• Stjärnfall76

vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?

Jag tycker många föräldrarna är så låta nu för tiden, med låta barn. Man klagar på läxor, de ska helst inget ha att göra när de kommer hem. Man ska hinna allt i skolan. Vilket känns orealistiskt. Mängdtträning känns svårt att hinna med. Det är knappast studiero i de flesta klasser Ida. Jag vill att mina barn ska satsa och kämpa, för skolan är deras jobb, och jag vill att de ska ha de betyg de har potential till. Inte vara bara godkänd, för det blir man inget på. Sen kanske barnen väljer ett låglönejobb. Fine, men då ska de välja det, jag vill inte att de ska vara begränsade hela livet för att de inte får läxor och läs sig att man måste anstränga sig. Denna lataattityd avspeglar sig på ungdomar som ska ut arbetslivet. Många åker ut lika fort som de kom in. Vi har firma då vi vet. Varför gör man barnen denna otjänst, eller är det bara jag som tycker det.

• Svar på tråden vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?
  • Rosapingvin

Tror du att de är lata? Eller kan det vara så att föräldrar ofta är är stressade och har brist på tid...?

• Stjärnfall76
    Rosapingvin skrev 2013-02-13 14:59:34 följande:
    Tror du att de är lata? Eller kan det vara så att föräldrar ofta är är stressade och har brist på tid...?

Både och tror jag. Man ser i varje fall i te skolan som speciellt viktig. Minimum av ansträngning. Tycker bara det är synd med tanke på hur världen förändras.
  • Vinterankan

Brukar tänka samma sak. Min dotter är bara 4 men vi pratar mycket om att man måste öva på saker att bli bra och när hon pratar om vad hon ska bli i framtiden så brukar jag säga att civilingenjör, systemvetare och liknande är bra saker att bli. Om hon sedan väljer något annat så blir det så men jag tänker helt klart göra henne uppmärksam på de saker som ger henne störst chans till en ljus framtid. Visst kan man vara lycklig som arbetslös eller låginkomsttagare, men det är inget snack om saken att livet är lättare om man har mer pengar. Men här på fl så är det mest "bara hen är lycklig så spelar det ingen roll" och ingen som helst uppmuntran till att satsa på utbildning.

• hammarhajen
    Rosapingvin skrev 2013-02-13 14:59:34 följande:

Eftersom så otroligt många av de som "inte hinner" med skolan har tid att låta barnen ha minst två-tre aktiviteter i veckan var (plus matcher), gå på ALLA barnkalas och gärna något annat event per helg (bio, äventyrsbad, simhall) så ja, jag tror att många är lata när det gäller "tråkiga" saker som uppfostran och utbildning. Det får någon annan - samhället - fixa.

Självklart har många brist på tid. Men det är ett föräldraansvar att prioritera sin tid och faktiskt sålla och säga nej ibland. Hoppar man över EN träning i veckan har man vips fått kanske två timmar extra (restid, packa-väskan-tid, träningstid) och det hinner man gott läsa läxorna på. Lär man barnen att läxor kommer FÖRST och lekbadet SEN så hinner man också - fast någon helg kanske badet uteblir. Men då måste man vara vuxen och jobbig nog att faktiskt ta ansvar...
  • SIN74
    hammarhajen skrev 2013-02-15 06:32:38 följande:

Eftersom så otroligt många av de som "inte hinner" med skolan har tid att låta barnen ha minst två-tre aktiviteter i veckan var (plus matcher), gå på ALLA barnkalas och gärna något annat event per helg (bio, äventyrsbad, simhall) så ja, jag tror att många är lata när det gäller "tråkiga" saker som uppfostran och utbildning. Det får någon annan - samhället - fixa.

Självklart har många brist på tid. Men det är ett föräldraansvar att prioritera sin tid och faktiskt sålla och säga nej ibland. Hoppar man över EN träning i veckan har man vips fått kanske två timmar extra (restid, packa-väskan-tid, träningstid) och det hinner man gott läsa läxorna på. Lär man barnen att läxor kommer FÖRST och lekbadet SEN så hinner man också - fast någon helg kanske badet uteblir. Men då måste man vara vuxen och jobbig nog att faktiskt ta ansvar...
  • sina

Utbildning behöver inte automatiskt betyda högre lön. Jag har en femårig universitetsutbildning, min bror tog sig med nöd och näppe genom gymnasiet. Nu, sisådär femton år senare tjänar han nästan tre gånger så mycket som jag. Men ja ä int bitter... :-/

• Vinterankan

Man får ju se till att skaffa rätt utbildning. Jag och mina syskon har alla bra löner och vi har också medvetet valt utbildningar som ska ge oss det. Både jag och min syster har alltid drömt om att bli lärare men tack vare vår mamma så valde vi båda två bort det yrket och nu jobbar vi allihop inom it.

• Tygtiiger
    Vinterankan skrev 2013-02-15 09:22:33 följande:
    Man får ju se till att skaffa rätt utbildning. Jag och mina syskon har alla bra löner och vi har också medvetet valt utbildningar som ska ge oss det. Både jag och min syster har alltid drömt om att bli lärare men tack vare vår mamma så valde vi båda två bort det yrket och nu jobbar vi allihop inom it.
    Men är du lycklig?

För jag har två mål med mina söners uppfostran (ja, jo, de ska bli allmänt bra och trevliga människor, men om vi talar karriärmässigt): de ska kunna försörja sig och de ska bli lyckliga. 

Men de behöver inte bli rika. De ska känna sig nöjda med sin tillvaro, och om det för dem innebär att jobba röven av sig och tjäna massor med pengar så är det bra, om det innebär att de nöjer sig med att ha till livets nödtorft och ägna sig åt något som ger rätt sparsamt med pengar men som de njuter hejdlöst av så är det också ok. 

(Och ja, vi tubbar storbarnet till att plugga. Han har så himla lätt för sig så vi försvårar hans läxor litegrann för att han ska få kämpa litegrann
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Stjärnfall76
    Tygtiiger skrev 2013-02-15 09:49:10 följande:
    Men är du lycklig? För jag har två mål med mina söners uppfostran (ja, jo, de ska bli allmänt bra och trevliga människor, men om vi talar karriärmässigt): de ska kunna försörja sig och de ska bli lyckliga.  Men de behöver inte bli rika. De ska känna sig nöjda med sin tillvaro, och om det för dem innebär att jobba röven av sig och tjäna massor med pengar så är det bra, om det innebär att de nöjer sig med att ha till livets nödtorft och ägna sig åt något som ger rätt sparsamt med pengar men som de njuter hejdlöst av så är det också ok.  (Och ja, vi tubbar storbarnet till att plugga. Han har så himla lätt för sig så vi försvårar hans läxor litegrann för att han ska få kämpa litegrann ) 
    Krupke, we've got problems of our own!

Det finns så mycket att välja mellan att man, om man har bra betyg, säkert kan hitta något som är både kul och som är ekonomiskt lönsamt
  • Stjärnfall76
    sina skrev 2013-02-15 07:11:09 följande:
    Utbildning behöver inte automatiskt betyda högre lön. Jag har en femårig universitetsutbildning, min bror tog sig med nöd och näppe genom gymnasiet. Nu, sisådär femton år senare tjänar han nästan tre gånger så mycket som jag. Men ja ä int bitter... :-/

Nej, det behöver inte, men det underlättar. Sen måste msn ju välja rätt utbildning...
Svar på tråden vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?