• Stjärnfall76

    vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?

    Jag tycker många föräldrarna är så låta nu för tiden, med låta barn. Man klagar på läxor, de ska helst inget ha att göra när de kommer hem. Man ska hinna allt i skolan. Vilket känns orealistiskt. Mängdtträning känns svårt att hinna med. Det är knappast studiero i de flesta klasser Ida. Jag vill att mina barn ska satsa och kämpa, för skolan är deras jobb, och jag vill att de ska ha de betyg de har potential till. Inte vara bara godkänd, för det blir man inget på. Sen kanske barnen väljer ett låglönejobb. Fine, men då ska de välja det, jag vill inte att de ska vara begränsade hela livet för att de inte får läxor och läs sig att man måste anstränga sig. Denna lataattityd avspeglar sig på ungdomar som ska ut arbetslivet. Många åker ut lika fort som de kom in. Vi har firma då vi vet. Varför gör man barnen denna otjänst, eller är det bara jag som tycker det.

  • Svar på tråden vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?
  • Stjärnfall76
    hammarhajen skrev 2013-02-15 06:32:38 följande:
    Eftersom så otroligt många av de som "inte hinner" med skolan har tid att låta barnen ha minst två-tre aktiviteter i veckan var (plus matcher), gå på ALLA barnkalas och gärna något annat event per helg (bio, äventyrsbad, simhall) så ja, jag tror att många är lata när det gäller "tråkiga" saker som uppfostran och utbildning. Det får någon annan - samhället - fixa. Självklart har många brist på tid. Men det är ett föräldraansvar att prioritera sin tid och faktiskt sålla och säga nej ibland. Hoppar man över EN träning i veckan har man vips fått kanske två timmar extra (restid, packa-väskan-tid, träningstid) och det hinner man gott läsa läxorna på. Lär man barnen att läxor kommer FÖRST och lekbadet SEN så hinner man också - fast någon helg kanske badet uteblir. Men då måste man vara vuxen och jobbig nog att faktiskt ta ansvar...

    Gud vad bra skrivet. Håller precis med. Men det är så många idag som anser att det tråkiga ska samhället stå för så att vi får vara kompisar med våra barn
  • Vinterankan

    Ja jag är väldigt lycklig. Hade jag suttit med en lärarlön efter mina toppbetyg i naturvetenskapliga ämnen så hade jag varit bitter däremot. Fattar inte varför alla tror att man måste välja mellan pengar och lycka. Jag tänker uppmuntra mina barn att utbilda sig till något som ger pengar och lycka. Vill de bli sjuksköterskor kommer jag uppmuntra dem till att bli läkare istället, vill de bli lärare i matte (som jag ville) kommer jag uppmuntra dem till annat där matte är bra att kunna och man får utbilda andra.

  • mandelblomma

    du är inte medveten om att sambandet läxor höga betyg/ god kunskap inte finns eller?

  • Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-15 16:55:45 följande:
    du är inte medveten om att sambandet läxor höga betyg/ god kunskap inte finns eller?

    Jag är fullt medveten om att träning ger färdighet. Det gäller alla ämnen. Däremot gäller det säkert hur läxanär utformad och huruvida den görs och förstås.
  • Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-15 16:55:45 följande:
    du är inte medveten om att sambandet läxor höga betyg/ god kunskap inte finns eller?

    Det är ju faktum att barn till högutbildade föräldrar klarar sig mycket bättre och det beror ju på att de för så mycket mer lärande i sin vardag. Så de blir duktigare helt enkelt.
  • mandelblomma
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-15 20:33:53 följande:

    Det är ju faktum att barn till högutbildade föräldrar klarar sig mycket bättre och det beror ju på att de för så mycket mer lärande i sin vardag. Så de blir duktigare helt enkelt.
    likväl, det har ganska lite med läxor från skolor att göra.
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-15 20:31:21 följande:

    Jag är fullt medveten om att träning ger färdighet. Det gäller alla ämnen. Däremot gäller det säkert hur läxanär utformad och huruvida den görs och förstås.
    och läxor måste se ut som traditionella läxor som ska göras hemma?

