• Stjärnfall76

vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?

Jag tycker många föräldrarna är så låta nu för tiden, med låta barn. Man klagar på läxor, de ska helst inget ha att göra när de kommer hem. Man ska hinna allt i skolan. Vilket känns orealistiskt. Mängdtträning känns svårt att hinna med. Det är knappast studiero i de flesta klasser Ida. Jag vill att mina barn ska satsa och kämpa, för skolan är deras jobb, och jag vill att de ska ha de betyg de har potential till. Inte vara bara godkänd, för det blir man inget på. Sen kanske barnen väljer ett låglönejobb. Fine, men då ska de välja det, jag vill inte att de ska vara begränsade hela livet för att de inte får läxor och läs sig att man måste anstränga sig. Denna lataattityd avspeglar sig på ungdomar som ska ut arbetslivet. Många åker ut lika fort som de kom in. Vi har firma då vi vet. Varför gör man barnen denna otjänst, eller är det bara jag som tycker det.

• Svar på tråden vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?
  • Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-17 08:28:32 följande:
    ändå klarar en del skolor att ha just läxfritt, konstigt eller hur? Och visst finns det jobb där man jobbar hemma, för att man har såna tjänster. Men långt i från alla i samhället gör så och det är knappast gällande norm att man ska kvällsjobba hemma efter sitt jobb. och självklart ger mer träning färdigheter, men den träningen behöver inte vara utformade i klassiska traditionella läxor som ska göras efter skolan. Då har man en syn att alla elever får samma chans och samma möjligheter och vill man ändå göra mer med sina barn hemma är det ju knappast förbjudet. Precis som tygtiger skriver om sin son som de läser mer avancerat än vad skolan ger. Även om mina barn gått i läxfria skolor har vi självklart läst och debatterat ändå, utan att skolan sagt vad vi ska läsa och när.

Jag vet inte om de klarar det.... det beror ju på hur stor sadel av deras elever dom väljer och klarar högre studier jämfört med skolor där barn studerar mer. Dessutom är det inte säkert att inte barn studerar för att skolan är läxfri.... var som behöver ju mer tid och vi ger den till honom hemma, fast skolan är så gott som läxfri. Så han är duktig fast han inte skulle varit det och lurar därmed statistiken.. hans kusin gick ut denna rökfria skola med strålande betyg..... men han har pluggat vill jag lova, fast på eget initiativ eftersom skolan är så gott som läfri
  • mandelblomma
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-17 10:03:53 följande:

Jag vet inte om de klarar det.... det beror ju på hur stor sadel av deras elever dom väljer och klarar högre studier jämfört med skolor där barn studerar mer. Dessutom är det inte säkert att inte barn studerar för att skolan är läxfri.... var som behöver ju mer tid och vi ger den till honom hemma, fast skolan är så gott som läxfri. Så han är duktig fast han inte skulle varit det och lurar därmed statistiken.. hans kusin gick ut denna rökfria skola med strålande betyg..... men han har pluggat vill jag lova, fast på eget initiativ eftersom skolan är så gott som läfri
    rökfri ;)

jag vet att de klarar det, du kan ju gissa hur rubrikerna sett ut annars.
    och precis som du säger, det är inte förbjudet att ta hem böcker från skolan om man vill.
  • Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-17 10:18:23 följande:
    rökfri ;) jag vet att de klarar det, du kan ju gissa hur rubrikerna sett ut annars. och precis som du säger, det är inte förbjudet att ta hem böcker från skolan om man vill.

Jag vet, sorry, klarar inte denna iPad.... :-/ Förstår att det inte är förbjudet.... men jag är fortfarande övertygad om att temastudier krävs för de bästa betygen. Och för mig är det lättare om läxorna kommit från skolan än att jag själv måste hitta på dem som nu.
  • mandelblomma
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-17 10:23:59 följande:

Jag vet, sorry, klarar inte denna iPad.... :-/ Förstår att det inte är förbjudet.... men jag är fortfarande övertygad om att temastudier krävs för de bästa betygen. Och för mig är det lättare om läxorna kommit från skolan än att jag själv måste hitta på dem som nu.
    och en del kallar det att lära eleverna att själva ta ansvar för vad de ska lära sig och inte få det serverat på slentrian....Flört
    Som sagt var, min 17 åring har mycket enklare än många i klassen att själv se vad han behöver göra för att ta sig i mål.
    Och han nyttjar ex håltimmar väldigt effektivt mot andra som fikar igenom dem...
  • Tygtiiger
    mandelblomma skrev 2013-02-17 10:30:59 följande:
    och en del kallar det att lära eleverna att själva ta ansvar för vad de ska lära sig och inte få det serverat på slentrian....Flört
    Som sagt var, min 17 åring har mycket enklare än många i klassen att själv se vad han behöver göra för att ta sig i mål.
    Och han nyttjar ex håltimmar väldigt effektivt mot andra som fikar igenom dem...
    Summa summarum så är skolan anpassad för barn som har lätt att planera och strukturera sin egen tid. 

