även Sd gör. Man kan inte avstå från att ta ställning bara för det.

Jag frågar er dessutom, på vilket sätt tar Sd tydligt avstånd från rasism? Nolltoleransen är ingen nolltolerans, det har vi sett gång på gång.

Märker ni min icke hånfulla attityd och kan ni avstå från att använda er vanliga terminologi som går ut på en massa antydningar?
  • Politisk härdsmälta
    sjuttiofemman skrev 2013-12-18 22:49:49 följande:

Sd är smarta nog att inte skriva ut det ordagrant. Istället pyr det ut från förtroendevalda ända sen tiden före inträdet i riksdagen. Inkl Åkesson när han wallraffades av Kaliber.

Ja jag blir hånfull när jag kallas extremist, våldsbejakande och kommunist. Är det så konstigt? Jag försöker hålla ett vettigt tonläge men blir alltid oseriöst bemött.
    Ni kan ju inte ens svara på frågor som vad är svenskhet, svensk kultur och vad Sd rent konkret vill göra för att hjälpa utsatta människor i andra länder när de samtidigt vill dra ner på biståndet?

Och återigen, Åkesson skulle få fullt beskydd om han gick med i ett demonstrationståg mot rasism. Det finns inget extremistiskt över Linje 17 som arrangerar demonstrationen, däremot är det allmän plats och såna här demonstrationer drar tyvärr till sig illasinnade människor vilket även Sd gör. Man kan inte avstå från att ta ställning bara för det.

Jag frågar er dessutom, på vilket sätt tar Sd tydligt avstånd från rasism? Nolltoleransen är ingen nolltolerans, det har vi sett gång på gång.

Märker ni min icke hånfulla attityd och kan ni avstå från att använda er vanliga terminologi som går ut på en massa antydningar?
    Ja man kan bli defensiv och hånfull när man får en orättvis etikett påklistrad på sig. Som t ex rasist, som är ett vanligt förekommande etikett här på forumet.

Oron för att SD ska använda en tvättad programplattform för att få inflytande, och sedan svänga och visa sitt rätta rasistiska ansikte kan jag inte ta på allvar. Och oavsett vad man tror om den saken, långt innan SD nått en nivå där deras inflytande blir så stort kommer de övriga riksdagspartierna att justera sina partiprogram för att fånga upp de väjare som är missnöjda med invandringspolitiken. Vi får inte glömma att det handar om politiker, prio ett är att få makt och bli omvalda, eventuella värderingar är alltid flexibla.

Som jag sagt handlar det inte om personskydd som jag ser det. Det handlar om att inte ge legitimitet åt våldsbejakande grupper som AFA/RF genom att manifestera sida vid sida med maskerade våldsverkare. Jag tycker att det visar på oändligt dåligt omdöme bland de jag tidigare räknade upp.

För övriga frågor får jag hänvisa dig till någon Sverigedemokrat alternativt botanisera vidare i SDs partiprogram, själv är jag inte medlem i något politiskt parti.
  • UPPERCASE
    Politisk härdsmälta skrev 2013-12-18 23:41:32 följande:
    Ja man kan bli defensiv och hånfull när man får en orättvis etikett påklistrad på sig. Som t ex rasist, som är ett vanligt förekommande etikett här på forumet.

Oron för att SD ska använda en tvättad programplattform för att få inflytande, och sedan svänga och visa sitt rätta rasistiska ansikte kan jag inte ta på allvar. Och oavsett vad man tror om den saken, långt innan SD nått en nivå där deras inflytande blir så stort kommer de övriga riksdagspartierna att justera sina partiprogram för att fånga upp de väjare som är missnöjda med invandringspolitiken. Vi får inte glömma att det handar om politiker, prio ett är att få makt och bli omvalda, eventuella värderingar är alltid flexibla.

Som jag sagt handlar det inte om personskydd som jag ser det. Det handlar om att inte ge legitimitet åt våldsbejakande grupper som AFA/RF genom att manifestera sida vid sida med maskerade våldsverkare. Jag tycker att det visar på oändligt dåligt omdöme bland de jag tidigare räknade upp.

