Inlägg från: Stjärnfall76 |Visa alla inlägg
  • Stjärnfall76

vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?

Jag tycker många föräldrarna är så låta nu för tiden, med låta barn. Man klagar på läxor, de ska helst inget ha att göra när de kommer hem. Man ska hinna allt i skolan. Vilket känns orealistiskt. Mängdtträning känns svårt att hinna med. Det är knappast studiero i de flesta klasser Ida. Jag vill att mina barn ska satsa och kämpa, för skolan är deras jobb, och jag vill att de ska ha de betyg de har potential till. Inte vara bara godkänd, för det blir man inget på. Sen kanske barnen väljer ett låglönejobb. Fine, men då ska de välja det, jag vill inte att de ska vara begränsade hela livet för att de inte får läxor och läs sig att man måste anstränga sig. Denna lataattityd avspeglar sig på ungdomar som ska ut arbetslivet. Många åker ut lika fort som de kom in. Vi har firma då vi vet. Varför gör man barnen denna otjänst, eller är det bara jag som tycker det.

• Svar på tråden vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?
  • Stjärnfall76
    Rosapingvin skrev 2013-02-13 14:59:34 följande:
    Tror du att de är lata? Eller kan det vara så att föräldrar ofta är är stressade och har brist på tid...?

Både och tror jag. Man ser i varje fall i te skolan som speciellt viktig. Minimum av ansträngning. Tycker bara det är synd med tanke på hur världen förändras.
  • Stjärnfall76
    Tygtiiger skrev 2013-02-15 09:49:10 följande:
    Men är du lycklig? För jag har två mål med mina söners uppfostran (ja, jo, de ska bli allmänt bra och trevliga människor, men om vi talar karriärmässigt): de ska kunna försörja sig och de ska bli lyckliga.  Men de behöver inte bli rika. De ska känna sig nöjda med sin tillvaro, och om det för dem innebär att jobba röven av sig och tjäna massor med pengar så är det bra, om det innebär att de nöjer sig med att ha till livets nödtorft och ägna sig åt något som ger rätt sparsamt med pengar men som de njuter hejdlöst av så är det också ok.  (Och ja, vi tubbar storbarnet till att plugga. Han har så himla lätt för sig så vi försvårar hans läxor litegrann för att han ska få kämpa litegrann ) 
    Krupke, we've got problems of our own!

Det finns så mycket att välja mellan att man, om man har bra betyg, säkert kan hitta något som är både kul och som är ekonomiskt lönsamt
  • Stjärnfall76
    sina skrev 2013-02-15 07:11:09 följande:
    Utbildning behöver inte automatiskt betyda högre lön. Jag har en femårig universitetsutbildning, min bror tog sig med nöd och näppe genom gymnasiet. Nu, sisådär femton år senare tjänar han nästan tre gånger så mycket som jag. Men ja ä int bitter... :-/

Nej, det behöver inte, men det underlättar. Sen måste msn ju välja rätt utbildning...
  • Stjärnfall76
    hammarhajen skrev 2013-02-15 06:32:38 följande:
    Eftersom så otroligt många av de som "inte hinner" med skolan har tid att låta barnen ha minst två-tre aktiviteter i veckan var (plus matcher), gå på ALLA barnkalas och gärna något annat event per helg (bio, äventyrsbad, simhall) så ja, jag tror att många är lata när det gäller "tråkiga" saker som uppfostran och utbildning. Det får någon annan - samhället - fixa. Självklart har många brist på tid. Men det är ett föräldraansvar att prioritera sin tid och faktiskt sålla och säga nej ibland. Hoppar man över EN träning i veckan har man vips fått kanske två timmar extra (restid, packa-väskan-tid, träningstid) och det hinner man gott läsa läxorna på. Lär man barnen att läxor kommer FÖRST och lekbadet SEN så hinner man också - fast någon helg kanske badet uteblir. Men då måste man vara vuxen och jobbig nog att faktiskt ta ansvar...

