• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • sjuttiofemman
    Politisk härdsmälta skrev 2013-12-18 19:19:48 följande:
    Mattson och Helin har som sagt inte något tolkningsföreträde där, och det gäller även dig. Kan du inte istället ge exempel på hur den här rasismen konkretiseras i partiprogram eller riksdagsmotioner?

Jag kan bara konstatera att du inte tar avstånd från våld som politisk metod och därmed accepterar det. Det var väl så du uttryckte det kring rasism? Tänk tanken att Reinfeldt manifesterat sida vid sida med SMR i valfri fråga. Otänkbart, men på vänsterkanten ses det som behjärtansvärt.

Fy fan.

Jag tar avstånd från allt våld, det har jag skrivit tidigare i denna tråd.

Jag hävdar inte tolkningsföreträde, men när en politiker kallar en invandrare för ett nedsättande ord så skulle det resultera i ett mediedrev i princip. Men sker det - och värre - inom Sd så är det business as usual. Varför?
  • Politisk härdsmälta
    sjuttiofemman skrev 2013-12-18 19:32:30 följande:

Jag tar avstånd från allt våld, det har jag skrivit tidigare i denna tråd.
    Jag hävdar inte tolkningsföreträde, men när en politiker kallar en invandrare för ett nedsättande ord så skulle det resultera i ett mediedrev i princip. Men sker det - och värre - inom Sd så är det business as usual. Varför?
    Tar avstånd från våld och samtidigt håna människor som inte vill manifestera sida vid sida med våldsverkare. Klingar lite falskt.

Någon avsaknad av mediadrev har jag inte uppfattat, och, som någon skrev i den här tråden, 60-tal medlemmar uteslutna eftersom de inte delat SDs politik och värderingar.

Fler partier borde kanske införa nolltolerans. Som (S) t ex. Då kanske Pxx Sxxxxxxx hade rykt efter att han sprungit runt stupfull i riksdagen och trakasserat en kvinnlig kollega genom att skrika "
    Knulla, knulla för fan" samtidigt som han försökte ta sig in på hennes rum tills hon larmade och han blev uteskorterad av vakten.

Alternativt så har Socialdemokraterna redan nolltolerans och det här ska ses som representativt för kvinnosynen i (S).
  • themia
    overdose skrev 2013-12-18 17:55:13 följande:
    Två fel gör inte ett rätt. Antingen är du emot att man hänger ut namn, eller så är du det inte. Vad det verkar av det du skriver ovan har du ingen uppfattning utan vill bara skriva ett,  tu quogue, argument.

Lögn och sanning är på många vis samma sak. Det är bara etiketter vilka vi fyller med innehåll. Det är därför vi i diskussioner alltid försöker minimera laddade uttryck.

Men om du vill ha ett svar är det förstås när du själv lärde dig att skilja på det, och att använda lögn som sanning, för sanningen är den att nästan varenda människa lär sig sådant redan i mycket ung ålder.

Jag tycker att jag var ganska tydlig, men ok då:
    Det är enligt min mening helt ok att hänga ut folk som klart uttrycker hot om våld eller död!

Det handlar om hot som kan tvinga offren att fly och för lång tid leva gömda eller med ständigt polisskydd och med allvarliga konsekvenser för en familj där barnen kanske inte kan gå i skola och där möjligheten att sköta sitt arbete starkt begränsas.

Så, vad tycker du?
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • sjuttiofemman
    Politisk härdsmälta skrev 2013-12-18 20:11:44 följande:
    Tar avstånd från våld och samtidigt håna människor som inte vill manifestera sida vid sida med våldsverkare. Klingar lite falskt.

Någon avsaknad av mediadrev har jag inte uppfattat, och, som någon skrev i den här tråden, 60-tal medlemmar uteslutna eftersom de inte delat SDs politik och värderingar.

Fler partier borde kanske införa nolltolerans. Som (S) t ex. Då kanske Pxx Sxxxxxxx hade rykt efter att han sprungit runt stupfull i riksdagen och trakasserat en kvinnlig kollega genom att skrika "

Knulla, knulla för fan" samtidigt som han försökte ta sig in på hennes rum tills hon larmade och han blev uteskorterad av vakten.

Alternativt så har Socialdemokraterna redan nolltolerans och det här ska ses som representativt för kvinnosynen i (S).

Bra svar, riktigt imponerande. Med en nolltolerans a la Sd så kan man lova guld och gröna skogar och ändå springa runt på stan med järnrör.

