hammarhajen skrev 2013-02-18 20:45:18 följande:
Vi tycker olika helt enkelt.
Jag vill att barn och ungdomar ska ges möjlighet att utvecklas optimalt, jag vill ha en befolkning som har goda kunskaper om samhället, hög läsförståelse, god kompetens att klara yrkesliv så väl som privatliv och förstår sig på både bruksanvisningar på engelska och räntesatser.
Jag vill inte ha ett samhälle där vi sätter ribban efter de med sämst förutsättningar. Jag är dessutom överygad om att barn till missbrukare inte får ett bättre liv av att deras kamrater får en sämre läsutveckling. Tvärt om - en välutbildad befolkning mår sannolikt bättre, kan starta mer företag, driva dem klokare, fatta förståndigare privatekonomiska beslut och på det stora hela generera mer inkomster till staten som därmed får mer resurser att hjälpa de på riktigt utsatta människorna.
Och jag tror inte att barn till lyckliga medelsvenssons får ett bättre liv av att deras föräldrar slipper ta ansvar. För någonstans tror jag att debattens kärna är just det - bortskämda svenssons som inte vill ta ansvar. För det är sällan, sällan som nysvenskar eller analfabeter klagar på att deras barn får läxor. De som gnäller mest på läxor är enligt min erfarenhet medelklass-svenskar som anser sig ha tid att blogga, renovera och låta barnen ha tre fritidsaktiviteter var, men däremot inte "hinner" läsa en kvart om dagen med sitt barn. Men det är ju mer PK att hävda att det är synd om barn till invandrare än att erkänna att man själv hellre bloggar än läser med sitt barn.
jag tror vi vill till samma mål, men vi har olika vägar dit.
och jag anser inte att föräldrar till läxfria barn slipper ta ansvar och det har aldrig för mig handlat om att jag inte " orkar" hjälpa mina barn med deras läxor.
jag tror på en annan typ av skola än vad du verkar göra och jag delar den åsikten med en ganska stor del av skolvärldens personal och dem kan du ju knappast anklaga för att vara lata Svensson föräldrar