  • hammarhajen
    mandelblomma skrev 2013-02-15 16:55:45 följande:
    du är inte medveten om att sambandet läxor höga betyg/ god kunskap inte finns eller?
    Det här är så märkligt att jag måste kommentera, men gör det med hjälp av en kopia på ett inlägg jag skrivit i en annan tråd:

    Alla som hävdar att läxfria skolor funkar lika bra, ni har en del att förklara. Skoldagarnas längd till exempel. Kan det vara så att en läxfri skola har en eller två extralektioner per vecka? I så fall får ju barnen samma träningstid som i skolor som har kortare dagar men läxor. Det saknas massor med information från alla de som hävdar att läxor saknar betydelse för inlärningen. Vad är det för slags läxor man undersökt till exempel?

    Alla i branschen vet ju t.ex. att läsning är något man måste öva på - ju mer man läser desto bättre blir man. Självklart behöver man strukturerad läsundervisning på ALLA nivåer, från avkodningsträning till träning i att ta till sig innehållet i akademiska texter. Och den träningen blir nog mer effektiv om den leds av en läsexpert i skolan.  Men själva _läsandet_ behöver också utföras. Och det går lika bra att läsa hemma i soffan som på en stol i klassrummet. Eller i hängmattan på sommaren.

    Jag kan inte se en logisk förklaring till att de som bara läser 15 minuter i skolan skulle bli lika bra läsare som de som läser 15 minuter i skolan OCH sedan 15 minuter hemma. Jag kan inte se en enda logisk förklaring till att matematikspelet som befäster tabellkunskaper bara ger effekt när man spelar på skolans dator, men ABSOLUT INTE om man spelar hemma.  

    Alltså - vad har man för märkliga barn om man tror att de INTE skulle få bättre läsförmåga av en kvarts extra läsning varje dag? Vad har man för underliga ungar om de lär sig bra av ett matematikspel om de spelar i skolan, men inte alls om man spelar samma spel hemma utöver den tid man spelar i skolan? Inte en enda läxmotståndare har kunnat svara på varför läsning bara är utvecklande om det sker i ett klassrum och jag väntar med spänning på en rimlig förklaring.

    En annan konstig grej är att vuxna kan gå hela universitetsutbildningar på distans, samtidigt som tonåringar inte lär sig ett smack på läxor. Hur kan en nittonåring klara att ta till sig fem-sex akademiska böcker på en enda kurs på egen hand, om en femtonåring inte klarar att läsa ett enda kapitel i historieboken för att vara förberedd inför den lärarledda diskussionen? Vad har man för syn på femtonåringar om man tror att de bara klarar av att läsa och förstå en text om de sitter i ett klassrum? Jag är helt med på att analysen av texten blir bättre om diskussionerna leds av en utbildad historielärare, men själva LÄSNINGEN av texten klarar man att göra hemma.
    Om alla läste texten hemma kunde man ju lägga betydligt mer tid på just analys och diskussion.

    Men problemet är att alla inte läser hemma. Och har halva klassen inte läst det där kapitlet i historieboken, då måste man ju i alla fall ägna halva lektionen åt ren genomläsning. Med resultatet att läxan inte gav önskvärd effekt ( = mer tid åt analys och reflektion). Men det är ju inte LÄXANS fel att läxan saknar effekt. INGEN uppgift har effekt på lärandet om man skiter i den, helt enkelt.

