hammarhajen skrev 2013-02-16 22:37:56 följande:
Det är ju precis det jag säger. FÖRST gör man arbetet i skolan. Sedan gör man en EXTRA gång hemma. Det blir alltså MER träning. Hur kan du tro att MER träning inte alls har betydelse? Man kan träna mer i skolan också, men då kostar det pengar för samhället för då krävs fler lärare. Och kanske en annan struktur i skolan om barnen ska orka med längre dagar. Och den stukturen - ändamålsenliga lokaler, kloka IT-lösningar, material att jobba praktiskt med, studiebesök, fler fritidspedagoger som kan rastvakta och lösa konflikter, administrativ personal, vaktmästare - kostar också mycket pengar.
För övrigt finns en del träning som faktiskt kan vara mer effektiv hemma. Det tydligaste exemplet är högläsning för en vuxen.Ska man bli en bra läsare måste man läsa mycket och i början utvecklas de flesta mest av att läsa högt för en vuxen. Ska man läsa ungefär en kvart med varje barn tar det en ensam lärare fem timmar att läsa med en klass på 20 elever (och det är en rätt liten klass det) och den tiden finns helt enkelt inte. Skoldagen är i sig kortare än fem timmar om man räknar bort lunch och rast, så det GÅR INTE att läsa individuellt en kvart med varje barn varje dag.
Jag är för övrigt inte ledig när jag slutar på pappret. Samma gäller ungefär halva bekanstapskretsen. De flesta med akademiska yrken jobbar lite flytande och då och då blir det en stund på kvällar eller helger. Precis som för alla vuxna som studerar, vill ta körkort eller lära sig spanska. Eller bara bli duktigare inom sitt yrke - man läser facktidningar, någon forskningsrapport, surfar på yrkesrelaterade bloggar och liknande.
ändå klarar en del skolor att ha just läxfritt, konstigt eller hur?
Och visst finns det jobb där man jobbar hemma, för att man har såna tjänster. Men långt i från alla i samhället gör så och det är knappast gällande norm att man ska kvällsjobba hemma efter sitt jobb.
och självklart ger mer träning färdigheter, men den träningen behöver inte vara utformade i klassiska traditionella läxor som ska göras efter skolan.
Då har man en syn att alla elever får samma chans och samma möjligheter och vill man ändå göra mer med sina barn hemma är det ju knappast förbjudet.
Precis som tygtiger skriver om sin son som de läser mer avancerat än vad skolan ger.
Även om mina barn gått i läxfria skolor har vi självklart läst och debatterat ändå, utan att skolan sagt vad vi ska läsa och när.