Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

    vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?

    Problemet med läxdiskussionen är egentligen semantisk. Självklart blir vi alla bättre på något genom övning. Det tror jag inte någon ifrågasätter. Hur vi övar är dock oerhört relevant för hör effektiv träningen är - om vi lär oss något eller inte. Att generellt säga att läxor ger kunnigare barn/ungdomar eller är helt meningslöst går alltså helt enkelt inte att säga. Det är egentligen en icke-diskussion. Läxor kan vara god träning. Läxor kan också vara helt meningslöst.

  • Flickan och kråkan
    mandelblomma skrev 2013-02-16 11:05:14 följande:
    självklart blir han bättre med träning.
    men den träningen har inget egenvärde i att göras hemma efter skoltid, utan kan med fördel för många barn göras i skolan.
    Fast jag håller faktiskt inte med dig. Jag har väldigt svårt att se kunskapsinhämtning som något som ska hållas inom skolans väggar. 
  • Flickan och kråkan
    mandelblomma skrev 2013-02-16 11:58:43 följande:
    klart man kan tycka olika. Men som sagt var, det finns ingen entydig forskning som säger att resultaten blir sämre i läxfria skolor.
    Nej, men det är egentligen något som är omöjligt att forska kring. Det är mer eller mindre omöjligt att veta vilken kunskap exakt som beror på ren läxläsning (och hur ska man definiera det? Vad är en läxa?) och vad som beror på annan kunskapsinhämtning. 
     
  • Flickan och kråkan
    mandelblomma skrev 2013-02-16 12:53:44 följande:
    Likväl finns det en del forskning i ämnet :)
    Jo visst, men det intressanta är ju då vilka premisser man har utgått ifrån. Det har viss betydelse om man säger så . Det finns forskning kring en hel massa saker med en hel del brister på olika sätt.

    Hur har man t.ex. definierat en läxa? Låt oss säga att en elev arbetar hemma med en uppgift som han/hon både är intresserad av och dessutom strävar efter ett högt betyg i ämnet. Läraren har inte sagt till eleven att ta hem och skriva si och så mycket till följande dag exempelvis, men däremot har uppgiften ett bestämt inlämningsdatum och eleven vet vad som krävs för betyget han/hon strävar efter och känner själv att han/hon inte kommer att hinna färdigt med det han/hon önskar på den tid som är i skolan. Läxa eller inte? 
  • Flickan och kråkan
    mandelblomma skrev 2013-02-16 13:03:56 följande:
    inte i ordets betydelse om inte läraren kräver att barnen ska på ett visst datum gjort x antal sidor eller räknat y antal tal.
    Jag pratar om traditionella läxor som jag själv valt bort då jag aktivt sökt läxfria skolor till mina barn men där de likväl repeterat och fått förstärka/ befästa kunskaper. Men i skolan på olika vis
    Det har ju ändå inte betytt att de aldrig gjort/ läst saker hemma.
    Varför inte menar du? Är det ingen läxa för att eleven har ett beting? Det blir ett extremt snävt resonemang och det är precis det jag menar. En skola kan hävda att den är läxfri men ändå i praktiken kräva mycket hemarbete av eleverna. Huruvida skolan säger sig vara läxfri eller inte är därmed fullkomligt irrelevant. Eleven i exemplet ovan skulle med största sannolikhet räkna med arbetet hemma som han/hon ägnat till uppgiften i sitt läxarbete om någon frågat hur mycket tid han/hon ägnat åt läxor hemma under veckan.
Svar på tråden vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?