Mamtilda skrev 2013-04-07 18:54:17 följande:
Nej det finns inga veteskapliga bevis för att man får uvi av kyla. Men kylan kan vara relaterad till utlöst uvi. alltså inte riktigt samma sak.
Kyla kan vara en utlösande faktor då den vanligaste uvi-bakterien är e-coli och kan överleva extrema temperaturer. E-coli har du (om du inte visste) mängder av i i din normala tarmflora, exempelvis, och iom att dessa bakterier väldigt lätt tasr sig till urinvägar kan det ge uvi, vissa känenr du inte av, men kylan kan däremot göra att bakterierna påverkas på det sätt att de kyls ner, överlever (uppenbarligen) och frodas på nytt när du sen igen blir varm.
Skulle du däremot äta livsmedel med e-coli, skulle du bli sjuk. Värmer du mat som varit kyld kan du bli sjuk. för detta krävs att maten såklart varit nedkyld mer än en gång, elelr att bakterien redan finns i livsmedlet. Men, i teorin stämmer detta!
Vems teori är det här och vilka belägg finns för den?
Vad jag vet så är den enda kopplingen till kyla att en del kvinnor får liknande trängningar i samband med kyla, om en UVI utvecklas i samband kan det verka som att kylan utlöste den. Jag vet också att det finns en hypotes om att slemhinnorna blir mer känsliga vid kyla och att det skulle kunna leda till att bakterier lättare får fäste men mig veterligen har det aldrig kunna beläggas.
E-coli överlever dessutom
inte extrema temperaturer utan dör vid omkring 70 grader Celsius, i gott sällskap med en stor mängd andra bakterier.
Din sista mening förstår jag inget av,
måste finnas i livsmedlet från första början eller introduceras under kylning/uppvärmning. Faran med kylning/uppvärmning/kylning osv. är att livsmedlet då når optimal temperatur för tillväxt av E. Coli.