mandelblomma skrev 2013-02-18 08:22:28 följande:
fast en kvart om dagen har alla mina barn läst med vuxen i skolan även då de hade vanliga traditionella skolor med läxor. Lästräning är enkelt för de flesta att ordna hemma, förutsatt att man har föräldrar som kan och har motivation. Mitt stora motstånd till traditionella läxor är just att det slår så fel. Undervisning och lärande ska primärt skötas i skolan av pedagoger med utbildning. Vill man komplettera hemma genom att läsa mycket tillsammans, diskutera religion, politik etc så är det en självklarhet för många av oss att göra så med våra barn. Men en grund måste komma från skolan där alla ges en ganska likvärdig chans.
Men så är det ju med ALLT. Man kan göra jämförelser med exempelvis sjukvård eller habilitering om man vill:
Exempel 1: Barn med CP-skador får träffa sjukgymnast då och då, men större delen av den dagliga träningen faller på föräldrarna. Det är ju också jätteorättvist, för alla föräldrar till CP-skadade tränar inte sina barn tillräckligt. Ska vi då förbjuda sjukgymnaster att ge program för hemträning? Ribban ska sättas efter de med sämst förutsättningar, så barnen får bara träna med sjukgymnasten och absolut inte hemma. För den intresserade föräldern finns böcker att läsa på egen hand.
Exempel 2: Barn med diabetes får bättre förutsättningar att klara sin sjukdom om föräldrarna är intresserade av och kapabla att laga vettig mat. Men alla är inte det... Ska vi då sluta erbjuda dietistkontakt till familjer med diabetessjuka barn? Info finns ju på nätet för den som vill. Ribban ska ju sättas efter de med sämst förutsättningar.
Exempel 3: Barn med autismspektrumstörningar och deras familjer kan få mycket hjälp via habiliteringen. Hjälpmedel, kuratorstöd, utbildning, träning. Men alla barn med autismspektrumstörningar blir ju inte ens utredda, för alla föräldrar vill inte det. Det innebär att barn med likartad problematik kan få oerhört olika hjälp beroende på föräldrarnas förmåga och/eller vilja. Med ribban efter de med sämst förutsättningar ska ju ingen få hjälp, så vi lägger ner allt vad habilitering heter. Man kan ju för jösse namn googla och skriva ut atriklar om man är intresserad!
Vill vi ha det så? Ribban efter de med sämst förutsättningar?
Eller är det bara utbildning som inte är viktigt?
Varför är det i så fall skillnad på CP.skadades möjlighet att öka rörelseförmågan och en 8-årings möjlighet att öka läsförmågan?
Eller är det så att lärare är lite lägre samhällsklass än hälso- och sjukvårdspersonal, så lärarna får göra sitt eget skitjobb (utbilda) men hälso- och sjukvårdspersonal är kvalificerade nog att delegera träning till hemmen?
Jag vet att det är lite småelaka frågor och de är inte riktade till dig mandelblomman, utan till hela samhällsdebatten. Ingenting får vara orättvist, allt ska vara prick lika, men det verkar mest bara gälla skolan och när barn växer upp under olika förhållanden är allt i huvudsak skolans fel. Skolan ska inte be om matsäck, för alla föräldrar kan inte fixa det. Istället för att ta ansvar och hjälpa barnen på riktigt, genom att stötta deras familjer så att de fungerar, sviker man barnen genom att inte hjälpa familjerna och ger istället skolan en omöjlig uppgift: att utjämna skillnaden mellan barn från fungerande familjer och barn från dysfunktionella med hjälp av ett matsäckspaket (!)
(Nu är jag inte intresserad av att diskutera matsäckar, men exakt samma resonemang kan föras på läxor. Jag är inte emot att skolan fixar matsäck, det kan vara praktiskt, men debatten bakom är jätteskrämmande. Istället för att rikta in såg på
varför föräldrar inte kan ordna matsäck lägger man ansvaret på skolan.)
Skolan kan inte utjämna de olikheter som finns, skolan kan bara (med rätt resurser!) ge alla elever möjlighet att utvecklas optimalt utifrån sina förutsättningar.