• Stjärnfall76

vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?

Jag tycker många föräldrarna är så låta nu för tiden, med låta barn. Man klagar på läxor, de ska helst inget ha att göra när de kommer hem. Man ska hinna allt i skolan. Vilket känns orealistiskt. Mängdtträning känns svårt att hinna med. Det är knappast studiero i de flesta klasser Ida. Jag vill att mina barn ska satsa och kämpa, för skolan är deras jobb, och jag vill att de ska ha de betyg de har potential till. Inte vara bara godkänd, för det blir man inget på. Sen kanske barnen väljer ett låglönejobb. Fine, men då ska de välja det, jag vill inte att de ska vara begränsade hela livet för att de inte får läxor och läs sig att man måste anstränga sig. Denna lataattityd avspeglar sig på ungdomar som ska ut arbetslivet. Många åker ut lika fort som de kom in. Vi har firma då vi vet. Varför gör man barnen denna otjänst, eller är det bara jag som tycker det.

• Svar på tråden vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?
  • mandelblomma
    hammarhajen skrev 2013-02-18 20:45:18 följande:

Vi tycker olika helt enkelt.

Jag vill att barn och ungdomar ska ges möjlighet att utvecklas optimalt, jag vill ha en befolkning som har goda kunskaper om samhället, hög läsförståelse, god kompetens att klara yrkesliv så väl som privatliv och förstår sig på både bruksanvisningar på engelska och räntesatser.

Jag vill inte ha ett samhälle där vi sätter ribban efter de med sämst förutsättningar. Jag är dessutom överygad om att barn till missbrukare inte får ett bättre liv av att deras kamrater får en sämre läsutveckling. Tvärt om - en välutbildad befolkning mår sannolikt bättre, kan starta mer företag, driva dem klokare, fatta förståndigare privatekonomiska beslut och på det stora hela generera mer inkomster till staten som därmed får mer resurser att hjälpa de på riktigt utsatta människorna. 

Och jag tror inte att barn till lyckliga medelsvenssons får ett bättre liv av att deras föräldrar slipper ta ansvar. För någonstans tror jag att debattens kärna är just det - bortskämda svenssons som inte vill ta ansvar. För det är sällan, sällan som nysvenskar eller analfabeter klagar på att deras barn får läxor. De som gnäller mest på läxor är enligt min erfarenhet medelklass-svenskar som anser sig ha tid att blogga, renovera och låta barnen ha tre fritidsaktiviteter var, men däremot inte "hinner" läsa en kvart om dagen med sitt barn. Men det är ju mer PK att hävda att det är synd om barn till invandrare än att erkänna att man själv hellre bloggar än läser med sitt barn.
    jag tror vi vill till samma mål, men vi har olika vägar dit.
    och jag anser inte att föräldrar till läxfria barn slipper ta ansvar och det har aldrig för mig handlat om att jag inte " orkar" hjälpa mina barn med deras läxor.
    jag tror på en annan typ av skola än vad du verkar göra och jag delar den åsikten med en ganska stor del av skolvärldens personal och dem kan du ju knappast anklaga för att vara lata Svensson föräldrar  Flört
  • mandelblomma
    hammarhajen skrev 2013-02-18 20:53:43 följande:

Men det finns ju ett mellanläge. Man kan hinna med en "basnivå" i skolan och sedan komplettera med visst hemarbete. Alltså ge alla barn en bra utbildning i skolan, men ändå vara ärlig med det faktum att den som tränar mer oftast bli ännu duktigare och erbjuda uppgifter för träning hemma. Läxor behöver inte vara utformade så att lektionerna är beroende av att man gjort läxan, en läxa kan ju lika gärna vara upplagd så att den som gör den sannolikt blir duktigare och den som inte gör den klarar sig bra ändå (men blir kanske inte riktigt lika duktig).
    eller. tänk utanför boxen nu. Så kan man komplettera det du gör hemma med repetition I skolan! ta t´da :)
    Men erbjuder inte skolan den möjligheten så har vi verkligen en lat flat skola som lägger en del av sitt pedagogiska ansvar på föräldrar med skiftande kvalitet och förutsättningar.
  • Tygtiiger
    hammarhajen skrev 2013-02-18 20:53:43 följande:

Men det finns ju ett mellanläge. Man kan hinna med en "basnivå" i skolan och sedan komplettera med visst hemarbete. Alltså ge alla barn en bra utbildning i skolan, men ändå vara ärlig med det faktum att den som tränar mer oftast bli ännu duktigare och erbjuda uppgifter för träning hemma. Läxor behöver inte vara utformade så att lektionerna är beroende av att man gjort läxan, en läxa kan ju lika gärna vara upplagd så att den som gör den sannolikt blir duktigare och den som inte gör den klarar sig bra ändå (men blir kanske inte riktigt lika duktig).
    Jo, och så är det ju. Jag har fördelen av att ha ett barn som går i en resursstark skola - de är 22 barn, en gammal, erfaren lärare som har järnkoll på dem, de har en fritidspedagog i klassen hela tiden i tillägg till sin lärare, barnen är snälla, föräldrarna ambitiösa och skolan har rikligt med resurser och sätter in läxhjälp tidigt, fokuserar på läsinlärning osv. 

