Tom Araya skrev 2015-03-21 16:43:54 följande:
Du är lite naiv nu. Vi ser redan idag att vår religionsfrihet i mångt och mycket tolkas som att man har rätt till allt vad det religiösa utövandet innebär.
Det finns krafter som vill ha än mer av anpassning av det svenska samhället och säger vi inte ifrån nu riskerar vi få en ökning med ökad invandring.
Naiv, nej det skulle jag inte vilja påstå. I stället så anser jag att de som tror på att Sverige är på väg mot en katastrof är paranoida eller i bästa fall ovilliga eller oförmögna att avgöra vad som är relevant.
Jag blir stolt över mitt land när jag får läsa undersökningar där det framgår att Sverige är ett land som avviker från andra länder såtillvida att vi är mer toleranta, mindre religiösa och mindre auktoritetsberoende än andra länder, som den här
tinyurl.com/nj6swkm
En av mina bästa vänner kom som vuxen invandrare till Sverige. Vi jobbade ihop i ganska många år men sen fick hon ett i ett annat EU-land. När hon kom hem igen berättade hon att det var först i det andra landet hon förstod att hon blivit svensk, när hon exempelvis fann hur mycket svårare det var att arbeta självständigt och ifrågasättande i ett system där cheferna är vana att beordra utan att behöva motivera.
Jag anser att det finns svenska värderingar och tänkesätt som det verkligen är värda att värna - men jag anser inte att hotet mot dem kommer från invandring utan från helt andra håll.