SÅ bra!
En av de vanligaste frågorna jag får om läxor är: ”Jag har hört att ni inte har läxor, stämmer det?” Mitt svar: ”Nej, det stämmer inte, men varför tycker du att läxor är viktiga?”. Jag brukar få fyra sorters reaktioner:
För att det behövs, det visar att ungarna jobbar, att det är ambitiöst och det behövs mer tid än den i skolan. -Helt orimligt att läxor behövas av detta skäl. Det skulle lika gärna kunna vara ett bevis på raka motsatsen, att så lite blir gjort i skolan att man måste jobba hemma. Om detta vore sant så spetsas situationen till ytterligare när det blir möjligt att betala för “läxhjälp” . -Intressant blogg om detta av
Ann-Marie Körling, som så många gånger förr!
Det är bra därför att man behöver träna disciplinen inför resten av livet. -Men vänta ett tag… resten av samhället verkar vara mer intresserat av att saker och ting blir gjorda med hög kvalitet och i tid. -Det borde väl i så fall vara ett tecken på ännu mer disciplin att få läxorna gjorda redan i skolan?
Vaddå, det är ju självklart, det har man ju alltid haft i skolan!? -Nej, det är kanske inte så självklart, att något har funnits tidigare brukar inte vara ett bra argument för att det ska fortsätta finnas… Vi kan ju räkna upp en hel del saker som gjorts i skolan som inte görs idag, en del är till och med förbjudna, tack och lov.
För att det gör att jag kan hänga med i vad mitt barn gör i skolan, jag känner mig kompetent när jag kan hjälpa till. –
Det argumentet verkar ju vara bra! Men då borde vi kanske kunna lösa detta på ännu bättre sätt?
Tänk om vi istället skulle utgå från att läxor finns till för att:
Föräldrar ska kunna känna sig delaktiga i sina barns skolgång För att barn och föräldrar ska göra något meningsfullt tillsammans som bidrar till utveckling i skolan Vara ett komplement till skolarbetet: -”Läxor” skulle kanske rentav kunna vara aktiviteter som med fördel
inte görs i skolan?
DÅ öppnar sig helt nya möjligheter! ”Läxor” behöver inte vara ”skoluppgifter” ska göras hemma,”Läxor” kan då bli uppdrag, utmaningar och aktiviteter som skapar en känsla av delaktighet och ökar förståelsen för det som görs i skolan. Att gemensamt läsa tidningen 10 minuter varje dag, att gå och se en utställning, att hyra en film och prata om den, att lära sig livräddning. Listan på meningsfulla saker som föräldrar och barn kan göra tillsammans som samtidigt skulle bidra till fördjupad förståelse av det som görs i skolan borde vara oändlig, och rolig!
Att debattera läxors vara eller icke vara om det är Whattafs vi diskuterar känns inte så meningsfullt, låt oss istället lyfta fram fler exempel på en modern och funktionell definition av vad läxor kan vara. -Då blir det nämligen självklart ATT de behövs och väldigt mycket mer intressant HUR de ska se ut, det är en diskussion vi i Vittra gärna kastar oss in i!
vittrabloggen.wordpress.com/2012/09/05/laxor-.../