    Nu är inte jag någon rabiat läxförespråkare som det kanske kan låta. Jag kan se flera skäl att dra ner på läxor och framför allt se över läxornas utformning. Jag är bara så oerhört trött på att så många ickepedagoger läser pedagogisk forskning utan att riktigt kunna se nyanserna och sedan basunerar ut att skolan gör fel. Det blir oftast lika galet som när människor utan medicinsk utbildning läser medicinska forskningsrapporter och presenterar "sanningar" som att man dör av akrylamiden i chips och äter man broccoli får man aldrig cancer.
  • Vinterankan

    Bra inlägg hammarhajen. Håller med fullständigt om att övning ger färdighet. Självklart ska man inte överösas av läxor, det måste vara måtta i det. Kan tycka att det skulle vara bra om skolorna hade någon form av "läxläsningsverkstad" eller att det fanns ett läxläsningsrum på fritids så att de barn som inte har möjlighet att få hjälp hemma eller bara har taskig disciplin i att kunna sitta ner i hemmiljön kan vara där. Själv har jag alltid tillhört gruppen med taskig disciplin och har slarvat väldigt med läxor. Vilket också har gett resultatet att jag har blanka luckor i de ämnen jag tyckt varit tråkiga och inte läst hemma.

  • mandelblomma
    hammarhajen skrev 2013-02-15 23:43:42 följande:
    Det här är så märkligt att jag måste kommentera, men gör det med hjälp av en kopia på ett inlägg jag skrivit i en annan tråd:

    Alla som hävdar att läxfria skolor funkar lika bra, ni har en del att förklara. Skoldagarnas längd till exempel. Kan det vara så att en läxfri skola har en eller två extralektioner per vecka? I så fall får ju barnen samma träningstid som i skolor som har kortare dagar men läxor. Det saknas massor med information från alla de som hävdar att läxor saknar betydelse för inlärningen. Vad är det för slags läxor man undersökt till exempel?

    Alla i branschen vet ju t.ex. att läsning är något man måste öva på - ju mer man läser desto bättre blir man. Självklart behöver man strukturerad läsundervisning på ALLA nivåer, från avkodningsträning till träning i att ta till sig innehållet i akademiska texter. Och den träningen blir nog mer effektiv om den leds av en läsexpert i skolan.  Men själva _läsandet_ behöver också utföras. Och det går lika bra att läsa hemma i soffan som på en stol i klassrummet. Eller i hängmattan på sommaren.

    Jag kan inte se en logisk förklaring till att de som bara läser 15 minuter i skolan skulle bli lika bra läsare som de som läser 15 minuter i skolan OCH sedan 15 minuter hemma. Jag kan inte se en enda logisk förklaring till att matematikspelet som befäster tabellkunskaper bara ger effekt när man spelar på skolans dator, men ABSOLUT INTE om man spelar hemma.  

    Alltså - vad har man för märkliga barn om man tror att de INTE skulle få bättre läsförmåga av en kvarts extra läsning varje dag? Vad har man för underliga ungar om de lär sig bra av ett matematikspel om de spelar i skolan, men inte alls om man spelar samma spel hemma utöver den tid man spelar i skolan? Inte en enda läxmotståndare har kunnat svara på varför läsning bara är utvecklande om det sker i ett klassrum och jag väntar med spänning på en rimlig förklaring.

    En annan konstig grej är att vuxna kan gå hela universitetsutbildningar på distans, samtidigt som tonåringar inte lär sig ett smack på läxor. Hur kan en nittonåring klara att ta till sig fem-sex akademiska böcker på en enda kurs på egen hand, om en femtonåring inte klarar att läsa ett enda kapitel i historieboken för att vara förberedd inför den lärarledda diskussionen? Vad har man för syn på femtonåringar om man tror att de bara klarar av att läsa och förstå en text om de sitter i ett klassrum? Jag är helt med på att analysen av texten blir bättre om diskussionerna leds av en utbildad historielärare, men själva LÄSNINGEN av texten klarar man att göra hemma.
    Om alla läste texten hemma kunde man ju lägga betydligt mer tid på just analys och diskussion.

    Men problemet är att alla inte läser hemma. Och har halva klassen inte läst det där kapitlet i historieboken, då måste man ju i alla fall ägna halva lektionen åt ren genomläsning. Med resultatet att läxan inte gav önskvärd effekt ( = mer tid åt analys och reflektion). Men det är ju inte LÄXANS fel att läxan saknar effekt. INGEN uppgift har effekt på lärandet om man skiter i den, helt enkelt.

