Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

Tom Araya skrev 2015-05-14 21:36:46 följande:
    Du menar att du skulle ha fått helhetsbilden av vad militärt försvar syftar till av att göra lumpen, till skillnad mot vilken kunskap som sprids i det civila samhället?
    FDFMGA skrev 2015-05-14 21:01:52 följande:
    Jag är övertygad om att de anslag försvarsmakten får skulle kunna användas betydligt mer kostnadseffektivt.
    Jag antar att du då avser samma syfte som försvaret har?
    I så fall får du gärna berätta mer om dina teorier...Visserligen inte en fråga till mig, men....

Tänk dig att du funderar på att köpa en jacka...
    Du hittar en du gillar och funderar nu...
    -Behöver jag verkligen jackan?
    -Uppfyller just den här jackan mina behov?
    -Är priset rätt i förhållande till ovanstående?
    -Har jag råd (bara för att jag har pengarna innebär det inte att jag har råd att lägga så mycket just på en jacka)?
    -Vad kommer X att tycka om jag köper jackan, i förhållande till ovanstående punkter (människor vars åsikt du bryr dig om)?

Resonemanget ovan är applicerbart även i en konflikt och parterna ska ta ställning till vilken utveckling de vill bidra till: våld eller fredlig lösning.

I en konflikt mellan nationer som eskalerar till våld måste du även ha reaktioner från tredje part i åtanke.

Det är det här som kallas för tröskeleffekt. Ju högre tröskel, desto jobbigare att kliva över och det skapar ett större förhandlingsutrymme i en konflikt.

Nej, jag skrev till exempel. Det innebär att jag inte enbart grundar mitt omdöme på min tid som flygmek i försvaret

Din redogörelse säger väl egentligen samma sak som mina korta rader.

Jag är lite ambivalent i min uppfattning. Jag tror, en åsikt, att ett ryskt angrepp på Sverige skulle leda till krig i hela Europa och detta oavsett styrkan på vårt eget försvar. Det tror jag också att Putin är väl medveten om.

Men jag tror inte att Ryssland primärt utgör något hot mot Sverige utan i första hand är det de gamla kolonierna som är hotade, särskilt de med en stor rysktalande minoritetsbefolkning,

Men jag tycker inte att man kan bortse från det hot Ryssland utgör mot hela Europa, särskilt inte som de framförallt satsar på kärnvapenstridskrafter.

OT det här. Vill du diskutera försvar seriöst så gärna det, men i så fall i din tråd.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    themia skrev 2015-05-16 16:20:12 följande:
    Eftersom du tycks ha problem med läsförståelsen, så upprepar jag:

Jag har ingen särskild åsikt om Bertil Torekull men jag anser att det är varje människas rätt att bosätta sig där hen kan försörja sig.

Varför tror du att alla vill komma till Sverige?
    Får jag fråga vad du har för åsikt om Isabella Lövin i stället?

Jag råkade höra litet av Ekots lördagsintervju. Jag blir alltid lika imponerad när jag hör henne. Synd att inte alla i regeringen når upp till hennes kapacitet, tycker jag.
  • FDFMGA

Jag medSolig

• FDFMGA
    Aqt skrev 2015-05-16 21:44:14 följande:

Att migrationsverket begärt 157 miljarder kr för att klara deras verksamhet p.g.a ökad invandring bör vara en stor fråga, men som vanligt är det för känsligt att ifrågasätta.

Politikerna vill inte erkänna att det påverkar resurser till kärnvälfärden negativt och bl.a ger sämre reformutrymme för de 215000 fattigpensionärerna vi har i Sverige idag, eller den dåliga skolan.

Vi har samtidigt topp 5 i världens högsta skattetryck, 7 % över OECD och väntar nu ytterligare skattehöjningar, men pengarna räcker inte iallafall för att satsa på skola, bostäder och upprustning av infrastruktur.

SD har ju tyvärr rätt i att invandringen kostar och minskar reformutrymmet för välfärdssatsningar.

Sedan kan man tycka det är rätt eller fel iallafall, men lögnen att det inte kostar är ohederligt.

Historiskt har antal invandrartäta utanförskapsområden växt från 3 st början av 90 talet till närmare 200 st idag, det bor mer än 500000 människor där och arbetslöshet och skolresultat har anmärkningsvärt dåliga värden.

Och nu kommer mer än 400000 invandrare till inom bara några få år.

Det kan inte gå annat än åt helvete, tyvärr.

Det är bara önsketänkande, att det kommer att gå åt helvete.

Risken att SD får inflytande över svensk politik är minimal, så vi kommer att klara oss rätt hyfsat.
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-05-17 10:53:16 följande:
    Är det verkligen korrekta siffror?

Verkar lite lågt med 17.000 på fyra månader.Slår man ut det över helåret 2015 så skulle det bli 51.000 asylsökande, varav en ganska stor andel kommer att få avslag.

Menar du att allt färre flyktingar söker sig till Sverige?

