• Stjärnfall76

vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?

Jag tycker många föräldrarna är så låta nu för tiden, med låta barn. Man klagar på läxor, de ska helst inget ha att göra när de kommer hem. Man ska hinna allt i skolan. Vilket känns orealistiskt. Mängdtträning känns svårt att hinna med. Det är knappast studiero i de flesta klasser Ida. Jag vill att mina barn ska satsa och kämpa, för skolan är deras jobb, och jag vill att de ska ha de betyg de har potential till. Inte vara bara godkänd, för det blir man inget på. Sen kanske barnen väljer ett låglönejobb. Fine, men då ska de välja det, jag vill inte att de ska vara begränsade hela livet för att de inte får läxor och läs sig att man måste anstränga sig. Denna lataattityd avspeglar sig på ungdomar som ska ut arbetslivet. Många åker ut lika fort som de kom in. Vi har firma då vi vet. Varför gör man barnen denna otjänst, eller är det bara jag som tycker det.

• Svar på tråden vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?
  • hammarhajen
    mandelblomma skrev 2013-02-16 19:17:27 följande:
    nja du missar min poäng. Det du gör hemma kan göras i skolan också, med samma resultat.
    Efter skoltid så är mina barn lediga precis som jag efter mitt jobb.

Det är ju precis det jag säger. FÖRST gör man arbetet i skolan. Sedan gör man en EXTRA gång hemma. Det blir alltså MER träning. Hur kan du tro att MER träning inte alls har betydelse? Man kan träna mer i skolan också, men då kostar det pengar för samhället för då krävs fler lärare. Och kanske en annan struktur i skolan om barnen ska orka med längre dagar. Och den stukturen - ändamålsenliga lokaler, kloka IT-lösningar, material att jobba praktiskt med, studiebesök, fler fritidspedagoger som kan rastvakta och lösa konflikter, administrativ personal, vaktmästare - kostar också mycket pengar.

För övrigt finns en del träning som faktiskt kan vara mer effektiv hemma. Det tydligaste exemplet är högläsning för en vuxen.Ska man bli en bra läsare måste man läsa mycket och i början utvecklas de flesta mest av att läsa högt för en vuxen. Ska man läsa ungefär en kvart med varje barn tar det en ensam lärare fem timmar att läsa med en klass på 20 elever (och det är en rätt liten klass det) och den tiden finns helt enkelt inte. Skoldagen är i sig kortare än fem timmar om man räknar bort lunch och rast, så det GÅR INTE att läsa individuellt en kvart med varje barn varje dag.

Jag är för övrigt inte ledig när jag slutar på pappret. Samma gäller ungefär halva bekanstapskretsen. De flesta med akademiska yrken jobbar lite flytande och då och då blir det en stund på kvällar eller helger. Precis som för alla vuxna som studerar, vill ta körkort eller lära sig spanska. Eller bara bli duktigare inom sitt yrke - man läser facktidningar, någon forskningsrapport, surfar på yrkesrelaterade bloggar och liknande.
  • mandelblomma
    hammarhajen skrev 2013-02-16 22:37:56 följande:

Det är ju precis det jag säger. FÖRST gör man arbetet i skolan. Sedan gör man en EXTRA gång hemma. Det blir alltså MER träning. Hur kan du tro att MER träning inte alls har betydelse? Man kan träna mer i skolan också, men då kostar det pengar för samhället för då krävs fler lärare. Och kanske en annan struktur i skolan om barnen ska orka med längre dagar. Och den stukturen - ändamålsenliga lokaler, kloka IT-lösningar, material att jobba praktiskt med, studiebesök, fler fritidspedagoger som kan rastvakta och lösa konflikter, administrativ personal, vaktmästare - kostar också mycket pengar.

För övrigt finns en del träning som faktiskt kan vara mer effektiv hemma. Det tydligaste exemplet är högläsning för en vuxen.Ska man bli en bra läsare måste man läsa mycket och i början utvecklas de flesta mest av att läsa högt för en vuxen. Ska man läsa ungefär en kvart med varje barn tar det en ensam lärare fem timmar att läsa med en klass på 20 elever (och det är en rätt liten klass det) och den tiden finns helt enkelt inte. Skoldagen är i sig kortare än fem timmar om man räknar bort lunch och rast, så det GÅR INTE att läsa individuellt en kvart med varje barn varje dag.

Jag är för övrigt inte ledig när jag slutar på pappret. Samma gäller ungefär halva bekanstapskretsen. De flesta med akademiska yrken jobbar lite flytande och då och då blir det en stund på kvällar eller helger. Precis som för alla vuxna som studerar, vill ta körkort eller lära sig spanska. Eller bara bli duktigare inom sitt yrke - man läser facktidningar, någon forskningsrapport, surfar på yrkesrelaterade bloggar och liknande.
    ändå klarar en del skolor att ha just läxfritt, konstigt eller hur?

Och visst finns det jobb där man jobbar hemma, för att man har såna tjänster. Men långt i från alla i samhället gör så och det är knappast gällande norm att man ska kvällsjobba hemma efter sitt jobb.

och självklart ger mer träning färdigheter, men den träningen behöver inte vara utformade i klassiska traditionella läxor som ska göras efter skolan.
    Då har man en syn att alla elever får samma chans och samma möjligheter och vill man ändå göra mer med sina barn hemma är det ju knappast förbjudet.
    Precis som tygtiger skriver om sin son som de läser mer avancerat än vad skolan ger.
    Även om mina barn gått i läxfria skolor har vi självklart läst och debatterat ändå, utan att skolan sagt vad vi ska läsa och när.
  • Stjärnfall76
    bollplank skrev 2013-02-16 17:26:59 följande:
    Har inte läst alla inlägg, men för mig som har en son på 4 år så är det viktigaste att han har med sig en bra självkänsla, och vet hur man löser problem och tar sig dit man vill, då spelar det ingen roll vad man gör med lexor och betyg.

