Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

Tom Araya skrev 2015-03-05 16:01:11 följande:
    Det låter uppenbart rasistiskt om det är så det uttalats.
    Men om man istället säger att vi ska vara mer restriktiva med asyl/uppehållstillstånd för grupper där integration är ett större problem, är det samma sak då?
    Observera att detta är ett hypotetiskt exempel och kommer inte från någon särskild person eller parti, allra minst mig själv.
    Inte enligt min uppfattning. Jag tycker att man befinner sig på ett sluttande plan - eller för att använda trådens språk i en lavin - om man börjar hjälpa andra av beräkning. Det kan inte vara något annat än en enskild persons behov av asyl som avgör om man får stanna i Sverige eller inte.

Att man sen i högre utsträckning borde försöka förmedla inställningen "Vad kan du bidra med och hur?" - ja, det är en helt annan sak eftersom personen då fått uppehållstillstånd.

Men det är klart att det är ett dilemma att en hel del flyktingar har en utbildningsnivå som innebär att det är svårt för dem att bli attraktiva på arbetsmarknaden och att många av dem dessutom hamnar på landsbygden där det är ont om arbetstillfällen

Jag tror förresten att SD som fenomen minst lika mycket är relaterat till att Sverige håller på att falla isär - i större expansiva städer och en landsbygd som håller på att dö eller förvandlas till ett sommarstugereservat. Det tycks vara en utveckling som inte går att hejda men där det ligger nära tillhands att ge invandringen skulden för en utveckling som saknar koppling till invandring överhuvudtaget.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-05 18:45:13 följande:
    Själv är jag övertygad om att om alla andra behov i världen än våra egna styr vad vi lägger våra resurser på så hamnar vi i ett sluttande plan.
    Det var du som ville höja nivån.

Alla behov i världen styr inte var vi lägger våra resurser, eller hur?

Det finns ett Sverige som du anser att man bör lägga ner avsevärt mycket mer resurser än nu på att försvara. Om det överhuvudtaget ska finnas något som är värt att försvara finns det värden man inte får kompromissa bort.

Ett sådant är  att en person som söker asyl inte väljs bort för att man konstaterar att personen är svårt traumatiserad av krig och tortyr och visserligen har goda asylskäl men med stor sannolikhet blir svårintegrerad och därför aldrig lönsam för samhället.

För övrigt är det en bestickande omständighet att vi sannolikt inte alls hade haft lika många asylsökande om det inte varit så att gamla Sovjet (Afghanistan) och USA (Afghanistan; Irak och Syrien) trott på militärpolitiska lösningar på kriser.

Kostsamma misstag.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2015-03-05 19:52:45 följande:
    Fast jag kommer också ihåg detta och hur sorgligt jag tyckte det var att du tyckte det var så sorgligt.
    Mm, jag ska försöka hitta inlägget även om jag inte fått något svar på om det är mödan värt eller inte.

Tom Araya har ju nu förklarat att han kan känna vemod över att det gamla Sverige inte längre finns.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-05 20:21:21 följande:
    Det är ju uppenbart det som vissa använder som argument för fortsatt hög invandring när lönsamhetsfaktorn avfärdats.
    FDFMGA skrev 2015-03-05 19:20:57 följande:
    Det finns ett Sverige som du anser att man bör lägga ner avsevärt mycket mer resurser än nu på att försvara. Om det överhuvudtaget ska finnas något som är värt att försvara finns det värden man inte får kompromissa bort.
    Du kan lika gärna vända på det, varför satsa på något du inte kan försvara?Nej, där måste jag nog delvis hålla med dig.

Varför satsa på något du inte kan försvara. Det fanns en dansk missnöjespolitiker som föreslog att man i stället för att ha ett försvar skulle satsa på en telefonsvarare som på ryska svarade: "Vi ger oss".

Varför vill du satsa på ett försvar, varför vill jag satsa på en mänsklig flyktingpolitik? Jag gissar att det just handlar om värderingar man anser värda att försvara även när det blåser kallt.

Och den långsiktiga lösning jag ser på problemen i Mellanöstern, ja där är en reell fred mellan Israel och Palestina nyckeln - hur fan det nu ska gå till att få ett slut på den konflikten?

En lite mer kortsiktig ur ett svenskt perspektiv är ett gemensamt ansvar inom EU gentemot de flyktingar som kommer hit, liksom för övrigt en mer gemensam försvarspolitik gentemot Ryssland. 
    Tom Araya skrev 2015-03-05 20:21:21 följande:
    ...
    Kan vi inte lösa problemen hur hjälpsamma och generösa vi än är så är det en dålig idé att ens försöka i den grad det medför betydande negativa konsekvenser för vårt samhälle.
    Att hjälpa, bidra och ta emot behövande i en grad där negativa konsekvenser för oss är på en försumbar eller hanterbar nivå är därför vad jag förespråkar.
    FDFMGA skrev 2015-03-05 19:20:57 följande:
    För övrigt är det en bestickande omständighet att vi sannolikt inte alls hade haft lika många asylsökande om det inte varit så att gamla Sovjet (Afghanistan) och USA (Afghanistan; Irak och Syrien) trott på militärpolitiska lösningar på kriser.

