Tom Araya skrev 2015-05-11 21:41:32 följande:
Politiker talar ogärna högt om negativa konsekvenser av deras politik, ibland uttalar de t.o.m. rena lögner.
Jag har slutat tro att de gör detta av okunskap eller dumhet (undantag finns såklart), utan i regel handlar det om att få stöd för sin politik och många röster.
-Politiker som är för en hög invandring och generös invandrings- och integrationspolitik talar sällan om kostnaderna eller andra påföljande problem de har svårt att hantera.
-Politiker mörkade länge med utvecklingen i Ryssland, påstod att de kunde se 10 år fram i tiden och att 10 år är tillräcklig framförsikt för en betydande förändring i försvarsförmåga. Detta är rena lögner för att vilseleda väljare att tro på hållbarheten i deras försvarspolitik när de vill använda pengarna till annat.
-Jag har aldrig hört en politiker erkänna att de straffbeskattar kärnkraft till förmån för fossila bränslen (27% av tillförd energi för 2013).
-Jag har aldrig hört en politiker sanningsenligt förklara varför vi har bostadsbrist och varför det byggs för lite.
-Jag har aldrig hört politiker föra upp kommunaliseringen av skolan och försämrad kvalitet på lärarutbildningen som orsak till sämre skolor, sämre skolresultat och ojämlikhet i resurser till skolor i olika kommuner.
-Jämlikhet, religionsfrihet och andra friheter kan tas upp separat, men sällan eller aldrig som en del av integrationspolitiken eftersom kulturkrockarna i dessa områden är allt för jobbiga att hantera.
-Enström talade om satsning och ökad förmåga när hennes regering godkände en sedan länge planerad och nödvändig renovering av försvarets pansarfordon, fast modifiering uteblev och renoveringsprogrammet begränsades till ca 60% av fordonsparken.
-Löfvén kan inte erkänna hur lågt s prioriterar försvaret i sin budget. Av ett nödvändigt tillskott på 20 miljarder över fem år så ville s släppa till 6,2 miljarder, som dessutom inte var 6,2 utan blev 4,2 efter kostnadsökningar och borträknande av de pengar som var en omfördelning inom totalförsvar.
-Politiker har och kommer aldrig att erkänna att de i många år smygsparat på försvaret genom att hela tiden öka dess kostnader, pengar som kommer tillbaka till statskassan.
....så här kan man fortsätta i all oändlighet...
Du får gärna visa något som säger något annat.
Jag anser nog att man satsar onödigt mycket på försvaret. Men det blir väl så när politikerna ska tävla om att verka mest handlingskraftiga.
Vi hade väl samma fenomen för några tiotals år sen när militären förväxlade sillfisar med ryska miniubåtar.