• The75

ÄD gravida Lattemammor i Stockholm nr3

Hej Är du gravid efter att han gjort ÄD/EA/ED utomlands eller i Sverige ,skulle vara roligt om det fanns några därute som ville utbyta erfarenheter,tankar och funderingar . Detta är mitt andra barn som kommer till på detta sätt så jag hoppas och tror att jag har en del erfarenheter i ämnet :) Jag har gjort mina försök på Ava Riga och är jätte nöjd med dom,vi hade turen att första gången få ut som pass många ägg från vår donator att dom räckt till två MF två minus och förhoppningsvis nu oxå två barn :) Jag hade själv en massa tankar och funderingar under graviditeten om hur jag skulle känna och tycka om denna guldklimp jag väntade och det var kärlek vid första ögonkastet han är min till 100% känner samma kärlek till honom som till mitt "bio" barn som jag har sedan tidigare. Bor ni i Stockholm skulle det ju vara trevlig då det blir lite lättare att träffas om man skulle vilja det men om ni inte gör det går det precis lika bra :) Jag träffar sedan tidigare ett gäng ÄD mammor som bor här i Stockholm som har följts åt i den tråd jag startade under min första ÄD graviditet och det har varit till stor hjälp att öppet kunna ventilera tankar och funderingar kring ämnen som kan komma upp under och efter guldklimpens ankomst. Jag har Bf 29 juli men det kommer även denna gång bli tidigare då jag kommer snittas.

• Svar på tråden ÄD gravida Lattemammor i Stockholm nr3
  • Henrietta01

Grattis all gravida och grattis alla nyblivna föräldrar! Själv är jag i v 10+4 efter ÄD hos AVA Riga (gamla kliniken).
    Jag undrar lite över avtrappningen av progesteronet. Har fått besked att minska med hälften från 15/4, alltså en 400 mg vag på morgonen i 7 dgr, därefter inget alls. Nån som fått samma avtrappning? Har läst följande på Fass (Lutinus, eftersom det inte står nåt om Prog MIC) "Tvärt avslutad progesteronbehandling kan orsaka ökad ångest, humörförändringar och ökad mottaglighet för kramper". Är detta en tillräckligt försiktig nedtrappning, tro? Fram till första VUL tog jag ju även 2x100 mg Utrogest på em, men den avtrappningen märkte jag inte av. Har också läst att man kan bli illamående och få spänd buk som biverkningar, inte lätt att veta vad som är från själva graviditeten och vad som är från extra hormonerna.....mår nämligen mer illa nu än under tidigare graviditeter, och tänkte att det kanske är en flicka.....Glad (Har en pojke sen tidigare)
    Nån som har erfa om progesteron nedtrappning?
    Intressant att läsa om Notch UL, som jag aldrig hört talats om tidigare. Min BM hade iofs lite extra info (som jag aldrig såg själv) när det är en ÄD grav, bla att fostret kan tappa lite i tillväxt i slutet av graviditeten, men jag hörde inget om nåt speciellt UL. Är precis inskriven hos landstingets MVC, hade dem sist o var nöjd. Nån som vet om fler än MammaMia gör Notch UL?
    Kram!

• Mariavw81

Jag hade ingen avtrappning alls av progesteron, men jag hade avtrappning på alla andra mediciner. 
    Jag funderar på varför allas avtrappningar ser olika ut, jag slutade med Utrogesten för att börja igen när jag slutat med progesteron 400mg. Nu tar jag utrogest 2 tabletter vaginalt 3 gånger per dag, vilket är en högre dosen än man tagit förut. Kan detta ha någonting att göra med att jag väntar tvillingar, är det någon annan som har fått gjort detta? 

• The75

Hej Henrietta01
    Jag har oxå gjort mina ÄD på Ava Riga och alltid fått trappat ner långsamt för att kroppen själv i lugn och ro ska kunna får öka sin produktionen av hormonet låter konstigt att du fått rådet att sluta tvärt hur ska kroppen då hinna med?