Så om han vill bli läkare och varken har betyg eller studievana.... hur menar du nu?
  • Stjärnfall76
    hammarhajen skrev 2013-02-16 19:15:15 följande:
    Du missar hela poängen. Läxor ska inte ersätta arbetet i skolan. Det ska komplettera, vara extra, utöver. Först läser man så lång tid i skolan som timplan, schema och rutiner tillåter. Sedan läser man en kvart hemma UTÖVER det. Först tränar man tabeller en stund i skolan, en så lång stund som timplan, schema, rutiner, ork och motivation tillåter. Sedan tränar man en stund hemma, en stund EXTRA. 

• Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-16 19:17:27 följande:
    nja du missar min poäng. Det du gör hemma kan göras i skolan också, med samma resultat. Efter skoltid så är mina barn lediga precis som jag efter mitt jobb.

Det du säger är alltså att studier är meningslös slösa förbränning betyg.... men stämmer det verkligen..... kan man klarar och tentor bra bara genom tiden skolan och aldrig ta med en bike hem? Jag tror intendent. De ungdomar Jagger med mycket bra betyg, genomgående G ser jag inte som bra betyg, dessa ungdomar studerar mycket hemma. De ungdomarnas känner som inte studerar på sin fritid har dåligabetyg, eller högst G. Detsamma gällde när jag gick i skolan, de med bra betyg pluggade faktiskt.
  • mandelblomma
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-17 09:41:50 följande:

Det du säger är alltså att studier är meningslös slösa förbränning betyg.... men stämmer det verkligen..... kan man klarar och tentor bra bara genom tiden skolan och aldrig ta med en bike hem? Jag tror intendent. De ungdomar Jagger med mycket bra betyg, genomgående G ser jag inte som bra betyg, dessa ungdomar studerar mycket hemma. De ungdomarnas känner som inte studerar på sin fritid har dåligabetyg, eller högst G. Detsamma gällde när jag gick i skolan, de med bra betyg pluggade faktiskt.
    jag förstår inte riktigt din text?

Men summa summarum. Vilken tur vi som inte är för traditionella läxor faktiskt på många håll i landet kan
    välja skolor med den synen.
    Mina barn har i alla fall klarat gymnasiet efter de skolorna och sonen som nu går första åk där gör mycket mer vettigt med sina håltimmar mot de som kommer från vanliga skolor.
    han har ett helt annat tänk enligt läraren med att aktivt ta ansvar för studierna utan att någon säger till honom att han ska läsa y sidan eller lösa x talen.
    Han får målet och vet själv hur han ska ta sig dit.
  • Stjärnfall76

Mandelblomma Glöm inlägget ovan, det Örebro bara jag som har svårt med min iPad...... Det du säger är att studier är meningslösa för bättre betyg, men stämmer det verkligen. Klarar man tentor och prov bara genom tiden i skolan? De ungdomar jag känner med bra betyg pluggar och de som inte pluggar har dåliga betyg. Precis som när jag själv gick i skolan. De som läser högre utbildningar på universitetet har pluggat på gymnasiet. Jag har nästan aldrig träffat någon på en högre utbildning sim aldrig pluggat hemma för att befästa sina kunskaper...... var träffar du alla ungdomar med MVG som inte pluggar?

• mandelblomma
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-17 09:47:41 följande:
    Mandelblomma Glöm inlägget ovan, det Örebro bara jag som har svårt med min iPad...... Det du säger är att studier är meningslösa för bättre betyg, men stämmer det verkligen. Klarar man tentor och prov bara genom tiden i skolan? De ungdomar jag känner med bra betyg pluggar och de som inte pluggar har dåliga betyg. Precis som när jag själv gick i skolan. De som läser högre utbildningar på universitetet har pluggat på gymnasiet. Jag har nästan aldrig träffat någon på en högre utbildning sim aldrig pluggat hemma för att befästa sina kunskaper...... var träffar du alla ungdomar med MVG som inte pluggar?
    du missar helt min poäng.
    Läs mitt svar ovan
    Att inte ha traditionella läxor betyder inte att man inte pluggar!
    har du läst något om läxfria skolor?
    Tror du alla de eleverna går ut med endast godkänt eller mindre?
    Att de inte klarar nationella prov eller läser vidare på högskola

• Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-16 19:32:23 följande:
    nej men jag har ganska många runt om mig som är både låg, mellan, hög och gymnasielärare. Majoriteten av de lärare jag känner resonerar som jag, med undantag såklart. Jag har däremot erfarenhet av att ha barn på läxfria skolor under många år och jag har aktivt sökt skolor med gott rykte och ordning och reda. Läste du inlägget jag skrev tidigare med länken om läxors vara eller icke vara?

Men hur menar du d, rent praktiskt, att varje barn ska få individuell lästräning dagligen med en vuxen?
  • mandelblomma
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-17 09:54:26 följande:

Men hur menar du d, rent praktiskt, att varje barn ska få individuell lästräning dagligen med en vuxen?
    läxfria skolor betyder inte att man inte läser med sina barn, eller att barnen inte läser.
    Den tid för övrigt som lärare tar från att göra läxor, rätta och följa upp tas ofta till just läsning med barnen i skolan på det sätt du befarar att man inte hinner.
    Många av mina lärarbekanta vittnar just om det, att läxor tar tid för lärarna att göra som i stället kan läggas på aktiv tid på eleverna i skolan.
Svar på tråden vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?