Inlägg från: bollplank |Visa alla inlägg
  • bollplank

vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?

Har inte läst alla inlägg, men för mig som har en son på 4 år så är det viktigaste att han har med sig en bra självkänsla, och vet hur man löser problem och tar sig dit man vill, då spelar det ingen roll vad man gör med lexor och betyg.

• bollplank
    Vinterankan skrev 2013-02-16 19:16:28 följande:
    Men tänk om han när han är 17 kommer på att han vill bli något som kräver högs betyg för att komma in. Om han då inte blivit uppmuntrad att skaffa hyfsade betyg så kommer han inte att komma in på utbildningen och därigenom inte kunna ta sig dit han vill. Jag har en vän som hade ganska svårt för sig i skolan i låg- och mellanstadiet men hon var väldigt disciplinerad med läxorna och fick bra stöd och uppmuntran hemifrån (jag var dagbarn där så jag såg ju hur hon arbetade med läxorna medan jag satt och ritade). Hon gick sedan ut gymnasiet med väldigt bra betyg och kunde göra precis det hon ville. Med andra föräldrar så hade hon inte alls haft den möjligheten.
    Förstår vad du menar, men vill man något tillräckligt mycket så löser man det, det är inte kört för att man fyllt 17. det är när man har den synen som gör att ungdommar blir deprimerade och gå in i väggen när de är 20 år, jag har mitt dröm jobb utan att gå gymnasiet, jobbar med barn och ungdommar och ser hur pressade de är, välj nu annars går det åt helvete, med självkänsla och egna ideer kommer man väldigt långt
Svar på tråden vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?