Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

Tom Araya skrev 2015-03-19 22:28:28 följande:
    ...och jag har sagt att det är en slump. Hur skulle du känna om jag kopplade ihop dig med partier du inte stödjer, enbart genom att tolka de åsikter du uttrycker?
    Dessutom stämmer det inget vidare, vilket framkommer tydligt bara av att läsa dina inlägg om SD och vilka åsikter jag uttrycker. Ta bara det om vilken invandring vi ska ha och om integration/assimilering. Du skrev själv att SD inte vill ha hit muslimer alls.
    Fast det är skillnad på att påstå att jag tycker du argumenterar som en sverigedemokrat och att du är sverigedemokrat.

Får jag fråga vilka invändningar du har mot SD:s syn på invandring och invandrare?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-20 02:33:57 följande:
    Inte mycket skillnad...

Min förhoppning är att hålla en så pass god ton och hög nivå på argumentering att  jag inte blir jämförd med SD, det är tråkigt att höra att jag inte lyckats uppnå det.

Tyvärr är nivån på SD's motståndarsida allt för ofta pinsamt låg.
    FDFMGA skrev 2015-03-19 22:44:33 följande:
    Får jag fråga vilka invändningar du har mot SD:s syn på invandring och invandrare?
    Jag känner att jag borde läsa på i deras partiprogram innan jag svarar på den frågan, jag tror det blir fel om jag i för hög grad utgår från det jag läser på FL.
    Jag får återkomma...

Tveklöst så är dina inlägg fria från den form av personliga påhopp om åtminstone jag förknippat med sverigedemokrater, antingen direkt i inläggen eller också lite mer drastiskt formulerat i inboxen.

Men det är ju egentligen bara formen inte innehållet. Jag skulle ljuga om jag påstod annat än att jag förknippar pusslet du la där biten afghansk kultur inte gick att sammanfoga med den svenska biten med annat än SD-retorik. Visst - om världen vore ett pussel och man kunde ta en bit av Afghanistan och placera i Sverigedelen kanske det skulle en smula ansträngt en tid - men världen är inget pussel.

De afghaner som kommer hit anpassar sig mer eller mindre till den svenska kulturen trots att de fortfarande också är en del av den kultur de kom från och de enskilda afghaner som inte förmår anpassa sig är väl inte kompatibla - men då handlar det om dem som enskilda individer inte om att människor från vissa kulturer inte kan höra hemma i Sverige.

Det sistnämnda uppfattar jag som grundbudskapet i SD-retoriken.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-20 10:28:26 följande:
    Precis, det är just vad jag menar (understruket). Det är en människa och inte en kultur som kommer till Sverige och människor är anpassningsbara, generellt sett.
    Etnisk och kulturell bakgrund har ingen betydelse om man tar till sig svenska värderingar.
    Problemen kommer när man inte gör det, då kommer två kulturer råda parallellt, som inte är kompatibla med varandra, den ena hamnar då i utanförskap om den inte har tillräckligt stort inflytande i samhället och då uppstår konflikter. Detta blev väldigt tydligt när en journalist provade att gå genom ett bostadsområde med stor andel muslimer, med kippa på huvudet.
    Jo, jag minns det reportaget

Min inställning är att svensk integrationspolitik i teori och praktik har varit för kulturrelativistisk utifrån en självgod syn på att vi svenskar är förmer än andra och att man därför inte kan ställa samma krav på eller förvänta sig  lika mycket av icke-svenskar.

Eller för att utrycka det på vardagssvenska: Det har funnits för lite av det här är inte ok enligt grundläggande svenska värderingar i den svenska integrationspolitiken.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-20 13:51:48 följande:
    Fan, jag tror vi börjar närma oss varandra....Solig..."SD-liknande åsikter", var det så du kallade det? DrömmerFlört
    Nja, möjligen att vi bättre förstår vad vi lägger in för innebörd i vissa begrepp - som till exempel mångkulturalism. I begreppets extrema tolkning utgår man väl närmast från att det innebär ett kulturrelativistiskt tänkesätt där kulturer kan existera parallellt och värderingsfritt i någon slags positiv dynamisk symbios.

Det blir bara obegripligt och motsägelsefullt. Ser man till Sverige så finns det väl få om ens någon som menar annat än att det finns övergripande värderingar som alla kulturer har att rätta sig efter och att kraven på anpassning till Sverige inleds i samma stund som en asylsökande anländer till Sverige.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-21 16:43:54 följande:
    Du är lite naiv nu. Vi ser redan idag att vår religionsfrihet i mångt och mycket tolkas som att man har rätt till allt vad det religiösa utövandet innebär.
    Det finns krafter som vill ha än mer av anpassning av det svenska samhället och säger vi inte ifrån nu riskerar vi få en ökning med ökad invandring.
    Naiv, nej det skulle jag inte vilja påstå. I stället så anser jag att de som tror på att Sverige är på väg mot en katastrof är paranoida eller i bästa fall ovilliga eller oförmögna att avgöra vad som är relevant.