DET tycker jag är ett allmänt problem i skolan. Många skolor ger barn för stor frihet att själva planera vad de ska göra, och det är rätt taskigt mot små barn. Deras hjärnor funkar inte så, det passar bara för den minoritet som har en begåvning inom området och för de barn som har möjlighet att få mycket stöd hemifrån.

Precis som läxor gynnar de barn som har studiemotiverade, välutbildade föräldrar som kan hjälpa dem med läxorna. Och precis som läxor gynnar begåvade barn som lätt rasslar igenom dem.

Vi kommer aldrig att komma ifrån att smarta barn har lättare för sig i skolan, men vi kan försöka konstruera skolan så att den stöttar de barn som har svårt att strukturera sig (eftersom yttre struktur gynnar alla barn, så länge man inte förväxlar det med kadaverdisciplin) och försöka ge de barn som inte har föräldrar som stöttar dem i skolarbetet alternativa möjligheter att få hjälp, som tex läxhjälp i skolans lokaler. 
    Krupke, we've got problems of our own!
  • mandelblomma
    Tygtiiger skrev 2013-02-17 11:57:24 följande:
    Summa summarum så är skolan anpassad för barn som har lätt att planera och strukturera sin egen tid. 

DET tycker jag är ett allmänt problem i skolan. Många skolor ger barn för stor frihet att själva planera vad de ska göra, och det är rätt taskigt mot små barn. Deras hjärnor funkar inte så, det passar bara för den minoritet som har en begåvning inom området och för de barn som har möjlighet att få mycket stöd hemifrån.

Precis som läxor gynnar de barn som har studiemotiverade, välutbildade föräldrar som kan hjälpa dem med läxorna. Och precis som läxor gynnar begåvade barn som lätt rasslar igenom dem.

Vi kommer aldrig att komma ifrån att smarta barn har lättare för sig i skolan, men vi kan försöka konstruera skolan så att den stöttar de barn som har svårt att strukturera sig (eftersom yttre struktur gynnar alla barn, så länge man inte förväxlar det med kadaverdisciplin) och försöka ge de barn som inte har föräldrar som stöttar dem i skolarbetet alternativa möjligheter att få hjälp, som tex läxhjälp i skolans lokaler. 
    nja inte riktigt. Min dotter hade ( har ;) inte lätt att planera och strukturera. Hon hade heller inte busenkelt med vissa ämnen.
    Men när vi sökte till den läxfria skolan så upplevde vi ett större stöd från skolan i form av work shops, tid för extra läsning med utbildade lärare och liknande. Bråken och gråten hemma slapp vi som en stor stor bonus :)
  • Vinterankan

Fast egentligen så tycker bag att det som mandelblomma beskriver inte låter som en läxfri skola utan mer som en skola fri från traditionella läxor men där tanken ändå är att man ska öva hemma men inte på samma sätt som i att "räkna talen på sidan 17". Enligt min mening så är skolan, oavsett om den är med eller utan läxor, anpassad för medeleleven. För de som har svårt för sig kan läxorna bli ett hinder som gör att de hamnar ännu mer efter och för de som har lätt för sig så blir allt för lätt och man får svårt att kämpa lite. Jag var själv en sådan som hade väldigt lätt att lära och gjorde i princip inte en enda läxa under hela skoltiden för att jag helt enkelt inte behövde. Jag är för läxor av just den anledningen. När jag började på universitetet så hade jag noll disciplin och klarade inte av att sitta med saker som jag bedömde som tråkiga. Läste tex matte och fysik parallellt och klarade inte av att sitta med fysiken som jag tyckte var tråkig utan ägnade mig bara åt matten som jag tyckte var kul. Var först efter flera år på universitetet som jag kom över tröskeln att lära mig även om saker som jag inte bedömde som kul. Men läxorna måste bli bättre anpassade efter eleven och de som inte kan få hjälp hemma och har svårt för sig måste få möjlighet till hjälp i skolan.

