Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

Gert skrev 2015-04-19 16:53:34 följande:
    Inte mitt fel.

Funkar här: gamla.familjeliv.se/Forum-26-65/m71525932.html
    Ja, vad var det du inte förstod i den artikeln? Den handlade om att en flyktingbåt har kapsejsat på Medelhavet.

På vilket sätt ger det stöd för ditt påstående att media börjat kalla EU-migranterna för flyktingar? Det var inte EU-migranter på båten.

Kan det vara att artikeln inleds med orden att en båt med 700, eller vad det var, migranter kapsejsat? I så fall behöver du kolla upp betydelsen av ordet migrant för då har du inte förstått vad ordet betyder.

tinyurl.com/pk4zqb6
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-04-19 17:37:59 följande:
    Du skrev att Ullenhag förstår skillnaden mellan EU-migranter och flyktingar. Då svarade jag med att media har börjar kalla flyktingar för migranter. Flyktingarna är alltså EU-migranter också, i likhet med tiggarna från Rumänien.

Så då undrar jag vad du menar med att Ullenhag förstår skillnaden mellan EU-migranter och flyktingar. Anledningen är ju att han vill hjälpa tiggarna på plats i sina hemländer, alltså en Sverigedemokratisk flyktingpolitik.
    Men flyktingarna är migranter. Vet du inte vad migration betyder?

Däremot är inte EU-migranterna flyktingar.
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-04-19 17:47:42 följande:
    Inte på pappret, men i praktiken är EU-migranter flyktingar eftersom de har flytt från sina hemländer och finns i Sverige. Om inte Sverige hade varit med i EU hade vi sagt flyktingar om dom också.
    Fast nu påstod du att media börjat skriva EU-migranter om flyktingar, men i ditt exempel  stod det migranter i stället för flyktingar på ett ställe.

Jag tror inte att media kommer att börja skriva EU-migranter om folk som flyr till EU, det kan inte finnas någon som helst anledning att skriva så att det blir svårare att förstå vilka man syftar på.
    Gert skrev 2015-04-19 11:56:40 följande:
    Jaså. Konstigt då att media har börjat skriva EU-migranter om just flyktingar.

Eftersom du vill så gärna hjälpa flyktingar här i Sverige så kanske du kan upplåta husrum till några flyktingar.

• FDFMGA
    themia skrev 2015-04-25 18:39:22 följande:
    Gemene man man är kanske att ta i.
    Sanningen ligger väl nånstans i trakten av 80%
    Dock är väl gemene man lite mer positiv till SD än gemene kvinna.

Tänk att man alltid ska behöva skämmas för att vi män är så gemena.
  • FDFMGA
    themia skrev 2015-04-25 21:52:18 följande:
    Jag lovar att inte hålla det emot dig Flört
    Tack!

Den vite mannens börda blir så tung att bära annarsSolig
  • FDFMGA
    nihka skrev 2015-05-02 13:10:22 följande:
    Jag tycker att ha som mål att sänka invandringen med 90% och enbart ta emot kvotflyktingar som man sätter in i ett assimileringsprogram är precis lika extremt som att ha som mål att höja skatten med 90% och att alla ska ha lika mycket att spendera efter skatt.

Nej, man ger och tar inte med extremister, mer än ger kalla handen förstås.

Varför har så oproportionerligt många sverigedemokrater så svårt för att uttrycka sig på korrekt svenska? Det är iaf min upplevelse. Man gastar om Sverige och Svenskt och Sverigevänligt och använder de och dem och prepositioner som om de plockats ur en fiskdamm - och uttrycker främlingsfientliga tankar. Är detta verkligen svenskt eller har det som man sagt att göra med utbildningsnivå? Jag känner mig iaf inte hemma med att detta ska ses som särskilt svenskt.
    Ja, det är märkligt, samma fenomen i varenda tråd - att till exempel läsa tråden som ställer frågan om man kan tänka sig att vara tillsammans med en sverigedemokrat är som att hamna i en nybörjarkurs i svenska.

