Inlägg från: Dida |Visa alla inlägg
  • Dida

vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?

Hammarhajen, Du formulerar dig som en Gud, jag skriver under på alltihop. Flört

Jag förstår också att alla har olika förutsättningar, och tycker att möjligheten till läxläsning efter skoltid är bra. MEN samtidigt så tycker jag också att läxor att göra hemma är viktigt. Min dotter går i första klass med 24 andra 7-åringar och har en lärare. Jag har varit med en heldag i denna klass, och ärligt talat så känner jag att det är otroligt att de lyckas lära sig alls i allt det stojet som pågår där inne.... Denna klassen är rätt stökig och läraren fick, den dagen jag var där, avbryta och säga till någon i princip hela tiden. Min dotter är ett  lugnt, lite blygt barn som tycker om skolan och vill lära sig. Men att koncentrera sig på just läsning, som för de flesta kräver lite lugn och ro, när bänkkompisen sjunger, flänger och håller på är nog inte det lättaste.
    Någonstans hemma hos de flesta är det förmodligen lugnare än i ett klassrum. Där tror jag att mängdträning i just läsning, men även annat, passar mycket bättre. Och jag anser att som förälder, oavsett motivation, tid eller annat, så är faktiskt träning på saker av stor vikt för en bra start i livet jäkligt viktigt! Faktiskt viktigare än mycket annat som ändå prioriteras före. 

I min dotters klass innebär läsläxan att man läser ett och samma kapitel flera gånger under en vecka och sedan går över till nästa kapitel veckan därpå. Detta har jag hört det klagas på endel eftersom barnen tycker att det blir tråkigt. Men att läsa samma text flera gånger ökar läsförståelsen när man nyss har börjat läsa, och dessutom tror jag faktiskt inte att det skadar att en del saker är lite tråkigt. Herregud, allt på mitt jobb är verkligen inte roligt, men det måste göras ändå. Vi glömmer av att lära våra barn det här, tycker jag. Man kan inte gå ut i verkliga livet och anse att man bara behöver göra det som är kul... Hur skulle samhället se ut då?!   

Svar på tråden vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?