Ser nu att det står jan-april överst men jan till mars underst, då iofs med en asterisk som du inte förklarar.

Nåväl, även 68.000 asylsökande verkar lågt, åtminstone relativt de antal SD-klanen brukar mässa om.

Är det Migrationsverkets statistik - eller bara någon klanmedlem som tagit fram kulramen?
  • FDFMGA
    nihka skrev 2015-05-17 13:28:44 följande:
    FN har ju vädjat om alla EU ska ta emot fler flyktingar så man får ju hoppas att Danmark börjar ta emot fler och Norge har ju verkligen bättre råd än de flesta.

Här hämtar "debattörerna" sina siffror som de menar "mörkläggs":

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik.html
    Tyvärr tror jag inte vi kommer att få se den utvecklingen.

Norge är väl en smula speciellt och den enda mänskliga katastrof som verkligen skulle uppröra norrmännen vore väl om de inte tog flest guld vid skid-VM.

Och i EU - nja jag tror att länder som Storbritannien, Ungern, Danmark och Finland har ett större intresse av att solstolarna vid Medelhavets stränder är bekväma och fördelas rättvist än att ge skydd till dem som drunknar lite länge ut på havet.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2015-05-17 14:27:27 följande:
    Tänk i sommar om det flyter iland kroppar på badstränderna...
    Inte otänkbart. Lukten av europeisk asylpolitik.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-05-18 12:53:22 följande:

Vilka politiska frågor hör till denna tråd och vilka gör inte det?

Du är väldigt välkommen till diskussion om försvarspolitik...
    Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta"

Det var väl så Suffering inledde tråden och ställde frågan "Varför hatar folk SD.

Och sen har det skrivits mer än 23.000 inlägg till. Den gemensamma nämnaren för de flesta av dessa inlägg är nog "för eller mot SD.

Som jag ser det är SD ett enfrågeparti där invandringen antingen finns direkt i fokus eller en smula mer indirekt: Vore det inte för invandringen skulle vi kunna satsa mer på sjukvård, äldrevård, skola, försvar och fan och hans moster.

SD har samma isolationistiska inställning till försvaret som till andra frågor. Sverige ska enligt dem avveckla internationella försvarssamarbeten. Dessutom vill de att vi lämnar EU och till på råga på allt återinföra en värnpliktsarmé.

Får de tänka till en stund till så ska väl värnpliktsarmén formera en fylking som skär  som ett spjut genom de anfallande ryska horderna.

Sverige har haft ett samarbete med Nato mycket länge och försvarsstrategiskt så tillhör vi Nato vare sig vi vill eller inte om det skulle bli en större konflikt i Europa.

Jag vet inte om jag är så positiv till tanken - men tanken hur det skulle se ut om det inte fanns en försvarsallians som kan stå emot Ryssland är rätt obehaglig.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-05-18 22:19:09 följande:
    Huruvida SD är ett enfrågeparti eller ej är högst subjektiv så därför borde väl alla politiska frågor kunna avhandlas i tråden!?

Sverige är inte del av någon försvarsallians, vare sig du tycker det eller ej. Vi är inte medlem i NATO och trots samarbetet så står vi utanför och kan då inte räkna med någon hjälp i en eventuell konflikt.
    Det är ganska längesen jag gjorde lumpen, men redan då fanns det förberedelser på flygflottiljerna för Natoplan i händelse av krig.

Nej, Sverige är inte med i Nato, men du är allt bra naiv om du på allvar tror på möjligheten av en militär konflikt mellan Sverige och Ryssland som inte skulle vara en del av en större konflikt där även Nato är inblandade.

Och du är en mer naiv om du tror att Ryssland primärt utgör ett hot mot Sverige.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-05-19 12:13:51 följande:
    NATO är med när NATO är inblandat och Sverige är inte med i NATO.

Det mest sannolika scenariot för väpnad konflikt runt Östersjön just nu är att Ryssland går in i Baltikum. Baltländerna är NATO-medlemmar, så då kommer NATO att agera. Sverige och Finland kan då bli indragna för att Ryssland eller NATO vill kontrollera områden i något av länderna, exempelvis Åland eller Gotland....
    Ok. ÖB har sagt att Sverige kan stå emot ett anfall i en vecka och sedan tillagt att det var en överdrift. Vi skulle inte klara en vecka ens, enligt honom.

Då kan man på goda grunder konstatera att det enligt ditt sätt att resonera är slöseri med att kasta bort pengar på försvaret. Nato skulle inte se Sverige som en allierad om Ryssland angrep Sverige i en strategisk manöver för att flytta fram positionerna i det stora kriget som började i Baltikum, så det spelar inte så stor roll om vi satsar det dubbla på försvaret och kan försvara oss en liten stund längre.

Nu tror jag iofs inte på dig och hoppas att det finns lite sans och vett bland de försvarsanställda. Det är klart att Nato ser Sverige som en allierad nation.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?