• myran

Jag trappade ner lite trots att AVA i Åbo sa att jag kunde sluta tvärt. Min gyn som samarbetar med svenska ÄD-kliniker gav mig deras nedtrappningsschema och sa att jag kunde göra det som kändes bäst för mig. Men enligt honom producerar kroppen så mycket eget hormon vid tiden för nedtrappningen att den dosen man tar knappast gör från eller till. Om det sen skiljer från fall till fall beroende på andra mediciner, tvillingar, hormonrubbningar etc. vågar jag förstås inte säga något om.

• AmelieS

Jag är gravid med tvillingar efter ÄD i Spanien och jag fick rådet att sluta tvärt med hormnonerna men valde ändå att göra en nedtrappning då jag var van vid det från en tidigare ÄD-graviditet i Sverige. Jag fick ett schema från min gyn.

Lycka till Henrietta01 och grattis! 

• Caspianne

Grattis alla gravida ÄD-mammor och till er som fått barn! Så HÄRLIGT att läsa om!

Jag ansluter ÄNTLIGEN till tråden efter att ha suttit i barnlöshetsträsket i 10 år och gjort 5 färska ÄD-försök ( i Sverigen och utomlands).
    Jag är nu gravid efter ÄD 5:2, dvs FET, i v.13+6.

Har varit gravid 1ggr tidigare, för precis 1 år sedan, men drabbades då av  havandeskapsförgiftning och blev förlöst med akut kejsarssnitt i 23+0. Vår vackra lilltös kämpade i 5 dagar men överlevde inte.Det är således svårt att ta in att jag är gravid igen och jag är livrädd för att denna gravidtet ska sluta på samma sätt som den föregående.
    Försöker iaf ta en dag i tagen och glädjas så gott det går.

• vinkan1

Hej på er alla!
    Det är inte ofta jag får tillfälle att skriva här. Grattis caspianne till graviditeten, jag håller stenhårt mina tummar för dig, vilken resa du haft!

Vi har det fullt upp med tvillingarna - vi är jätteglada för de två små liven men det är oerhört tufft och splittrande att inte riktigt räcka till i alla lägen.

Hur mår ni andra gravida?
    Kram på er!

• The75

Först grattis Caspianne och sen får jag verkligen beklaga det som du fick gå igenom sist förstår att det är tufft att ta till sig en graviditet, jag har bara haft två MF och det går inte att jämföra med men jag har ändå haft jobbigt att ta det till mej detta.
    Det är först nu i vecka 30 som jag börjat slappna av och tänka att detta kommer gå vägen :0)
    Hoppas och tror att det kommer gå bättre denna gång för dej :0)

Vinkan1 förstår att det är tufft med två men oxå underbart samtidigt :0)

Här går det framåt vecka 30 nu och jag mår bra tjockare för var vecka som går men än så länge går det bra jag planerar att jobba till 17 maj sen ska jag bara vila och ta hand om mej och dom två barn vi redan har :0)
    Väntar på brev från Danderyd om inskrivnings samtal men det dröjer nog vi har fått snitt till midsommar bestämt så det känns bra :0)

• AmelieS

Caspianne, grattis till graviditeten. Jag måste beklaga att ni förlorade er dotter, så sorgligt. Nu har de extra koll på dig kan jag tänka mig på spec MV. Alla graviditeter är olika och det kommer gå bra denna gång hoppas och tror jag. En stor kram till dig för allt ni gått igenom.

Vinkan, kul att höra av dig och lite om hur du upplever den första tiden med tvillingarna. Du skrämmer mig lite som blivande tvillingmamma med en 3-årig dotter hemma som snart blir storasyster. Jag oroar mig ändå inte så mycket, vi får ta det som det kommer. Jag har gått in i v 31 nu och det är tungt. Bebisarna väger 3 kg tillsammans och är äntligen lika stora och på rätt vikt för denna vecka. Jag jobbar halvtid nu och om en vecka blir jag hemma på heltid. Det känns rätt att sluta jobba nu. Ryggen värkar och många dagar är jag väldigt trött. Bebis nr 1 som ligger närmast utgången ligger i säte så de närmaste veckorna kan bli avgörande.Den måste vända sig annars blir det snitt för mig. 

The75 jag hoppas jag har fått mina barn ett par veckor innan midsommar :)
    Hur mår du?  

Svar på tråden ÄD gravida Lattemammor i Stockholm nr3