• Stjärnfall76

    vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?

    Jag tycker många föräldrarna är så låta nu för tiden, med låta barn. Man klagar på läxor, de ska helst inget ha att göra när de kommer hem. Man ska hinna allt i skolan. Vilket känns orealistiskt. Mängdtträning känns svårt att hinna med. Det är knappast studiero i de flesta klasser Ida. Jag vill att mina barn ska satsa och kämpa, för skolan är deras jobb, och jag vill att de ska ha de betyg de har potential till. Inte vara bara godkänd, för det blir man inget på. Sen kanske barnen väljer ett låglönejobb. Fine, men då ska de välja det, jag vill inte att de ska vara begränsade hela livet för att de inte får läxor och läs sig att man måste anstränga sig. Denna lataattityd avspeglar sig på ungdomar som ska ut arbetslivet. Många åker ut lika fort som de kom in. Vi har firma då vi vet. Varför gör man barnen denna otjänst, eller är det bara jag som tycker det.

  • Svar på tråden vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?
  • Flickan och kråkan
    mandelblomma skrev 2013-02-16 12:53:44 följande:
    Likväl finns det en del forskning i ämnet :)
    Jo visst, men det intressanta är ju då vilka premisser man har utgått ifrån. Det har viss betydelse om man säger så . Det finns forskning kring en hel massa saker med en hel del brister på olika sätt.

    Hur har man t.ex. definierat en läxa? Låt oss säga att en elev arbetar hemma med en uppgift som han/hon både är intresserad av och dessutom strävar efter ett högt betyg i ämnet. Läraren har inte sagt till eleven att ta hem och skriva si och så mycket till följande dag exempelvis, men däremot har uppgiften ett bestämt inlämningsdatum och eleven vet vad som krävs för betyget han/hon strävar efter och känner själv att han/hon inte kommer att hinna färdigt med det han/hon önskar på den tid som är i skolan. Läxa eller inte? 
  • mandelblomma
    Flickan och kråkan skrev 2013-02-16 12:58:07 följande:
    Jo visst, men det intressanta är ju då vilka premisser man har utgått ifrån. Det har viss betydelse om man säger så . Det finns forskning kring en hel massa saker med en hel del brister på olika sätt.

    Hur har man t.ex. definierat en läxa? Låt oss säga att en elev arbetar hemma med en uppgift som han/hon både är intresserad av och dessutom strävar efter ett högt betyg i ämnet. Läraren har inte sagt till eleven att ta hem och skriva si och så mycket till följande dag exempelvis, men däremot har uppgiften ett bestämt inlämningsdatum och eleven vet vad som krävs för betyget han/hon strävar efter och känner själv att han/hon inte kommer att hinna färdigt med det han/hon önskar på den tid som är i skolan. Läxa eller inte? 
    inte i ordets betydelse om inte läraren kräver att barnen ska på ett visst datum gjort x antal sidor eller räknat y antal tal.
    Jag pratar om traditionella läxor som jag själv valt bort då jag aktivt sökt läxfria skolor till mina barn men där de likväl repeterat och fått förstärka/ befästa kunskaper. Men i skolan på olika vis
    Det har ju ändå inte betytt att de aldrig gjort/ läst saker hemma.
  • Flickan och kråkan
    mandelblomma skrev 2013-02-16 13:03:56 följande:
    inte i ordets betydelse om inte läraren kräver att barnen ska på ett visst datum gjort x antal sidor eller räknat y antal tal.
    Jag pratar om traditionella läxor som jag själv valt bort då jag aktivt sökt läxfria skolor till mina barn men där de likväl repeterat och fått förstärka/ befästa kunskaper. Men i skolan på olika vis
    Det har ju ändå inte betytt att de aldrig gjort/ läst saker hemma.
    Varför inte menar du? Är det ingen läxa för att eleven har ett beting? Det blir ett extremt snävt resonemang och det är precis det jag menar. En skola kan hävda att den är läxfri men ändå i praktiken kräva mycket hemarbete av eleverna. Huruvida skolan säger sig vara läxfri eller inte är därmed fullkomligt irrelevant. Eleven i exemplet ovan skulle med största sannolikhet räkna med arbetet hemma som han/hon ägnat till uppgiften i sitt läxarbete om någon frågat hur mycket tid han/hon ägnat åt läxor hemma under veckan.
  • Vinterankan

    Oavsett om man är för eller emot läxor så är ju dagens skola uppbyggd med att det är läxor. Om man då är en förälder som vill att ens barn ska få så bra förutsättningar som möjligt inför framtiden så bör man väl ändå prioritera läxläsningen oavsett vad man anser om den. Sedan så gäller det ju att hitta balansen mellan att uppmuntra och att sätta en press på barnen och jag hoppas när den tiden kommer (mina barn har inte börjat skolan ännu) att jag kommer hitta den balansen.