    Nu är inte jag någon rabiat läxförespråkare som det kanske kan låta. Jag kan se flera skäl att dra ner på läxor och framför allt se över läxornas utformning. Jag är bara så oerhört trött på att så många ickepedagoger läser pedagogisk forskning utan att riktigt kunna se nyanserna och sedan basunerar ut att skolan gör fel. Det blir oftast lika galet som när människor utan medicinsk utbildning läser medicinska forskningsrapporter och presenterar "sanningar" som att man dör av akrylamiden i chips och äter man broccoli får man aldrig cancer.
    självklart gör övning färdighet!
    Ingen säger något annat.
    men den övningen kan och görs med fördel på många håll just i skolan under dagen och inte hemma efter skolans slut.
  • mandelblomma

    SÅ bra!     


    En av de vanligaste frågorna jag får om läxor är: ”Jag har hört att ni inte har läxor, stämmer det?” Mitt svar: ”Nej, det stämmer inte, men varför tycker du att läxor är viktiga?”. Jag brukar få fyra sorters reaktioner:


    För att det behövs, det visar att ungarna jobbar, att det är ambitiöst och det behövs mer tid än den i skolan. -Helt orimligt att läxor behövas av detta skäl. Det skulle lika gärna kunna vara ett bevis på raka motsatsen, att så lite blir gjort i skolan att man måste jobba hemma. Om detta vore sant så spetsas situationen till ytterligare när det blir möjligt att betala för “läxhjälp” . -Intressant blogg om detta av Ann-Marie Körling, som så många gånger förr!
    Det är bra därför att man behöver träna disciplinen inför resten av livet. -Men vänta ett tag… resten av samhället verkar vara mer intresserat av att saker och ting blir gjorda med hög kvalitet och i tid. -Det borde väl i så fall vara ett tecken på ännu mer disciplin att få läxorna gjorda redan i skolan? Vaddå, det är ju självklart, det har man ju alltid haft i skolan!? -Nej, det är kanske inte så självklart, att något har funnits tidigare brukar inte vara ett bra argument för att det ska fortsätta finnas… Vi kan ju räkna upp en hel del saker som gjorts i skolan som inte görs idag, en del är till och med förbjudna, tack och lov. För att det gör att jag kan hänga med i vad mitt barn gör i skolan, jag känner mig kompetent när jag kan hjälpa till.Det argumentet verkar ju vara bra! Men då borde vi kanske kunna lösa detta på ännu bättre sätt?

    Tänk om vi istället skulle utgå från att läxor finns till för att:


    Föräldrar ska kunna känna sig delaktiga i sina barns skolgång För att barn och föräldrar ska göra något meningsfullt tillsammans som bidrar till utveckling i skolan Vara ett komplement till skolarbetet: -”Läxor” skulle kanske rentav kunna vara aktiviteter som med fördel inte görs i skolan?

    DÅ öppnar sig helt nya möjligheter! ”Läxor” behöver inte vara ”skoluppgifter” ska göras hemma,”Läxor” kan då bli uppdrag, utmaningar och aktiviteter som skapar en känsla av delaktighet och ökar förståelsen för det som görs i skolan. Att gemensamt läsa tidningen 10 minuter varje dag, att gå och se en utställning, att hyra en film och prata om den, att lära sig livräddning. Listan på meningsfulla saker som föräldrar och barn kan göra tillsammans som samtidigt skulle bidra till fördjupad förståelse av det som görs i skolan borde vara oändlig, och rolig!


    Att debattera läxors vara eller icke vara om det är Whattafs vi diskuterar känns inte så meningsfullt, låt oss istället lyfta fram fler exempel på en modern och funktionell definition av vad läxor kan vara. -Då blir det nämligen självklart ATT de behövs och väldigt mycket mer intressant HUR de ska se ut, det är en diskussion vi i Vittra gärna kastar oss in i!


    vittrabloggen.wordpress.com/2012/09/05/laxor-...
Svar på tråden vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?