• mandelblomma
    Vinterankan skrev 2013-02-17 12:15:15 följande:
    Fast egentligen så tycker bag att det som mandelblomma beskriver inte låter som en läxfri skola utan mer som en skola fri från traditionella läxor men där tanken ändå är att man ska öva hemma men inte på samma sätt som i att "räkna talen på sidan 17". Enligt min mening så är skolan, oavsett om den är med eller utan läxor, anpassad för medeleleven. För de som har svårt för sig kan läxorna bli ett hinder som gör att de hamnar ännu mer efter och för de som har lätt för sig så blir allt för lätt och man får svårt att kämpa lite. Jag var själv en sådan som hade väldigt lätt att lära och gjorde i princip inte en enda läxa under hela skoltiden för att jag helt enkelt inte behövde. Jag är för läxor av just den anledningen. När jag började på universitetet så hade jag noll disciplin och klarade inte av att sitta med saker som jag bedömde som tråkiga. Läste tex matte och fysik parallellt och klarade inte av att sitta med fysiken som jag tyckte var tråkig utan ägnade mig bara åt matten som jag tyckte var kul. Var först efter flera år på universitetet som jag kom över tröskeln att lära mig även om saker som jag inte bedömde som kul. Men läxorna måste bli bättre anpassade efter eleven och de som inte kan få hjälp hemma och har svårt för sig måste få möjlighet till hjälp i skolan.
    det verkar som många har en tro att läxfri betyder slapp och studiefri.
    Studie undervisning och hjälp erbjuds helt enkelt i skolan och förväntas inte skötas av föräldrarna på fritiden-
    Samtidigt som det självklart inte är förbjudet för eleven att ta hem en bok.
  • hammarhajen
    mandelblomma skrev 2013-02-17 12:17:48 följande:
    det verkar som många har en tro att läxfri betyder slapp och studiefri.
    Studie undervisning och hjälp erbjuds helt enkelt i skolan och förväntas inte skötas av föräldrarna på fritiden-
    Samtidigt som det självklart inte är förbjudet för eleven att ta hem en bok.

Och det verkar som att du tror att läxor ser ut på ett visst sätt ("traditionella läxor" skriver du), alltid lämnas in och alltid rättas?

Jag ger ofta läxor utan att följa upp stenhårt, t.ex. läxan "träna på femmans multiplikationstabell". Barnen får en del övningsmaterial av olika slag med sig hem, men det kan också välja att öva med hjälp av gratis internetspel eller på annat vis. Övningsmaterialet vill jag inte ha tillbaka, delvis eftersom barnen kan välja att träna på andra sätt. Ingen tid går alltså åt till rättning och den som inte gjort läxan behöver inte märka ut sig genom att inte lämna in sin bok. Förberda läxan tar den tid det tar att stoppa in övningsmaterialet i kopiatorn och mata fram 26 exemplar, dvs ca 5 minuter.

Kunskap är nämligen inte ett visst antal gjorda övningsblad, utan ökad förståelse och i vissa fall automatisering/innötning av fakta. Det pratar jag mycket om med barnen. Jag vill inte se en gjord läxa i första hand utan ökade kunskaper. Men vägen till ökade kunskaper går ofta via träning, även ren färdighetsträning och ju mer man tränar desto bättre blir man. Barnen får återkopplning på sina kunskaper om femmans multiplikationstabell genom att de märker att räkningen går fortare på lektionerna och vi pratar tillsammans om hur man kan lära sig och träna och vad som fungerar bäst för det enskilda barnet. Men jag rättar inte allt. Jag rättar inte allt vad barnen gör på lektionerna heller, ibland rättar de själva och ofta använder vi självrättande material som t.ex. internetspel som ger direktfeedback.

Att på högstadiet ge läxan "läs kapitlet om den industriella revolutionen" tar inte heller många sekunder och kräver noll och ingen rättning. Läxor kan se väldigt olika ut...
  • Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-17 12:17:48 följande:
    det verkar som många har en tro att läxfri betyder slapp och studiefri. Studie undervisning och hjälp erbjuds helt enkelt i skolan och förväntas inte skötas av föräldrarna på fritiden- Samtidigt som det självklart inte är förbjudet för eleven att ta hem en bok.

Tror dock det kräver väldigt mycket. Inte alla skolor har möjlighet att ha workshops mm. Tyvärr. Läxor fungerar nog inte i de flesta skolor. Även om det kanske fungerar i en så resursstarka skola som dina barns. Att bara ta bort läxor och sedan inte ersätta med massa resurser i skolan tror jag bara bidrar till trenden "Fortsätta göra svenska barn sämre i internationella mätningar" Men som sagt, läxfri kan säkert fungera i vissa skolor. Men många skolor skippar bara läxorna mer och mer. Och det ger dåliga elever.
Svar på tråden vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?