Jag blir stolt över mitt land när jag får läsa undersökningar där det framgår att Sverige är ett land som avviker från andra länder såtillvida att vi är mer toleranta, mindre religiösa och mindre auktoritetsberoende än andra länder, som den här

tinyurl.com/nj6swkm

En av mina bästa vänner kom som vuxen invandrare till Sverige. Vi jobbade ihop i ganska många år men sen fick hon ett  i ett annat EU-land. När hon kom hem igen berättade hon att det var först i det andra landet hon förstod att hon blivit svensk, när hon exempelvis fann hur mycket svårare det var att arbeta självständigt och ifrågasättande i ett system där cheferna är vana att beordra utan att behöva motivera.

Jag anser att det finns svenska värderingar och tänkesätt som det verkligen är värda att värna - men jag anser inte att hotet mot dem kommer från invandring utan från helt andra håll.
  • FDFMGA
    Aqt skrev 2015-03-29 22:24:31 följande:
    Knappast, men om de får välja mellan en rödgrön eller alliansbudget väljer de den sista.

Men deras egna budget är faktiskt bra för Sverige.

Inga 157 miljarder kr till migrationsverket där inte utan andra behövliga välfärdssatsningar för de pengarna, knappast nåt regeringen har råd med nu då alltåt alla gäller.
    Hm, 157 miljarder kronor till Migrationsverket i budgeten.

Nu måste Åkessons svärmor ha varit i farten med kulramen igenSkrattande

• FDFMGA
    Aqt skrev 2015-03-30 07:38:09 följande:
    Ja, den videon med en i det här fallet väldigt nervös SD politiker från 2011 är faktiskt rolig men har inget att göra med migrationsverkets anspråk på 157 miljarder kr. Magdalena Andersson som faktiskt är finansminister svenska folket större anledning att vara orolig för.

mobil.dn.se/nyheter/sverige/migrationsverket-ber-om-miljarder/

Jag skulle kunna klippa in länkar om MP, V, S, FP politiker o.s.v som gör bort sig, men det har inget med dessa migrstionspolitiska fakta att göra. Det blir dålig argumentation och så jobbar M, V, S när de försvarar den fallerade och kostsamma invandringspolitiken som på allvar tar resurser från välfärden, för de har inga vettiga svar, då vill man få fokus på något irrelevant i ämnet.
    Det verkar som somliga sverigedemokrater är på tok för insnöade på Ryssland och särskilt då gamla Sovjet.

I en annan tråd var det en SD-kramare som trodde Putin var kommunist och Ryssland ett kommunistiskt land.

Och du har tydligen fått för dig att regeringen presenterar femårsplaner i gammal Sovjetkommunistisk anda.

Så är det emellertid inte alls, vilket innebär  att du inte alls kommer att se att Migrationsverket får ett anslag på 157 miljarder i budgetpropositionen.

Ja herregud, tänk att sverigedemokrater inte ens kan lära sig hur långt ett år ärSkrattande
  • FDFMGA
    Aqt skrev 2015-03-30 10:30:55 följande:
    Du kommer bara med irrelevanta inlägg och beskyllningar för att smita undan, men det är som vanligt i den politiska migrationsdebatten.
    Klart jag förstår att det inte är relevant för dig att koppla en utgift till ett korrekt tidsintervall. 
    Aqt skrev 2015-03-29 22:24:27 följande:
    Men deras egna budget är faktiskt bra för Sverige.

Inga 157 miljarder kr till migrationsverket där inte utan andra behövliga välfärdssatsningar för de pengarna, knappast nåt regeringen har råd med nu då alltåt alla gäller.
    Men vill man vara någotsånär sanningsenlig är det viktigt att göra detta.

Ja, dessa sverigedemokraterSkrattande

• FDFMGA
    Gert skrev 2015-04-10 16:38:28 följande:
    Om du hade läst den vetenskapliga studien så hade du sett att gentik är en större faktor en utanförskap. 
    Och du har förstås en källa.

De där "gentikarna" du refererar till verkar intressanta.

Är de kopplade - ellerSkrattande
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-04-10 16:38:28 följande:
    Om du hade läst den vetenskapliga studien så hade du sett att gentik är en större faktor en utanförskap. 
    Spännande att du läst hela studien.

Vilka metoder har forskarna använt för att separera miljöpåverkan från genetisk disposition?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?