• Casslo08

Ca 6-7 veckor kvar till bf.Nedräkning tillsammans?

Som rubriken lyder! Hoppas ni är många som vill följas åt sista tiden här.

Kan inte fatta att jag snart har min bebis här och att jag blir tvåbarns-mor :)

Haka på!

Jag har BF 5/8 men det blir mest troligt planerat snitt så kanske har jag min bebis ännu tidigare!

Välkomna!!.

• Svar på tråden Ca 6-7 veckor kvar till bf.Nedräkning tillsammans?
  • plussa

Nu har jag förresten också lagt en timme på att klippa och måla tånaglarna. :)

• m00min

Hej! Kikar in här då jag inte kan sova... Är i v 33+0 och väntar också ett stort barn, sf var 33cm för lite på 2 veckor sedan och på ul var han redan i v 26 tre veckor större än han borde vara.

Vid senaste läkarbesök pratade läkaren om att bebisen gärna kunde komma i v 38 för att inte bli för stor. Inte mig emot! Fick idag tid till ul och planering av förlossningssätt Känns skönt att se ett slut på graviditeten!

• miss westerlund

Då kanske mitt sf -mått inte är så story men känns som att magen är väldict stor och att bäbis är väldigt stark. Från första till andra gången de mätte hade det växt 5 cm på 4 veckor och då blev jag lite nervös för det blev en rejäl ökning på kurvan men nu till tredje gången hade det bara växt 2 cm. Var iofs en annan barnmorska om nu det kan spela in. Får väl se om 2 veckor vad måttet ligger på då men då är det ytterligare en annan barnmorska. Jag var väldigt nära en sfinkterruptur med andra Barnet. Barnmorskan på Förlossningen var osäker så hon kallade dit en läkare att undersöka mig. Som tur var så var det inte så men nu är jag så rädd att få dk en del med första också som bara vägde 3160 och ingen av dem hade särskilt stora huvudomfång heller.

• Johanna 85
    miss westerlund skrev 2013-06-20 20:30:31 följande:
    Verkar vara många med stora bäbisar i tråden så tänkte passa på att fråga vad ni hade för sf-mått. Jag hade 33 nu sist i v32+5 och jag är rädd att det ska vara en väldigt stor baby. Mitt andra barn vägde 4320när hon föddes vid be men hennes pappa är väldigt liten. Nu är jag tillsammans med en som är typ dubbelt så stor
    Jag låg på översta kurvan med min dotter som vart stor, vecka 36+5 kom hon och vägde 4300gr. Och nu är denna påväg att bli stor med, men det som märktes var denna gång att SF kurvan gick från medelkurvan till översta på ett par veckor. Och samtidigt som hon hade gått upp snabbt i vikt. MEN SF måttet är inte avgörande, för barnet kan ligga så pass att man kan inte avgöra om den är stor eller liten. Utan ett tillväxtultraljud behövs för att se så den är i en viss vikt. Min "lilla" väger nu 3,5 kilo i magen och är i vecka 35+5 . Så får se hur långt jag får gå. Blir snitt eller komma igång av sig självt innan. 
  • m00min
    Johanna 85 skrev 2013-06-22 16:43:52 följande:
    Jag låg på översta kurvan med min dotter som vart stor, vecka 36+5 kom hon och vägde 4300gr. Och nu är denna påväg att bli stor med, men det som märktes var denna gång att SF kurvan gick från medelkurvan till översta på ett par veckor. Och samtidigt som hon hade gått upp snabbt i vikt. MEN SF måttet är inte avgörande, för barnet kan ligga så pass att man kan inte avgöra om den är stor eller liten. Utan ett tillväxtultraljud behövs för att se så den är i en viss vikt. Min "lilla" väger nu 3,5 kilo i magen och är i vecka 35+5 . Så får se hur långt jag får gå. Blir snitt eller komma igång av sig självt innan. 

I vilken vecka blir det snitt ifall förlossningen inte startar? Jag har TUL i v 35+6 och är rädd att min bebis då också är för stor för igångsättning.
  • lisaabc

Hej!
    Väntar också en stor bebis. Kommer de sätta igång er innan eller blir det kejsarsnitt? Jag är orolig att bebisen ska fastna på väg ut.

• plussa

Många stora bebisar här. =)
    Jag ska på TUL nu på måndag. är nu i v 33. sen efter det ska jag på ett TUL till i v 36+5 alltså nästan 37 fulla veckor. Är bebisen över 30 % över kurvan på det sista ultraljudet så blir jag nog igångsatt någon dag senare.
    Men jag hoppas komma igång någon dag innan av mig själv istället. Hoppas kan man ju alltid.
    Födde första i v 35+1.
    SF måttet ligger inom normalgränserna, men man känner att det är en välfylld mage. 

• miss westerlund
    Johanna 85 skrev 2013-06-22 16:43:52 följande:

Med första hade jag liten mage och sf-mått och fick gå på tul varannan vecka ett tag. Hon beräknades väga ca 2700 vid bf. Nu växte hon till sig lite i slutet och vägde 3160 på bf +9. Andra var ju mycket större sf-mått på och hon var ju också stor. Är väl därför också jag tänker att sf-måttet spelar in eftersom det speglat mina tidigare graviditeter ganska bra ändå Här är de nog tyvärr väldigt snåla med tul men om jag märker att det ligger väldigt högt så ska jag försöka få ett ändå. Mellan första och andra mätningen den här graviditeten ökade det från mittenkurvan till strax under den övre.
Svar på tråden Ca 6-7 veckor kvar till bf.Nedräkning tillsammans?