  • mandelblomma
    Vinterankan skrev 2013-02-16 14:38:11 följande:
    Oavsett om man är för eller emot läxor så är ju dagens skola uppbyggd med att det är läxor. Om man då är en förälder som vill att ens barn ska få så bra förutsättningar som möjligt inför framtiden så bör man väl ändå prioritera läxläsningen oavsett vad man anser om den. Sedan så gäller det ju att hitta balansen mellan att uppmuntra och att sätta en press på barnen och jag hoppas när den tiden kommer (mina barn har inte börjat skolan ännu) att jag kommer hitta den balansen.
    nja många skolor har helt tagit bort de traditionella läxorna som barn förväntas göra hemma.
    Mina har haft det så under flera år.
  • lövet2

    Läxor kan slå väldigt fel. Det insåg jag första gången när mitt äldsta barn gick i 4:an. Hon fick läxor som tog 3-5 minuter att göra varje dag. Inga problem, och jag behövde oftast inte ens hjälpa henne, eftersom hon ansåg att läxorna var lätta. På ett föräldramöte var det däremot föräldrar som klagade, och jag fattade ingenting förrän en mamma beskrev sin sons skoldag.

    Min dotter gick till skolan 0800 och kom hem ca 1400. Någon gång under alla lediga timmar lade hon ca 5 minuter på sina läxor.
    Sonen i fråga åkte med skolbussen 0715 och var hemma 1545. Han hade inte lätt för sig i skolan, och matteläxan min dotter gjorde på 5 minuter tog honom närmare 3 timmar. Det var alltså bara den dagen. Sedan kom det 15 glosor som han pluggade på en halvtimme varje dag, och så ett par läxor till. Han lade i genomsnitt 2-3 timmar om dagen på sina läxor.

    Rättvist system?

  • Stjärnfall76

    Hos oss är läxorna nästan borta. Istället blir det upp till föräldrarna att se att de läser i eget material mm så att de hänger med. Skitjobbigt! Hade hellre haft serverade läxor. Jag och min man tycker ansvaret är tungt. Min son klarar sig inte bra på proven på de få läxorna och därför tvingas jag och min man agera lärare....

  • Stjärnfall76
    lövet2 skrev 2013-02-16 16:10:08 följande:
    Läxor kan slå väldigt fel. Det insåg jag första gången när mitt äldsta barn gick i 4:an. Hon fick läxor som tog 3-5 minuter att göra varje dag. Inga problem, och jag behövde oftast inte ens hjälpa henne, eftersom hon ansåg att läxorna var lätta. På ett föräldramöte var det däremot föräldrar som klagade, och jag fattade ingenting förrän en mamma beskrev sin sons skoldag. Min dotter gick till skolan 0800 och kom hem ca 1400. Någon gång under alla lediga timmar lade hon ca 5 minuter på sina läxor. Sonen i fråga åkte med skolbussen 0715 och var hemma 1545. Han hade inte lätt för sig i skolan, och matteläxan min dotter gjorde på 5 minuter tog honom närmare 3 timmar. Det var alltså bara den dagen. Sedan kom det 15 glosor som han pluggade på en halvtimme varje dag, och så ett par läxor till. Han lade i genomsnitt 2-3 timmar om dagen på sina läxor. Rättvist system?

    Livet är inte rättvist, men visst kunde det vara individuellt, mer än idag i alla fall.
  • bollplank

    Har inte läst alla inlägg, men för mig som har en son på 4 år så är det viktigaste att han har med sig en bra självkänsla, och vet hur man löser problem och tar sig dit man vill, då spelar det ingen roll vad man gör med lexor och betyg.

  • hammarhajen
    mandelblomma skrev 2013-02-16 08:47:13 följande:
    självklart gör övning färdighet!
    Ingen säger något annat.
    men den övningen kan och görs med fördel på många håll just i skolan under dagen och inte hemma efter skolans slut.

    Du missar hela poängen.

    Läxor ska inte ersätta arbetet i skolan. Det ska komplettera, vara extra, utöver. Först läser man så lång tid i skolan som timplan, schema och rutiner tillåter. Sedan läser man en kvart hemma UTÖVER det. Först tränar man tabeller en stund i skolan, en så lång stund som timplan, schema, rutiner, ork och motivation tillåter. Sedan tränar man en stund hemma, en stund EXTRA. 
Svar på tråden vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?