Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

Tom Araya skrev 2015-04-16 19:21:37 följande:
    De får göra vilka bedömningar de vill, men satsa på försvaret gör de inte, det är fakta, ingen åsikt.
    Nej, fakta är att din åsikt aldrig kan bli fakta.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-04-16 19:21:37 följande:
    De får göra vilka bedömningar de vill, men satsa på försvaret gör de inte, det är fakta, ingen åsikt.
    Beklagar det korta svaret, drabbades av omständigheterna.

Nej, det är inte fakta.

Ska du se till fakta så vill alla partier satsa på försvaret, det finns inget parti som anser att försvaret ska bli utan pengar, det finns heller inget parti (tror jag, jag är inte särskilt intresserad av försvarspolitik) som inte vill höja anslagen till Försvarsmakten

Du anser inte att dessa höjningar är tillräckliga, det är en åsikt som du delar med en del andra - men det är en åsikt.

För övrigt så såg jag att FMV menar att Ryssland gör en storsatsning på kärnvapenbärande vapensystem. Vad är tillräckligt för att möta detta om man bedömer att Ryssland utgör ett hot mot Sverige?

www.svd.se/nyheter/inrikes/svensk-rapport-sa-rustar-ryssland_4485115.svd

"Det finns en tydlig prioritet på kärnvapenbärande system i Ryssland. Samtidigt är det så att man inte har några nya vapenbärare och därför uppgraderar man nu flygplan som designats på 80-talet", säger Fredrik Westerlund på FOI.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-04-16 21:59:55 följande:
    Jo, det är fakta!
    FDFMGA skrev 2015-04-16 21:19:20 följande:
    Ska du se till fakta så vill alla partier satsa på försvaret, det finns inget parti som anser att försvaret ska bli utan pengar, det finns heller inget parti (tror jag, jag är inte särskilt intresserad av försvarspolitik) som inte vill höja anslagen till Försvarsmakten
    Att betala vad man beslutat om är den absoluta minimumnivån, det man tillstyrker utöver det är vad som rimligtvis räknas som en satsning.
    Att pruta på detta kan omöjligt bli en satsning.Det är vad Försvarsmakten räknat fram och ingen har påstått att den uträkningen är felaktig. Ingen har lagt fram några andra siffror om vad det borde kosta. Att bara slänga ur sig en summa man är beredd att lägga, utan att ha räknat på det kan förstås inte räknas på det viset. Det är mer en önskan om att folk ska lära sig trolla med knäna.

Man får heller inte glömma att beslutet om IO14 fattades 2009, mycket har hänt sedan dess, vilket har föranlett att vissa partier säger sig vilja satsa på försvaret. En satsning i dagsläget borde då rimligtvis vara en förstärkning i förhållande till IO14.
    FDFMGA skrev 2015-04-16 21:19:20 följande:
    För övrigt så såg jag att FMV menar att Ryssland gör en storsatsning på kärnvapenbärande vapensystem. Vad är tillräckligt för att möta detta om man bedömer att Ryssland utgör ett hot mot Sverige?

www.svd.se/nyheter/inrikes/svensk-rapport-sa-rustar-ryssland_4485115.svd

"Det finns en tydlig prioritet på kärnvapenbärande system i Ryssland. Samtidigt är det så att man inte har några nya vapenbärare och därför uppgraderar man nu flygplan som designats på 80-talet", säger Fredrik Westerlund på FOI.
    Jag finner det mycket osannolikt att Ryssland skulle ta till kärnvapen mot ett så litet land som Sverige. Det har aldrig hänt förr, trots många krig utkämpade av kärnvapenländer.

Hittills har Ryssland satsat stenhårt på utveckling och övning av konventionella styrkor och system, vilka jag finner mer sannolika att användas mot mindre länder i första hand.

Varför Ryssland nu satsar på strategiska system (varav kärnvapenbärande sådana är en del) är nog snarare för att med hot hålla tredje part borta från att lägga sig i om Ryssland skulle gå mot exempelvis Estland, Lettland, Litauen, Polen, Norge, Sverige eller Finland. De fem förstnämnda länderna är ju med i NATO och de två sista avser öka sitt militära samarbete.

Nej, det är inte fakta. Jag läste replikskiftena mellan dig och Nihka, det var samma då - och det är fascinerande att du inte kan skilja mellan åsikt och fakta.

Mer relevant för den här tråden. Somliga hävdar att invandringen till Sverige är för hög, att den utgör en större belastning för svensk ekonomisk utveckling än vad vi klarar av i längden. Det är en åsikt, inte fakta.

Andra hävdar att svensk ekonomi mycket väl klarar av en invandring i nuvarande omfattning utan att ekonomin tar skada i längden.

Bägge åsikterna kan man argumentera för med hjälp av fakta, men åsikterna i sig är bara åsikter, inte fakta.
  • FDFMGA
    Cal XVI Gustf skrev 2015-04-17 10:27:47 följande:
    Det kan vara intressant att titta på hur mycket pengar de myndigheter som har hand om försvar och invandring säger sig behöva och hur våra kära politiker ställer sig till det.