Jag tror att sverigedemokraters världsuppfattning är så inskränkt att skillnaden mellan de och dem helt går dem förbi och i stället får dem en betydelse av ett finare sätt att skriva "de".

Det där med att kunna avgöra vad som är subjekt respektive objekt är nog nära nog omöjligt när man ser sig själv som alltings subjektSkrattande
  • FDFMGA
    Anders2015 skrev 2015-05-02 13:31:08 följande:
    Tackar för ett intressant och matnyttigt inlägg, tänk om alla kunde vara lika bildad och rik som dig både på kunskap och i kronor.
    Åh, ingen orsak.

Allt är ju dessutom relativt - inklusive rikedom som kunskap-

Men språket är ju vårt främsta verktyg att kunna förstå vår omvärld. Det kan ju vare sig vara lätt för en nyanländ flykting som inte kan ett ord svenska, eller för en svensk som har ett otillräckligt språk, att förstå det svenska samhället.

Lite ot. Just att det ska vara så svårt att skilja mellan de och dem är obegripligt. Jag menar ingen säger väl "Mig tycker dig är dum" eller "Oss sverigedemokrater är rena språkkonstnärer".

Principen är ju densamma för skillnaden mellan de och dem som mellan oss och vi eller mellan mig och jag.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2015-05-09 15:59:39 följande:
    Javisst. Alla som inte håller med dig och SD är miljöpartister.

Jävla stort parti det där, egentligen.
    Inte så konstigt. Åkesson pekade ju ut MP som SD:s motpol i politiken.

Så vad kan man annat än förvänta sig att boskapen såväl idisslar som råmar miljöpartist i tid och otidSkrattande

För övrigt kan man tycka att SD borde ordna språkkurser för anhängarna. Det är ju direkt pinsamt att ett parti som påstår sig värna det svenska till stor del tycks bestå av slappskallar som inte ens kan skilja mellan objekt och subjekt.
  • FDFMGA
    Anders2015 skrev 2015-05-09 16:52:50 följande:
    Att MP är motpolen mot SD, det behöver inte ens Åkesson nämna det förstår nog alla vid det här laget

Sedan tror jag säkert dem flesta partier vill att alla ska ha ordnade språkkunskaper.
    Paj-kastning med anklagelser känns rätt ut tjatat tror dem flesta vill höra nått annat

Men tjata på, så länge ni får era behov uppfyllda så är det ok
    Inte alls. Jag anser inte alls att det är en självklarhet att MP och SD är varandras motpoler. Det är klart att det verkar så för dig som kan avgöra att Nihka är miljöpartist. Jag har läst rätt många av hennes inlägg genom åren och har inte en susning vad hon röstade på, men skulle jag gissa vore inte MP mitt första val.

Hursomhelst. Lite utifrån hur man resonerar kan man säkert komma fram till att vilket som helst av de övriga partierna i riksdagen är SD:s motpol.

Att kalla SD och MP för givna motpoler är bara exempel på politik på pidginnivå.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2015-05-09 17:15:55 följande:
    Jag börjar också irritera mig på den allmänt låga språknivån. Man får hacka sig igenom text där man blir "uppläxad" av någon som skriver:  "Läser du tidningar? ser på nyheter? jag skriver att dem närmar sig, med det menas att dem inte behöver hålla med om allt."

Man har ju lust att fråga om vederbörande läser eller ser något över huvud taget!

Vilka pissnationalister. "Sverigevänner" som inte ens ids lära sig ordentlig svenska. Inte för att det gäller alla men frapperande många här på FL.

Duktig invandrare som slutför sina svenskkurser snabbt kanske kunde hålla i språkkurser för nationalister som en del av sin egen språkutbildning?
    Ja, det där är snudd på obegripligt.

Ett nationalistiskt parti som säger sig värna det genuint svenska - men där åtminstone chockerande många av nätaktivisterna inte har lyckats lära sig det mest svenska vi har: Vårt språk.

Och hur ska det vara möjligt att kunna förstå en komplex verklighet om ens språkliga verktygslåda ter sig som ett råttbo.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?