Kostsamma misstag.
    Du har helt rätt här, men du får lägga till en mängd länder och det innefattar även en del av de vi tar emot flyktingar ifrån. Tar vi exempelvis Afghanistan så flyr vissa för konflikt som USA varit del av och hade USA inte varit där så hade folk flytt ändå, fast av andra orsaker.

Jag anser inte detta är ett ansvar som ligger på Sverige i högre grad än något annat land i världen, däremot borde de inblandade ha lite större ansvar.

Det är klart att man kan diskutera kostnader förknippade med invandringen, men jag tror inte att det är möjligt att avgöra fördelningen kostnader/intäkter idag, i morgon i framtiden. Sverige har en god ekonomi, liksom för övrigt Tyskland, de bägge länder i EU som har den mest generösa asylpolitiken.

Det skulle vara betydligt lättare att försöka beräkna försvarspolitikens kostnader, om än oerhört svårt även detta. Vad har svensk försvarspolitik betytt för svensk försvarsindustri och vad har svensk försvarsindustri betytt för övrig industri och svensk ekonomi?

Inte för att det har med försvarsindustri eller ämnet att göra, men jag råkade läsa häromdagen att Scania Vabis skulle gått åt helvete 1922 om inte Posten hade beställt 15 bussar. Alltså ett exempel på hur svårt det är att avgöra vad som har betydelse - 15 bussar som blev en miljardindustri.

teknikensvarld.se/scania-postverksbuss-fran-1952-startar-igen-lite-ny-diesel-ar-allt-som-behovs-176643/

Jag kunde inte avstå från att peta in länken så du får känna lite sorg över de motorer som en gång gick - och som fortfarande gårGlad
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-05 22:49:19 följande:
    Ja, jag vill försvara allt som vår nation innebär och omfattar, frihet, demokrati bl.a. och faktiskt även människor med utländsk bakgrund som är bosatta i Sverige.
    Är det inte värt något?
    FDFMGA skrev 2015-03-05 22:08:14 följande:
    Och den långsiktiga lösning jag ser på problemen i Mellanöstern, ja där är en reell fred mellan Israel och Palestina nyckeln - hur fan det nu ska gå till att få ett slut på den konflikten?
    Ja, hur nu det ska gå till?Jag har tidigare angivit varför det inte är en kortsiktig lösning och jag ställde även frågor om hur du ville att ett sådant samarbete skulle utformas.
    FDFMGA skrev 2015-03-05 22:08:14 följande:
    Det skulle vara betydligt lättare att försöka beräkna försvarspolitikens kostnader, om än oerhört svårt även detta. Vad har svensk försvarspolitik betytt för svensk försvarsindustri och vad har svensk försvarsindustri betytt för övrig industri och svensk ekonomi?

Inte för att det har med försvarsindustri eller ämnet att göra, men jag råkade läsa häromdagen att Scania Vabis skulle gått åt helvete 1922 om inte Posten hade beställt 15 bussar. Alltså ett exempel på hur svårt det är att avgöra vad som har betydelse - 15 bussar som blev en miljardindustri.

teknikensvarld.se/scania-postverksbuss-fran-1952-startar-igen-lite-ny-diesel-ar-allt-som-behovs-176643/

Jag kunde inte avstå från att peta in länken så du får känna lite sorg över de motorer som en gång gick - och som fortfarande gårGlad
    Javisst är det så. Försvaret ses ju bara som ett stort hål att ösa pengar i som folk inte tycker gör nytta när vi aldrig behöver använda försvarets resurser skarpt.
    Men i förlängningen har investeringar i militärt försvar förstås gjort mycket för industriell utveckling, för export, för hela arbetsmarknaden och förstås då även ekonomin. Men det är ju inte huvudskälet till att vi ska ha ett starkt försvar.

Ok. Då har jag missat det. Jag får läsa om dina inlägg och svara på sånt jag inte besvarat i morgon.

Du har förresten inte besvarat min fråga om jag ska försöka leta upp det sorgsna inlägget. Jag skulle gissa att det är mellan ett och två år sen du skrev det. Du har ju skrivit en hel del, tror jag, så det blir rätt mycket Tom Araya-läsning.
  • FDFMGA
    Speakers Corner skrev 2015-03-06 07:56:06 följande:
    Jag ser att jag var otydlig, jag menade den där tiden när dom människor du såg på gatan var vita.
    Men det går lika bra såhär, varför jag frågade är för att jag tror att så gott som alla människor ibland känner en längtan bakåt, till hur det var förr, det har människor gjort i alla år. 
    Man ser tillbaka och tycker det var bättre förr.

