Tom Araya skrev 2015-05-22 00:14:51 följande:
Ska man tala om varför ett land är instabilt och folk därför flyr så kan man naturligtvis inte utesluta betydande faktorer.
Vem som helst kan räkna ut att krig eller liknande läge inte bidrar till stabilitet i landet så länge det pågår, men det läget hade ju inte sin start av att NATO gick in i Afghanistan. Läget i Afghanistan är betydligt bättre nu än före NATO's inblandning, så egentligen är deras bidrag i motsatt riktning, även om det inte var så under tiden insatsen pågick.
I Irak är läget det motsatta, vilket IS har utnyttjat.
Syrien är jag för dåligt påläst på vad det gäller läget före USA's/NATO's insats, men nuläget ser det riktigt illa ut.
Du får gärna kommentera orsaker bakom instabilitet och flyktingströmmar från de andra av de 10 länderna i stapeldiagrammet än redan nämnda Afghanistan, Irak och Syrien....
FDFMGA skrev 2015-05-21 19:20:50 följande:
Mujahedin var nog långt från homogent, men jag är övertygad om att jag läst en artikel från någon "auktoritet" på området som påstod att det var ur CIA:s stöd till Mujahedin IS uppstod. Själv har jag inte en aning, men kan ta fram artikeln om du är intresserad.
USA stödde Mujahedin som en motståndare till Sovjetunionen, här någonstans såddes fröet till Al Qaida.
Al Qaida bytte sedan sida och stred mot Mujahedin, på talibanernas sida, säkerligen fanns även enskilda krigare eller klaner ur Mujahedin som gjorde detsamma, men generellt var de motståndare och skälet till att talibanerna tog till vapen. Här såddes fröet till IS. Så något direkt stöd från USA till IS kan jag inte se och Al Qaida har tagit avstånd från IS. Men det är klart, om någon/några personer eller organisationer får stöd från ett land för att kämpa för en sak och senare kämpar för en annan sak så kan det ses som att stödet även gällde den senare kampen, även om så inte var avsett.
IS får sitt stöd främst från Saudiarabien och Qatar, dock har de försett sig själva med enorma mängder utrustning och pengar genom rövande och rånande i Mosul, bl.a. Centralbanken i Mosul.
Mm,det är din uppfattning, min är att man anpassar svaret till frågan såtillvida att den som undrar över Natos påverkan får svar relaterade till Nato eller Natoländer.
När Sovjet ockuperade Afghanistan såg världen lite annorlunda ut jämfört med idag, då fanns det ytterligare en militärallians utöver Nato. Den kallades
Warszawapakten.