Inlägg från: miss westerlund |Visa alla inlägg
  • miss westerlund

Ca 6-7 veckor kvar till bf.Nedräkning tillsammans?

Hej hej!

Hoppar också in här om det går bra :)

Bf 7/8 enligt rul och tredje barnet. Mina barn är ganska stora, 7 och snart 9, så känner mig nästan som en nybörjare igen. Man hinner ju glömma :P   

• miss westerlund

Verkar vara många med stora bäbisar i tråden så tänkte passa på att fråga vad ni hade för sf-mått. Jag hade 33 nu sist i v32+5 och jag är rädd att det ska vara en väldigt stor baby. Mitt andra barn vägde 4320när hon föddes vid be men hennes pappa är väldigt liten. Nu är jag tillsammans med en som är typ dubbelt så stor

• miss westerlund

Då kanske mitt sf -mått inte är så story men känns som att magen är väldict stor och att bäbis är väldigt stark. Från första till andra gången de mätte hade det växt 5 cm på 4 veckor och då blev jag lite nervös för det blev en rejäl ökning på kurvan men nu till tredje gången hade det bara växt 2 cm. Var iofs en annan barnmorska om nu det kan spela in. Får väl se om 2 veckor vad måttet ligger på då men då är det ytterligare en annan barnmorska. Jag var väldigt nära en sfinkterruptur med andra Barnet. Barnmorskan på Förlossningen var osäker så hon kallade dit en läkare att undersöka mig. Som tur var så var det inte så men nu är jag så rädd att få dk en del med första också som bara vägde 3160 och ingen av dem hade särskilt stora huvudomfång heller.

• miss westerlund
    Johanna 85 skrev 2013-06-22 16:43:52 följande:
    Jag låg på översta kurvan med min dotter som vart stor, vecka 36+5 kom hon och vägde 4300gr. Och nu är denna påväg att bli stor med, men det som märktes var denna gång att SF kurvan gick från medelkurvan till översta på ett par veckor. Och samtidigt som hon hade gått upp snabbt i vikt. MEN SF måttet är inte avgörande, för barnet kan ligga så pass att man kan inte avgöra om den är stor eller liten. Utan ett tillväxtultraljud behövs för att se så den är i en viss vikt. Min "lilla" väger nu 3,5 kilo i magen och är i vecka 35+5 . Så får se hur långt jag får gå. Blir snitt eller komma igång av sig självt innan. 

Med första hade jag liten mage och sf-mått och fick gå på tul varannan vecka ett tag. Hon beräknades väga ca 2700 vid bf. Nu växte hon till sig lite i slutet och vägde 3160 på bf +9. Andra var ju mycket större sf-mått på och hon var ju också stor. Är väl därför också jag tänker att sf-måttet spelar in eftersom det speglat mina tidigare graviditeter ganska bra ändå Här är de nog tyvärr väldigt snåla med tul men om jag märker att det ligger väldigt högt så ska jag försöka få ett ändå. Mellan första och andra mätningen den här graviditeten ökade det från mittenkurvan till strax under den övre.
  • miss westerlund

jag har sammandragningar lite nu och då men inget regelbundet direkt. Kände för någon dag sedan något som jag tyckte kändes som en förlossningsvärk. Det kom dock bara en gång men jag kände så igen smärtan från mina tidigare förlossningar. Kanske var en förvärk. Sammandragningar vet jag inte riktigt hur det ska kännas då jag aldrig hade det med de två tidigare barnen. Jag bara utgår från att det är det när det som krampar längst ner i magen och håller i sig ett tag för att sedan släppa. 

• miss westerlund

V. 35+0 igår. Var på mvc igår. SF-måttet ligger nu mellan 35 och 36. Barnmorskan pratade om 35.8 men skrev ändå 35 i journalen. Vad hade ni andra för sf-mått i v 35-36? Är fortfarande så orolig för stor baby men barnmorskan säger bara att det är inom normalvärdet. Ligger ändå på den övre kurvan men man kanske måste över den då._

• miss westerlund
    kampfisken skrev 2013-07-05 08:32:48 följande:
    Jag ligger på samma SF mått som veckor, och då jag gjort IVF fick jag ett TUL i vecka 32 och det visade att bebis bar +6% och en slutvikt på 3700 Jag har mao alltid legat mellan stora och normala kurvan så du kan nog slappna av avseende mkt bebis i magen.

Jag har 2 gärna sen tidigare och med den första som var liten så låg jag under den nedersta kurvan. Kommer inte ihåg var jag låg med den andra men hade då väldigt stor mage så jag gissar att det låg ganska högt. Hon vägde 4320 när hon kom dagen efter bf vilket kanske inte är sååå jättestort men med tanke på mängden stygn så är jag inte så lockad att föda en som är ännu större. Men det låter bra att att du låg ungefär som mig och har ett normalstort barn. Då kanske jag inte behöver oroa mig så mycket. Fast det hade kännts bra om jag kom ihåg hur det var med förra men det är drygt 7 år sedan så inte så lätt att komma ihåg :p
  • miss westerlund
    plussa skrev 2013-07-05 08:38:21 följande:
    Ja, det säger inte så mkt. Mitt sf mått är mellan normal och höga kurvan och min bebis är stor! Så man kan ha litet/normalt sf mått o stor bebis och tvärt om. Vad tycker BM när hon palperar, de brukar vara duktiga på att uppskatta vikt.

Mina tidigare barns storlek har speglats ganska bra av magens storlek då jag har fått ett litet och ett stort barn. Men alla graviditeter är ju olika och det kan ju bero på hur troligtvis han ligger. Mina tidigare barns pappa är väldigt liten också Medan min fästman och pappa till det här barnet är väldigt stor. Hjälper inte till mot min rädsla. Han vägde drygt 4100 vid fl men det kan ju hända att han skulle varit större eftersom Hans mamma var väldigt ung och dessutom rökte. Vid 2 år var han 95 cm och vägde 18! Kg. Han var alltid större än sina jämnåriga under uppväxten. Hon kände på magen för att se hur den låg men hon sa inget om hon tyckte den var stor. Nästa gång får jag iaf träffa min ordinarie barnmorska så ska fråga henne.
Svar på tråden Ca 6-7 veckor kvar till bf.Nedräkning tillsammans?