För övriga frågor får jag hänvisa dig till någon Sverigedemokrat alternativt botanisera vidare i SDs partiprogram, själv är jag inte medlem i något politiskt parti.
    Don't make me use UPPERCASE.
  • themia
    ubåt skrev 2013-12-18 22:34:50 följande:

Jadu, om det vore så bra. 
    Kärnkraft är enastående kraftkälla, så länge man bara ser till kraftproduktionen, men tyvärr är den dels förknippad med stora miljöproblem vid uranbrytning, upparbetning och slutförvar, dels är det ändlig kraftkälla med den teknik vi behärskar idag.
    Jag är inte främmande för att nya tekniska framsteg kan lösa dessa problem, men dit är det långt om det ens någonsin sker.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • UPPERCASE
    themia skrev 2013-12-18 23:50:52 följande:
    Jadu, om det vore så bra. 
    Kärnkraft är enastående kraftkälla, så länge man bara ser till kraftproduktionen, men tyvärr är den dels förknippad med stora miljöproblem vid uranbrytning, upparbetning och slutförvar, dels är det ändlig kraftkälla med den teknik vi behärskar idag.
    Jag är inte främmande för att nya tekniska framsteg kan lösa dessa problem, men dit är det långt om det ens någonsin sker.
    Ja allt är ändligt. Annars hade evighetsmaskinen varit uppfunnen. Nuvarande naturligt uran räcker i minst 200 år till med den förbrukningstakt som råder för tillfället. 
    Moderna kärnkraftverk använder dessutom MOX och om samtliga gick över till detta skulle takten förminskas än mer.
    Sedan har vi torium som dels kan transmutas till uran och användas med nuvarande reaktorer men även användas i nya men ej etablerade reaktorer med minimal behandling.

Det finns heller inget alternativ till kärnkraft idag så att ens motsätta sig det är bara dumt.
  • Breaking Bad
    UPPERCASE skrev 2013-12-19 00:14:44 följande:
    Ja allt är ändligt. Annars hade evighetsmaskinen varit uppfunnen. Nuvarande naturligt uran räcker i minst 200 år till med den förbrukningstakt som råder för tillfället.  Moderna kärnkraftverk använder dessutom MOX och om samtliga gick över till detta skulle takten förminskas än mer. Sedan har vi torium som dels kan transmutas till uran och användas med nuvarande reaktorer men även användas i nya men ej etablerade reaktorer med minimal behandling. Det finns heller inget alternativ till kärnkraft idag så att ens motsätta sig det är bara dumt.

Det finns elkraftverk som ger mycket renare energi än kärnkraftverk. Elkraftverken är dessutom mycket bättre nu när vi börjat gå över till elbilar.
  • UPPERCASE
    Breaking Bad skrev 2013-12-19 00:20:35 följande:

Det finns elkraftverk som ger mycket renare energi än kärnkraftverk. Elkraftverken är dessutom mycket bättre nu när vi börjat gå över till elbilar.
    Vad menar du med "ren"? Kärnkraft är den enda energikälla vi har som ger energi helt utan miljöpåverkan. Sedan är lagringen ett problem, eller inte ett egentligt problem... Det är bara inte lönsamt att ta hand om biprodukterna på annat sätt än att gräva ner dem.  
  • UPPERCASE

Nu har ju inte detta med tråden att göra, men mina siffror var lite i underkant tydligen...

www.miljoportalen.se/energi/kaernkraft/kaernkraft-2013-rent-men-farligt

Urantillgångar

Dagens reserver av uranskulle räcka i 250 år i dagens termiska reaktorer. Det finns ävenuran i världshaven, som är femton gånger dyrare att plocka upp. Lägger man till det, räcker lagren i 80 000 år. Snabba bridreaktorer är 100 gånger mer effektiva och lagren på land skulle därför räcka i 25 000 år. Termiska bridreaktorer är acceleratordrivna system.Torium är möjligt att använda i 100 000 år.

Finns där med bra många år kvar att forska på fusion istället för fission alltså.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?