• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Finns det några som precis börjat sin behandling eller som är på gång att börja snart? Vore kul om vi kunde följas åt.

Jag väntar på spraystart och kommer förmodligen få min donation efter nyår. 

• Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
  • Jojjo77
    villsågärna38 skrev 2013-12-19 11:40:17 följande:
    Hej tjejer! Inget plus här Jätteledsen men vi har ju en liten prinsessa sen förut så lika ledsen som jag blev för vid minus är omöjligt att bli. Drömmen om ett helsyskon till henne är däremot krossad. Nåväl, det får bli syskon på annat sätt istället. Nu satsar vi på adoption istället. Har officiell td på söndag så ska såklart testa även då men det krävs nog ett mirakel för att ska visa annorlunda. Kram och lycka till för er alla andra!!

Gråter Kram
  • villsågärna38
    Redan47 skrev 2013-12-19 14:59:54 följande:
    Villsågärna, vad sorgligt! Spelar ingen roll att vi har barn, sorgen över det hopp och längtan som ej blir är ju lika stor. Jag har inte koll, vilket ÄD försök är det ni gör/gjort nu? Ni vill inte försöka fler gånger?

Tack Ja visst är det här också en sorg. Vi fick vår dotter efter sex ivf:er och sex ÄD (3 ET och 3 FET) och det här är det enda frysägget vi hade kvar. Det var sånna tuffa år både för relationen och för mitt psyke och min kropp att vi sätter stopp här nu. Satsar på adoption istället. Håller tummarna för dig!! Ge inte upp ännu. Du är ju bara på RD 9. Det kan vända!! Kram
  • Erilar

Hej, ny här. Så mycket tankar det är kring detta. Sorg och hopp. Riktigt tråkigt att det inte gick med ert frysta, men det är bra att ni vet vad ni orkar med och sätter gränser. Efter 11 IVF behandlingar (bara tre insättningar), ett plus och ett sent missfall, tog det ett år för mig att komma ur dimman. Vi började processen och är nu godkända för adoption, och står i kö, så det är skönt att ha det i bakgrunden. Det är aldrig barnlös eller inte, det är bio barn eller adopterat. 

Vi har ju turen att bo i skåne, så vi får ju ÄD rätt så fort här. jag är inne på mitt andra på 14 månader. Så glad att de har en rimlig ersättning till äggdonatorer. Det är inte så mycket kö längre, mer att landstinget har sitt sätt att göra saker. Lugnt och metodiskt =) Såg att etiska rådet opponerat sig mot ersättningen, men 11000 för att genomgå en IVF är inte mycket. 

man ska ju vara klar med ivf när man kör adoption, men vi har ju en tre fyra år till i kötid att komma över mer sorg om det inte går.

Nu är jag på RD 6, börjar känna molvärken komma, så de negativa tankarna kommer krypande. Men hoppet är där ändå, det dör aldrig. Vet ibland inte om det är bra eller dåligt =)

En fråga, har någon av de landsting ni varit i kontakt med haft stödgrupper? Alltså av den typen som finns för cancerpatienter etc, ingen psykolog eller så, bara en tid när man kan sitta och fika och prata med människor i samma sits?

Det var det bästa på föräldrautbildningen för adoptionen. Ett moment var att vi 6 kvinnor satt i ett rum, och delade med oss av våra historier. Det var så förlösande att se dessa starka, vackra, kvinnliga kvinnor sitta där och berätta om våra jobbiga tider. Jag visste inte att jag behövde det så mycket. Jag har varit superöppen, (och orsakat många graviditeter hos vänner och kollegor som satt igång tidigare =) men det är verkligen inte samma sak, som att ha någon lite utanför vänkretsen som går igenom samma. 

Det hade kanske varit något att dra igång resterande 3-4 år innan vi är först i kön =) hade ni tyckt att det varit skönt?

• Helisa

Tack för grattis!
    Välkommen Erilar!
    Villsågärna, hoppas det ordnar sig för er på ett bra sätt!

• Helisa
    På måndag har det gått 2 v sedan ET.
    Vad har ni fått för instruktioner angående motion? Är jympapass ok? Långpromenader? Cykling? Armhävningar? Situps? Ska vi vara extra försiktiga pga ÄD?
    Jag fick beskedet "First 12 weeks it will be better avoid sport exercises to avoid any complications. Now you should be careful and take all necessary medicines in the same dosage."
    12 veckor! Snacka om att bli extrafläskig och muskelsvag.
  • Löparnörden
    Helisa skrev 2013-12-20 09:29:12 följande:
    På måndag har det gått 2 v sedan ET.
    Vad har ni fått för instruktioner angående motion? Är jympapass ok? Långpromenader? Cykling? Armhävningar? Situps? Ska vi vara extra försiktiga pga ÄD?
    Jag fick beskedet "First 12 weeks it will be better avoid sport exercises to avoid any complications. Now you should be careful and take all necessary medicines in the same dosage."
    12 veckor! Snacka om att bli extrafläskig och muskelsvag.
    Nu gjorde jag äd i Sverige och på Huddinge sade de bara att det var viktigt att ta det lugnt första dagarna tills ägget fäst. Är som mitt nick antyder en riktig löparnörd, Tror jag höll upp med träningen i 2 veckor ändå för säkerhets skull. Sedan sprang jag och gymade som vanligt, dock kortare och långsammare sträckor och mindre vikter på gymet. Sprang fram till v. 20 innan jag började cykla istället. Cyklade och gymade hela graviditeten, var på gymet 4 dagar innan dottern föddes. Nu när dottern är 4 månader har vi precis börjat ge oss ut på turer med joggingvagnen:)

Tror det viktiga är att lyssna på kroppen och bebis sedan när du börjat känna den och göra det som känns rätt utifrån ens fysik.

Lycka till
  • villsågärna38

Jag levde som vanligt ända till den enorma tröttheten och illamåendet kom. Då löste detta sig av sig själv Var vila som gällde efter jobbet för att orka. Blev lite långpromenader och gravidpilates men inget mer. Försök att inte stressa och vila när du kan men träna är ju helt ok i början om man orkar!! Kram

• villsågärna38
    Helisa skrev 2013-12-19 22:17:30 följande:
    Tack för grattis! Välkommen Erilar! Villsågärna, hoppas det ordnar sig för er på ett bra sätt!

Tack kram
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014