Varför hatar folk SD?
I så fall får du gärna berätta mer om dina teorier...Visserligen inte en fråga till mig, men....
Tänk dig att du funderar på att köpa en jacka...
Du hittar en du gillar och funderar nu...
-Behöver jag verkligen jackan?
-Uppfyller just den här jackan mina behov?
-Är priset rätt i förhållande till ovanstående?
-Har jag råd (bara för att jag har pengarna innebär det inte att jag har råd att lägga så mycket just på en jacka)?
-Vad kommer X att tycka om jag köper jackan, i förhållande till ovanstående punkter (människor vars åsikt du bryr dig om)?
Resonemanget ovan är applicerbart även i en konflikt och parterna ska ta ställning till vilken utveckling de vill bidra till: våld eller fredlig lösning.
I en konflikt mellan nationer som eskalerar till våld måste du även ha reaktioner från tredje part i åtanke.
Det är det här som kallas för tröskeleffekt. Ju högre tröskel, desto jobbigare att kliva över och det skapar ett större förhandlingsutrymme i en konflikt.
Din redogörelse säger väl egentligen samma sak som mina korta rader.
Jag är lite ambivalent i min uppfattning. Jag tror, en åsikt, att ett ryskt angrepp på Sverige skulle leda till krig i hela Europa och detta oavsett styrkan på vårt eget försvar. Det tror jag också att Putin är väl medveten om.
Men jag tror inte att Ryssland primärt utgör något hot mot Sverige utan i första hand är det de gamla kolonierna som är hotade, särskilt de med en stor rysktalande minoritetsbefolkning,
Men jag tycker inte att man kan bortse från det hot Ryssland utgör mot hela Europa, särskilt inte som de framförallt satsar på kärnvapenstridskrafter.
OT det här. Vill du diskutera försvar seriöst så gärna det, men i så fall i din tråd.