• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2013-12-18 17:18:01 följande:
    Bl.a. att skolresultaten sjunker generellt, att vi får gettoliknande områden, att vi får en en stor del av befolkningen som aldrig kommer att förvärvsarbeta, att vi får religiösa motsättningar, att de som invandrar aldrig kommer in i samhället-aldrig blir integrerade (för att de saknar kompetens, språklig- och yrkes-), för att invandringen kostar en massa pengar (som skulle kunna ha investerats i t.ex. välfärd), minskad facklig anslutning, lönedumpning, splittring av medborgarna  till förmån för ett helt lössläppt kapitalistiskt system, et cetera ad infinitum..."Tycks anse"!? Inga källor, utan bara lösa påståenden. Som vanligt. Jag kan lova dig att ingen ledande sverigedemokrat har sagt att allt 'skulle lösa sig' genom att minska invandringen.

Din osaklighet är slående. Du är ju inte intresserad av saklig debatt. Du ljuger bara, lögnare!

Jag säger som du: inga källor, bara lögner. Enkelt va?
  • Politisk härdsmälta
    sjuttiofemman skrev 2013-12-18 18:01:17 följande:

Aha du skapade nytt nick.
    Okej, vilket forum är det? P1 kaliber avslöjade hur tongångarna går bakom Sd:s PK-fasad så där kan det inte vara. Kan det vara deras icke-nolltolerans mot rasism du tänker på? Hm nä där är det bara vissa utbytbara som åker ut. Deras propagandamaskin avpixlat? Haha ja den var kul faktiskt :)

Kan faktiskt inte komma på ett enda ärligt tillfälle som Sd har fördömt rasism, snarare tvärtom. Du kanske kan upplysa mig?
    Din hang-up kring nick förstår jag inte. Mitt enda konto är snarare ett för mycket än ett för lite.

Ärlighet, uppsåt och tillämpning tolkas tydligen bäst av Aftonbladet, Expressen och du själv. Och ju mer ni tolkar desto mer ökar sympatierna. 

Revolutionära fronten var ju förövrigt de som passade på att spöa upp en oskyldig invandrare svårt i Stockholm i september. Skröt om sina insatser på FB innan dom insåg sitt misstag och plockade ner filmen. Att kandidera för en statsministerpost och gå sida vid sida med det avskrapet är inget annat än bedrövligt. 
  • sjuttiofemman
    Politisk härdsmälta skrev 2013-12-18 18:28:05 följande:
    Din hang-up kring nick förstår jag inte. Mitt enda konto är snarare ett för mycket än ett för lite.

Ärlighet, uppsåt och tillämpning tolkas tydligen bäst av Aftonbladet, Expressen och du själv. Och ju mer ni tolkar desto mer ökar sympatierna. 

Revolutionära fronten var ju förövrigt de som passade på att spöa upp en oskyldig invandrare svårt i Stockholm i september. Skröt om sina insatser på FB innan dom insåg sitt misstag och plockade ner filmen. Att kandidera för en statsministerpost och gå sida vid sida med det avskrapet är inget annat än bedrövligt. 

Är fortfarande nyfiken i vilket forum Sd tar avstånd från rasism. Jag har varken sett eller hört det hittills.
  • Politisk härdsmälta
    sjuttiofemman skrev 2013-12-18 18:33:18 följande:

Är fortfarande nyfiken i vilket forum Sd tar avstånd från rasism. Jag har varken sett eller hört det hittills.
    Nolltolerans är ett utmärkt sådant exempel. Sen att Mattson och Helin är sura för att dom inte har tolkningsföreträde i uteslutningsärenden hör inte hit. 

Kan inte du förklara varför du tycker det är anmärkningsvärt att välja att inte demonstrera sida vid sida med AFA/RF? Uppmuntrar du till politiskt våld? Tycker du att det är ett bra forum om man vill få trovärdighet i frågor kring rasism?
  • sjuttiofemman
    Politisk härdsmälta skrev 2013-12-18 18:50:23 följande:
    Nolltolerans är ett utmärkt sådant exempel. Sen att Mattson och Helin är sura för att dom inte har tolkningsföreträde i uteslutningsärenden hör inte hit. 

Kan inte du förklara varför du tycker det är anmärkningsvärt att välja att inte demonstrera sida vid sida med AFA/RF? Uppmuntrar du till politiskt våld? Tycker du att det är ett bra forum om man vill få trovärdighet i frågor kring rasism?

Sd's nolltolerans är ingen nolltolerans, det är Ekeroth ett av exemplen på. Ett annat är att Sd i Östhammar använde sd's hemsida till att göra reklam för en nazistisk march. Vill du ha fler exempel?
  • sjuttiofemman
    sjuttiofemman skrev 2013-12-18 12:44:15 följande:
    Lustigt att ni högerextrema alltid måste slira på sanningen. Utveckla gärna "gratis sjuk- och tandvård", sist jag kollade så gäller detta endast livsnödvändig vård. Men de kanske avvisar svenskar med bröstsmärtor på akuten..?