Gemensamt är att både Försvarsmakten och Migrationsverket nyligen gjort beräkningar som visar att de behöver kraftigt ökade anslag för att klara de uppgifter de blivit ålagda. Skillnaden är hur politikerna agerar till följd av att respektive myndighet lagt fram sina "åsikter" som du kallar beräkningarna för.

När det gäller försvaret har de flesta partierna åsikten att det ska skjutas till mer pengar men inte så mycket som Försvarsmakten begärt. Det pågår just nu käbbel i riksdagen om hur mycket de faktiskt ska få. Här går det alltså utmärkt att tycka att de klarar sig på mindre än vad deras beräkningar visar.

Annat är det med Migrationsverkets krav/åsikter. Här är det ingen som ifrågasätter uppgifterna och för fram att de kan spara och klara sig på mindre utan alla, även SD, anser att det är precis så här mycket som Migrationsverkets verksamhet kostar de närmaste åren. En alternativ uppfattning som saknas i debatten är att Migrationsverket mycket väl klarar sig på nuvarande anslag och om de knorrar kan ledningen alltid bytas ut. Så resoneras det ju på en massa andra områden.

Istället har regeringen nu inte bara beviljat ökade anslag till Migrationsverket utan de har dessutom tagit pengar som varit öronmärkta för de allra mest utsatta i världen, alltså från biståndsbudgeten. Det har lett till att Sverige nu fått den mindre smickrande titeln "världsmästare på att urholka bistånd" enligt en expert på området:

www.svd.se/nyheter/inrikes/kritik-mot-krympt-bistand-i-budgeten_4494283.svd
    Ja, det är rätt besynnerligt - man kan ju på goda grunder misstänka att de anslag Migrationsverket får borde kunna användas mer effektivt.
  • FDFMGA

Så blev det alltså en rejäl satsning på försvaret, 10 miljarder extra under fem år.

Ja, att satsningen är rejäl är naturligtvis en åsikt, men fakta är att försvaret tillförs 10.000 extra miljoner utöver vad försvarsberedningen ursprungligen hade tänkt.

• FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-04-17 23:55:19 följande:
    Nej, försvarsberedningen har inte tänkt alls. Man har ju beslutat om IO14 men inte räknat på vad det kostar. Nu när FM säger att det kostar 18-20 miljarder till under de närmsta fem åren för att nå fram till IO14 till så vill man inte betala. Det är inte en satsning i förhållande till beslut.
    Mm, det är din och många andras åsikt.

Men fakta är det satsas på försvaret relativt tidigare försvarsbudgetar.

Jag är inte så där särskilt intresserad av försvarsfrågor, men min gissning är att det var längesedan det satsades så mycket på försvaret om man ser till reella fakta som hur mycket pengar man pytsar in.
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-04-18 15:21:43 följande:

När Åkesson var hos Skavlan har det rapporterats om att uttalade vänsteraktivister blev inbjudna för att bua åt Åkesson. Givetvis blev det bortklippt när det sändes, men dom var bara där för att sänka förtroendet för Åkesson.

Gert skrev 2015-04-18 17:20:43 följande:
    Det är ditt svar om varför BBC och SVT tar in vänstermänniskor för att bua åt andra partiledare?

Nja, men som vän av ordning kan man ju undra över källan.

Det verkar så osannolikt att jag snarare skulle gissa att det bara är ytterligare en uppdiktad historia från någon SD-aktivist.

Jag kan iofs tänka mig att man bjöd in rett representativt urval politiskt intresserade får olika håll och att någon tokskalle har skruvat till det så att det tolkas som att man selektivt bjöd in vänsterfolk.

Du skriver att det har rapporterats - är det du som har rapporterat dettaSkrattande
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-04-18 18:22:17 följande:
    Jag läste det faktiskt från en SD-hatarsajt som hade "källor" att folk buade åt Åkesson. Vanliga människor brukar uppföra sig så jag antar att SVT tog in dom vanliga vänsterpacken som skriker och buar när Åkesson talar.
    Jaha. Så du hittade bara på alltså

Jo, jag tänkte detSkrattande
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-04-18 18:40:02 följande:
    Som du vet brukar jag inte hitta på saker och det har jag inte gjort den här gången heller.

tvdags.se/artikel/iskall-skavlan-i-toppform-i-kvall-avrattar-rasistledaren-infor-lika-kylig-publik
    Ja, det står att folk i publiken buade åt Åkessons svar eller något ditåt

Av detta kokar du ihop en konspirationssoppa där "uttalade vänsteraktivister blev inbjudna för att bua åt Åkesson".

Du är verkligen så representativ för SD-aktivisterna, Gert - att du skulle få självaste Gudasänd här på FL att blekna vid en jämförelseSkrattande
  • FDFMGA
    nihka skrev 2015-04-18 22:13:47 följande:
    Jag skulle kunna länka till en intervju med Åkesson där ordet rasist nämns och och skriva: "SD-ledningen erkänner att de är rasister", same shit, så jag avstår.
    Tja, det är väl inte de raskaste rassarna i ledet som försöker hålla takten under SD-fanan.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?