Jag är äldre än dig och när jag ser tillbaka på min barndoms och ungdomstid så kan jag tycka mig se att det var ett mjukare, tryggare och vänligare samhälle. 
    Men jag vet att det är en chimär, det man glömmer är att förr var då man var barn och ung, då var man omhändertagen, trygg och full av nyfikenhet, livet var enklare.
    När jag var barn tänkte jag aldrig på ekonomi, vare sig min egen eller samhällsekonomi, jag var fullkomligt okunnig och omedveten om både in och utrikespolitik.
    Mina tankar handlade om det senaste pojkbandet eller hur många morötter jag skulle kunna sno ur grönsakslådan och ta med till stallet, såna saker.
    Inte undra på att världen verkade vara snällare. 

Och sådär är det, när vi ser tillbaka så ser vi tillbaka på en tid då vi var unga, barn, oförstörda, nyfikna, friska och starka, 
    Det där färgar förstås vår bild. 
    Världen var inte bättre förr, den var ungefär som nu, det är inte världen som har förändrats.
    Det är vi som har vuxit upp. 
    Jag kan känna mig främmande om jag hamnar på platser i Sverige där jag tycker att jag hör miljoner olika språk pratas men inte svenska - men det händer inte särskilt ofta.

Däremot åker jag betydligt oftare "hem" till staden och kvarteren där jag växte upp men jag känner mig aldrig så främmande som då, ett främlingsskap som bygger på igenkännande av något som var, men som aldrig mer kommer att bli.

Det är en märklig känsla att uppleva att hemma inte längre finns, mer än som skuggor av det förflutna i en själv.
  • FDFMGA
    Speakers Corner skrev 2015-03-06 11:12:14 följande:
    Visst är det så, det är inte för inte dom säger you cant go home again.
    Jag var i somras på min mormor och morfars gamla stuga, dom själva är borta sen länge, men jag spenderade alla mina barndoms somrar där och det var rena bullerbyn, med några få hus där mor och farföräldrarna bodde, och så vi barnbarnen till dom gamla, en skock ungar som spenderade somrarna ihop.
    Nu ville jag återse och det var skövlat och förstört, det var så sorgligt, 
    Det var dags att ta adjö och jag kommer aldrig återvända. 
    Då kände jag den där känslan av främlingsskap som du skriver om.
    Den plats jag älskade fanns inte längre kvar. 

Däremot åker jag om och om och om igen till England, främst London, där jag växte upp som tonåring och det känns hemma, där hör jag hemma.
    Så jag är alltid sliten, när jag är där längtar jag hem till Sverige och när jag är här vill jag till England.
    Rotlös eller välsignad, jag vet inte. 
    Mm, somligt bevarar man bäst i minnet orört av förändringar.

jag och min syster fattade mod och knackade på hos de nya ägarna till det hus vi bodde i varje sommar under barndomen.

Skitigt, oigenkännligt och de små vindsutrymmen där vi skrev hemliga meddelanden var så belamrade med skräp att man inte ens kom in.

När vi gick därifrån tittade vi på varandra och tänkte nog samma sak - Det här skulle vi aldrig ha gjort.
  • FDFMGA
    sjuttiofemman skrev 2015-03-10 13:14:50 följande:
    Det är ingen polisutredning som visat på att det var en friös som orsakade branden, det verkar inte ens som att polisutredningen är färdig. Branden började inte i köket enligt räddningstjänsten.

www.svt.se/nyheter/regionalt/svtsormland/moskebranden-startade-inte-i-koket
    Fast det är väl symtomatiskt för FL:s brandexperter att deras utredningar alltid kommer fram till att det började brinna där det inte brannSkrattande
  • FDFMGA
    sjuttiofemman skrev 2015-03-10 13:43:14 följande:
    Åh nej, nu får du Philipssons raseri över dig när du skriver SYMTOMATISKT
    Jaaa dessa arma människor menar dessutom på fullaste allvar att Sd inte är ett rasistiskt parti, det säger en hel del :)
    Jag antar att det är med sym(p)tomatiskt som med sym(p)tom - att bägge varianterna är korrekta.

Inte sällan är det ju den egna språkliga osäkerheten som triggar somliga att anmärka på andras språk, gör de dessutom detta på felaktiga grunder så blir pinsamhetsfaktorn rätt hög.

Själv föredrar jag symtomatiskt, precis som du. Vill Ph fortsätta att kvirra om detta så får hen väl hållas med detSkrattande
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2015-03-10 15:28:58 följande:
    Symptomatiskt för FL:s SD:hatare att a-priori slå fast att alla bränder i detta land anläggs av sverigedemokrater...
    Hm, vi har varit inne på det tidigare när du inte förmått tillgodogöra dig enkel text: Lästräning kan hjälpa.

Inte hjälper det att du visar att du ännu är kvar i trotsåldern, för övrigt ett beteende som är symtomatiskt för SD-svansenSolig

Angående personliga pronomen så är det vedertaget att man använder "hen" om personer man inte vet könet på, så det får du nog vackert finna dig i.

Seså, be någon om hjälp med SAOB nu. Den finns på nätetSkrattande
Svar på tråden Varför hatar folk SD?