Gud vad bra skrivet. Håller precis med. Men det är så många idag som anser att det tråkiga ska samhället stå för så att vi får vara kompisar med våra barn
  • Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-15 16:55:45 följande:
    du är inte medveten om att sambandet läxor höga betyg/ god kunskap inte finns eller?

Jag är fullt medveten om att träning ger färdighet. Det gäller alla ämnen. Däremot gäller det säkert hur läxanär utformad och huruvida den görs och förstås.
  • Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-15 16:55:45 följande:
    du är inte medveten om att sambandet läxor höga betyg/ god kunskap inte finns eller?

Det är ju faktum att barn till högutbildade föräldrar klarar sig mycket bättre och det beror ju på att de för så mycket mer lärande i sin vardag. Så de blir duktigare helt enkelt.
  • Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-15 22:19:46 följande:
    likväl, det har ganska lite med läxor från skolor att göra.
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-15 20:31:21 följande:
    Jag är fullt medveten om att träning ger färdighet. Det gäller alla ämnen. Däremot gäller det säkert hur läxanär utformad och huruvida den görs och förstås.
    och läxor måste se ut som traditionella läxor som ska göras hemma?

Håller i för sig med dig.... min sons engelska är 7 glosor i veckan. Och det gör nog varken från eller till. Men vi ser till att han läser på kapitlet och kan det, samt förstår det kapitlet lär ut, och alla glosor till kapitlet. En sån läxa hjälper ju så klart honom att vara bland de bättre i klassen. Så det har ju med läxan att göra. Men självklart kan man ge läxor som hjälper barnen att bli duktigare. Men en läxa vilken som behöver, precis dom du skriver, inte påverka.
  • Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-16 10:26:39 följande:
    forskning säger faktiskt inte det....

Fasthet är faktum eftersom han inte klarade proven på den lilla läxan, men att han nu klarade proven bra. Det finns nästan alltid forskning som visar motsatser, ex dagis hur bra det är... mm. Att säga att inte barn blir bättre av träning är bara löjligt. Särskilt man ser hur bra resultaten blir. Det säger ju sig själv att träning ger färdighet. Men har du någon forskning som visar att träning inte hjälper barn att bli bättre så visst,. Men då blir ju hela skolan meningslös. Då räcker det ju att läraren gör igenom allt första skolveckan. Och sedan ska man inte träna på det, för det hjälper inte. Då då räcker det ju i princip med två veckors skola per år. För det jan ju inte vara så att träning fungerar i ett klassrum men inte ett vardagsrum,. Att man blir bättre på multiplikation om man tränar i klassrummet, hemma hjölperdet inte alls. Ibland för man ta forskning ned rn nya salt, och fråga dig vem som sökt forskningen och vilka resultat de vill ha. Som text vad gäller dagis. Ingen forskningsrapport kommer kunna övertyga mig om att dagis är bättre än föräldrar för ettåringar, även om det finns gott om sådana rapporter, och motsatsrapporterna inte tillåts plats i media. Träning g ger färdighet, det är ju jättehemskt annars. Är man dålig i ettan, så Blur man ju dålig resten skoltiden om det inte hjälper att träna.
  • Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-16 11:05:14 följande:
    självklart blir han bättre med träning.
    men den träningen har inget egenvärde i att göras hemma efter skoltid, utan kan med fördel för många barn göras i skolan.

Fast han går ju i skolan..... och fick dåligt på proven. Och nu gör vi som jag skrec och nu går det bra. Men det är som någon skrev att vissa kan kanse inte studera själva, men vår son kan med hjälp av oss, och då blir det ju ovärderlig undervisning för honom. Eftersom jg och min man är bra på att undervisa.

Medan att om han var lämnad vind för våg så hade det inte påverkat honom, eftersom han ändå inte klarat av det. tex.

I skolan går han heltid redan, som sagt, så jag vet inte riktigt vad du menar  med att denna extraträning kunnat göras i skolan? Menar du läxhjälp, så borde det absolut funnits.      
Svar på tråden vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?