mandelblomma skrev 2013-02-17 12:17:48 följande:
det verkar som många har en tro att läxfri betyder slapp och studiefri.
Studie undervisning och hjälp erbjuds helt enkelt i skolan och förväntas inte skötas av föräldrarna på fritiden-
Samtidigt som det självklart inte är förbjudet för eleven att ta hem en bok.
Och det verkar som att du tror att läxor ser ut på ett visst sätt ("traditionella läxor" skriver du), alltid lämnas in och alltid rättas?
Jag ger ofta läxor utan att följa upp stenhårt, t.ex. läxan "träna på femmans multiplikationstabell". Barnen får en del övningsmaterial av olika slag med sig hem, men det kan också välja att öva med hjälp av gratis internetspel eller på annat vis. Övningsmaterialet vill jag inte ha tillbaka, delvis eftersom barnen kan välja att träna på andra sätt. Ingen tid går alltså åt till rättning och den som inte gjort läxan behöver inte märka ut sig genom att inte lämna in sin bok. Förberda läxan tar den tid det tar att stoppa in övningsmaterialet i kopiatorn och mata fram 26 exemplar, dvs ca 5 minuter.
Kunskap är nämligen inte ett visst antal gjorda övningsblad, utan ökad förståelse och i vissa fall automatisering/innötning av fakta. Det pratar jag mycket om med barnen. Jag vill inte se
en gjord läxa i första hand utan
ökade kunskaper. Men vägen till ökade kunskaper går ofta via träning, även ren färdighetsträning och ju mer man tränar desto bättre blir man. Barnen får återkopplning på sina kunskaper om femmans multiplikationstabell genom att de märker att räkningen går fortare på lektionerna och vi pratar tillsammans om hur man kan lära sig och träna och vad som fungerar bäst för det enskilda barnet. Men jag rättar inte allt. Jag rättar inte allt vad barnen gör på lektionerna heller, ibland rättar de själva och ofta använder vi självrättande material som t.ex. internetspel som ger direktfeedback.
Att på högstadiet ge läxan "läs kapitlet om den industriella revolutionen" tar inte heller många sekunder och kräver noll och ingen rättning. Läxor kan se väldigt olika ut...