Allt för att vara så politiskt korrekt som möjligt. Men det kanske man inte får säga i det här j-a landet som en sverigedemokrat skrev på Twitter.
  • UPPERCASE
    Philipsson skrev 2013-12-18 16:48:28 följande:
    Du måste nog skaffa dig glasögon.
    Glasögon för vad?
    Don't make me use UPPERCASE.
  • UPPERCASE
    oOOo oOOo skrev 2013-12-18 19:17:04 följande:
    Jag tror inte du vet vad rasism är. Du tror du vet men du drar gränsen där det passar dig, så du kan se på dig själv som icke rasist, men inte efter definitionen.

...varje skillnad, undantag, inskränkning eller företräde på grund av ras, hudfärg, härstamning eller nationellt eller etniskt ursprung, som har till syfte eller verkan att omintetgöra eller inskränka erkännandet, åtnjutandet eller utövandet, på lika villkor, av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden av det offentliga livet.

från FNs definition.
    Jag tror du har helt rätt. Majoriteten av de som gapar om rasism är så opålästa att de inte ens vet vad det är de säger. 
    Det är som sagt det som är skrämmande med demokrati, för någonstans inbillar man sig ändå att personer som röstar vet vad de röstar om på något sätt, antingen att de är medvetna om vad de röstar på. Men i detta fall verkar det snarast som de röstar mot något som de inte förstår sig på. Sen kommer de med motiveringar som "Nya saker är skrämmande för människor, blah blah" och så är de stereotyp exempel på detta själva.
    Don't make me use UPPERCASE.
  • ubåt

Nu tycker jag vi tar varandra i händerna och sjunger We shall overcome...

• oOOo  oOOo
    UPPERCASE skrev 2013-12-18 20:50:06 följande:
    Jag tror du har helt rätt. Majoriteten av de som gapar om rasism är så opålästa att de inte ens vet vad det är de säger. 
    Det är som sagt det som är skrämmande med demokrati, för någonstans inbillar man sig ändå att personer som röstar vet vad de röstar om på något sätt, antingen att de är medvetna om vad de röstar på. Men i detta fall verkar det snarast som de röstar mot något som de inte förstår sig på. Sen kommer de med motiveringar som "Nya saker är skrämmande för människor, blah blah" och så är de stereotyp exempel på detta själva.
    Demokrati har sina problem som Churchill också noterade i ett av sina kända uttalanden. Den värsta regeringsform vi känner till förutom alla andra som testats. Men är man av åsikten att det inte är medelkvaliteten på livet som skall vara hög utan endast den relativa kvaliteten så är det nog nöjaktigt eftersom i princip allt duger då, om alla har det kasst så har ju alla det relativt bra. Men som sagt, ingen bättre regeringsform är känd än så länge tyvärr.

Fast eftersom demokrati är religion i Sverige är det ju som att svära i kyrkan att kritisera detta vilket sekteristerna här nog inte är sena att påpeka.

Okunnighet är ett problem för demokratin men inom vissa kretsar är ju tom okunnighet en dygd, typ "vår nya finansminister är arbetarklass och har ingen utbildning" *applåder* , som Bosse Ringholm som inte ens klarade gymnasiet eller Allan Larsson som inte klarade av sina studier i Lund.
  • themia
    Thomas Mattsson skrev 2013-12-18 12:12:12 följande:
    Ja MP har definitivt ett tufft jobb att från sitt lilla kontor i Stockholm rädda den globala miljön, men får hoppas dom kommer få bukt med Chem-trails problemen i alla fall Skrattande

Ursäkta themia, men ni är faktiskt hysteriskt roliga.
    Jag har lite svårt att förstå vari det roliga består, men det kan du säkert förklara.
    Koldioxidproblemet är ödesfråga för hela mänskligheten, alltså även för SD-anhängare.

Kina har en gigantisk uppgift framför sig, men man är medveten om problemet och har nyligen presenterat en plan för att åtgärda sina utsläpp men det kommer att ta tid. Det är bara att hoppas att det inte är för sent

Våra utsläpp är en liten bråkdel av Kinas, men det är våra utsläpp och dem ska vi ta hand om.
    Eller menar du att Kina ska ta hand om vårt skit också? 
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Politisk härdsmälta
    sjuttiofemman skrev 2013-12-18 20:44:40 följande:

Bra svar, riktigt imponerande. Med en nolltolerans a la Sd så kan man lova guld och gröna skogar och ändå springa runt på stan med järnrör.
    Allt för att vara så politiskt korrekt som möjligt. Men det kanske man inte får säga i det här j-a landet som en sverigedemokrat skrev på Twitter.
    Svårt att avgöra vad du menar, jag tolkar det som att du är hånfull. Först mot människor som inte vill manifestera sida vid sida med våldsverkare, nu mot mig. 

Du är missnöjd med SDs nolltolerans och hur den implementeras. Fine. Men all den här rasismen, hur tar den sig uttryck i partiprogram och riksdagsmotioner?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?