Jag tycker att den svåra balansen är mellan att uppmuntra och stötta sitt barn så att hen lär sig studieteknik och får ett gott utgångsläge inför framtida studier, och att pressa sitt barn så att hen inte känner sig nöjd med sig själv om hen inte har toppbetyg och anser att pengar egentligen är viktigare än trivsel. 
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Vinterankan

Tygtiger: Tycker det låter som ett jättebra upplägg på dina barns skola. Precis den typ av system som jag själv efterlyser, att man kan få möjlighet till läxhjälp i skolan. Är bra också att läraren bestämmer vilka som SKA gå och att de har företräde till hjälp där. När jag själv funderar kring sådant här så fastnar jag lite på just det att det antagligen inte är de som bäst behöver det som går på läxhjälpspassen.

• Dida

Hammarhajen, Du formulerar dig som en Gud, jag skriver under på alltihop. Flört

Jag förstår också att alla har olika förutsättningar, och tycker att möjligheten till läxläsning efter skoltid är bra. MEN samtidigt så tycker jag också att läxor att göra hemma är viktigt. Min dotter går i första klass med 24 andra 7-åringar och har en lärare. Jag har varit med en heldag i denna klass, och ärligt talat så känner jag att det är otroligt att de lyckas lära sig alls i allt det stojet som pågår där inne.... Denna klassen är rätt stökig och läraren fick, den dagen jag var där, avbryta och säga till någon i princip hela tiden. Min dotter är ett  lugnt, lite blygt barn som tycker om skolan och vill lära sig. Men att koncentrera sig på just läsning, som för de flesta kräver lite lugn och ro, när bänkkompisen sjunger, flänger och håller på är nog inte det lättaste.
    Någonstans hemma hos de flesta är det förmodligen lugnare än i ett klassrum. Där tror jag att mängdträning i just läsning, men även annat, passar mycket bättre. Och jag anser att som förälder, oavsett motivation, tid eller annat, så är faktiskt träning på saker av stor vikt för en bra start i livet jäkligt viktigt! Faktiskt viktigare än mycket annat som ändå prioriteras före. 

I min dotters klass innebär läsläxan att man läser ett och samma kapitel flera gånger under en vecka och sedan går över till nästa kapitel veckan därpå. Detta har jag hört det klagas på endel eftersom barnen tycker att det blir tråkigt. Men att läsa samma text flera gånger ökar läsförståelsen när man nyss har börjat läsa, och dessutom tror jag faktiskt inte att det skadar att en del saker är lite tråkigt. Herregud, allt på mitt jobb är verkligen inte roligt, men det måste göras ändå. Vi glömmer av att lära våra barn det här, tycker jag. Man kan inte gå ut i verkliga livet och anse att man bara behöver göra det som är kul... Hur skulle samhället se ut då?!   

• Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-18 19:06:57 följande:
    jo basutbudet från skolan och i skolan.

Och du är säker på att det räcker. Att det alltås är bättre att vissa föräldrar, som du, utmanar sina barn hemma. Medan barn till föräldrar som inte är intresserade inte får denna utmaning. Hade de haft utmaningen i läxa hade de ju haft en chans att göra den, men att som barn hitta på en utmaning själv är ju lite väl svårt....

varför har du valt att utmana dina barn extra, du skrev något om det högre upp? varför räcker inte basutbudet för dina barn? 
  • Stjärnfall76

mandelblomma

Vill i för sig specificea att jag INTE tycker att läxan ska vara ett krav för att klara lektionen. Utan jag tycker läxor ska vara för att befästa kunskaper som de får i skolan. För att helt enkelt bli lite duktigare.

Nu utmanar jag mina barn själv, pga skolans uppbyggnad, men jag tycker det hade varit skönt att slippa det ibland.    

• mandelblomma
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-19 17:58:00 följande:

Och du är säker på att det räcker. Att det alltås är bättre att vissa föräldrar, som du, utmanar sina barn hemma. Medan barn till föräldrar som inte är intresserade inte får denna utmaning. Hade de haft utmaningen i läxa hade de ju haft en chans att göra den, men att som barn hitta på en utmaning själv är ju lite väl svårt....

varför har du valt att utmana dina barn extra, du skrev något om det högre upp? varför räcker inte basutbudet för dina barn? 
    nu har jag nog varit otydlig. basutbudet har räckt i mina barns skolor. Utmaningar eller vad jag ska kalla det har varit i samråd med mina barns lärare och de har kunnat göras på skolan. Min dotter hade däremot väldigt svårt i matte så där skaffade vi privat mattehjälp efter skolan.

Men att prata politik, läsa böcker, diskutera osv är inget jag direkt medvetet gjort utan det är bara naturligt. Har man inte det i sig så tror jag knappast det hjälper om läraren skickar med läxa eller inte heller.
  • korfu08

Har man barn har man också ett ansvar som föräldrar och i det ingår att hjälpa till med läxträning och vara motiverad och hjälpa sitt barn genom skolan, det tycker i alla fall jag och håller med dig TS och det är trist att föräldrarna inte tar sitt ansvar och gör barnen denna otjänst att inte hjälpa dem med läxor hemma.

• caliningrad

Skolan i Sverige är tänkt som ett stort dagis. Allt ska vara lätt och kul...

Du har alldeles rätt, men det får inte att övertala en hel befolkning som har fått för sig att underhållning är samma sak som kultur och att genusfrågor är viktigare än matte. 

• korfu08

Tycker inte att skolan skall vara lekstuga, men tycker man som föräldrar skall hjälpa sitt barn med läxor man har ett ansvar för det tycker jag sen i vår dotters skola fångar de upp de barn redan i ettan som har svårigheter i  matte och läsning och skrivning och då får de öva extra i skolan, och det är ju jättebra att de kan ta denna bit i skolan för de barn som behöver det.

Svar på tråden vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?