Ni slänger er gärna också med diverse uttryck, kan du definiera svenskfientlig? Är det att tillåta invandring? Eller att inte hata invandrare? Förklara gärna vad svenskhet och svensk kultur är och vem som bestämmer detta. Är genuint intresserad av att lära mig mer. Har frågat andra högerextrema om detta men enda svaret jag får är personangrepp så det blir lite luddigt.

Påminner dig "Mattsson" om ett svar.
  • overdose
    sjuttiofemman skrev 2013-12-18 18:44:05 följande:

Du kan skriva en hel uppsats om du vill men att inte ta avstånd från rasism är att acceptera den. Och vi kan väl vara överens om att rasism är skadligt och destruktivt?
    Nej, jag accepterar inte koncept som är utanför min världsbild. Vill du göra det så är det emellertid ok för mig. Men jag menar att man skall försöka stå för något positivt. Usch, jag hör att detta låter väldigt polemiskt, och ditt inlägg var inte sådant, så jag skall be om ursäkt... vi får hoppas att jag skriver ord längre ner som låter något bättre för dig.

Ändå är det förstås så att jag på ett personligt plan tycker att man inte skall använda sig av regler som har sin grund i sådant tänkande :D

*Klia klia* Äsch, jag vet inte egentligen vad jag försöker säga, men ta exemplet med USAs invasion av Irak. Före det fanns det flera demonstrationer, men på något vis visade också de, att det var någon annan som satte agendan. Vad gäller den diskussionen kan man konstatera att ursprungligt invasionsdatum, såsom ofta, var kopplat till en fullmåne. Man kan därför fundera över vad internationell opposition kan åstadkomma, ifall det ändå blir krig en vecka senare.

Vad jag hade velat se är förstås en politisk mobilisation som kan föregripa invasioner, eller andra dumheter, men det är förstås inte så lätt.

Hur som helst, ifall rasism är att döma en människa efter en mall utan att ha träffat människan  i fråga, då är det något dumt för mig.

Hm... det skulle vara någon manifestation till helgen, jag såg människor lägga ut lappar på jobbet. Du kaske vill säga något mer om det?

Vem vet, jag kanske också kan gå dit och demonstrera mot rasism?

• oOOo  oOOo
    sjuttiofemman skrev 2013-12-18 18:44:05 följande:
    Du kan skriva en hel uppsats om du vill men att inte ta avstånd från rasism är att acceptera den. Och vi kan väl vara överens om att rasism är skadligt och destruktivt?
    Jag tror inte du vet vad rasism är. Du tror du vet men du drar gränsen där det passar dig, så du kan se på dig själv som icke rasist, men inte efter definitionen.

...varje skillnad, undantag, inskränkning eller företräde på grund av ras, hudfärg, härstamning eller nationellt eller etniskt ursprung, som har till syfte eller verkan att omintetgöra eller inskränka erkännandet, åtnjutandet eller utövandet, på lika villkor, av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden av det offentliga livet.

från FNs definition.
  • Politisk härdsmälta
    sjuttiofemman skrev 2013-12-18 18:57:30 följande:

Sd's nolltolerans är ingen nolltolerans, det är Ekeroth ett av exemplen på. Ett annat är att Sd i Östhammar använde sd's hemsida till att göra reklam för en nazistisk march. Vill du ha fler exempel?
    Mattson och Helin har som sagt inte något tolkningsföreträde där, och det gäller även dig. Kan du inte istället ge exempel på hur den här rasismen konkretiseras i partiprogram eller riksdagsmotioner?

Jag kan bara konstatera att du inte tar avstånd från våld som politisk metod och därmed accepterar det. Det var väl så du uttryckte det kring rasism? Tänk tanken att Reinfeldt manifesterat sida vid sida med SMR i valfri fråga. Otänkbart, men på vänsterkanten ses det som behjärtansvärt.

Fy fan.
  • overdose
    Politisk härdsmälta skrev 2013-12-18 19:19:48 följande:
    Mattson och Helin har som sagt inte något tolkningsföreträde där, och det gäller även dig. Kan du inte istället ge exempel på hur den här rasismen konkretiseras i partiprogram eller riksdagsmotioner?

Jag kan bara konstatera att du inte tar avstånd från våld som politisk metod och därmed accepterar det. Det var väl så du uttryckte det kring rasism? Tänk tanken att Reinfeldt manifesterat sida vid sida med SMR i valfri fråga. Otänkbart, men på vänsterkanten ses det som behjärtansvärt.

Fy fan.
    De ser det ju inte så. De är unga, eller åtminstone är det ofta så. I min bekantskapskrets har det funnits flera från vänsterkanten - we are talking, hard line stalinists - klart att de inte tar avstånd. De har skapat en, den andre, och denne kan de projicera till döddagar. På liknande vis som Vietnamkriget beskrevs. Lite grann undrar man hur detta krig påverkade folk i Sverige.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?