• The75

ÄD gravida Lattemammor i Stockholm nr3

Hej Är du gravid efter att han gjort ÄD/EA/ED utomlands eller i Sverige ,skulle vara roligt om det fanns några därute som ville utbyta erfarenheter,tankar och funderingar . Detta är mitt andra barn som kommer till på detta sätt så jag hoppas och tror att jag har en del erfarenheter i ämnet :) Jag har gjort mina försök på Ava Riga och är jätte nöjd med dom,vi hade turen att första gången få ut som pass många ägg från vår donator att dom räckt till två MF två minus och förhoppningsvis nu oxå två barn :) Jag hade själv en massa tankar och funderingar under graviditeten om hur jag skulle känna och tycka om denna guldklimp jag väntade och det var kärlek vid första ögonkastet han är min till 100% känner samma kärlek till honom som till mitt "bio" barn som jag har sedan tidigare. Bor ni i Stockholm skulle det ju vara trevlig då det blir lite lättare att träffas om man skulle vilja det men om ni inte gör det går det precis lika bra :) Jag träffar sedan tidigare ett gäng ÄD mammor som bor här i Stockholm som har följts åt i den tråd jag startade under min första ÄD graviditet och det har varit till stor hjälp att öppet kunna ventilera tankar och funderingar kring ämnen som kan komma upp under och efter guldklimpens ankomst. Jag har Bf 29 juli men det kommer även denna gång bli tidigare då jag kommer snittas.

• Svar på tråden ÄD gravida Lattemammor i Stockholm nr3
  • vinkan1

Ja, det är verkligen en trygghet för en själv när man känner sparkarna varje dag! Så kände jag också, nu är det ju riktiga sjöslag i magen emellanåt och då kan jag längta tillbaka till de där lite stillsammare sparkarna dessutom blir det lite skillnad på när det är två, ofta känner jag vilken det är men ibland blir jag lite osäker. Jag har dessutom en moderkaka i framvägg och en i bakvägg så det tog lite tid innan jag kände lika självklart på ena sidan.

För mig är det från och med nu besök hos barnmorska och läkare varje vecka men som jag förstått det är det fortfarande TUL varannan vecka. Sist beräknades de väga drygt 2 kg st vilket känns som en bra gräns att ha klivit över.
    Sköt om er!

• The75

Hej :)
    Vi var hos BM nu i veckan och allt såg bra ut och vi fick en del datum inför framtiden så nästa besök blir slutet av mars då ska vi träffa BM och göra NOTCH UL samma dag och sen rullar det på :) och mitt i allt glömde jag så klart att jag skulle fråga om vad det står i journalen som skickas från BB till BVC typiskt :(
    Jag har haft en del sammandragningar av det ondare slaget så BM ville göra en urinodling för att se att jag inte har UVI då kan man tydligen få tidiga sammandragningar får se nästa vecka vad proverna säger :(
    Har någon av er sammandragningar?

• AmelieS

Hej The75, jag håller tummarna för att dina sammandragningar inte beror på UVI. Bra att hon kollar upp det ialla fall. Jag har inga sammandragningar än så länge. Hade det inte med dottern heller, så jag vet knappt hur det känns.

Just nu mår jag bra, mår illa till och från och har halsbränna, inga svåra krämpor än så länge. Nu ser jag verkligen gravid ut, magen har vuxit en hel del denna vecka.

Vinkan, hur mår du?    

• vinkan1

Hej på er! Jo med mig är det rätt okej såhär i sluttampen, är också lite osäker på sammandragningar. Magen blir hård ibland men inte ont. Halsbränna här också som inte är roligt, som tur var inte varje dag. The75, tänkte just fråga om BVC eftersom det nu börjar bli prat om att skriva sammanfattning och välja BVC.

• WannabeFler

Hej! En blivande ÄD-mamma till ansluter sig i tråden. :) Jag väntar mitt första ÄD-barn med bf 15 juni. Har två fantastiskt fina genestiska barn som kommer bli kanonbra storasyskon. Denna lilla guldklimp är mycket efterlängtad. Kul att den här tråden finns! Tjing!

• AmelieS

Wannabefler, vad kul att du har hittat hit och att vi blir fler i tråden :)
    Grattis till din graviditet! 

Här rullar allt på som vanligt. Väntar på nästa besök hos barnmorska i nästa vecka och sedan UL veckan därpå. Kul att komma iväg och lyssna på bebisarna.

The75 hoppas allt är bra med dig!   

• The75

Hej allihop :0)
    Välkommen Wannabefler kul att vi blir flera med mej är det bara bra jag får sammandragningar lite då och då men det beror iallafall inte på UVI så det var skönt :0)

Angående BVC så går vi på MamaMias BVC och är jätte nöjda med dom känns skönt eftersom vi gått på MVC där :0)

• WannabeFler

Hej igen!

När är ni andra beräknade? Själv har jag bf 15 juni.

Många nya uttryck för mig här i tråden. Vad är NOTCH? Bör man göra det/efterfråga det och i så fall varför,

Vad är UVI ? Jag har haft en del kraftiga sammandragningar denna vecka men har kopplat det med att jag ansträngt kroppen hårdare än vanligt. Vad tror ni?

• The75

Hej
    Wannabefler UVI är urinvägsinfektion och det kan orsaka tidiga sammandragningar enligt min BM men precis som du själv berättar kan man få sammandragningar av att man anstränger sig lite för mycket eller stressar.

NOTCH UL är det special UL där man kollar flödet i blodkärl som försörjer moderkakan med blod så det har ett bra flöde och tror man även kollade flödet i navelsträngen vet inte om det är så att det är vanligare att flödet är dåligt när man gjort ÄD eller varför men det ingår i dom extra undersökningar jag har fått göra samt extra TUL
    (Tillväxt Ultraljud)

Jag har BF 29 juni men pga snitt blir det några dagar innan

• AmelieS

Hej!

Vecka 23+0 idag och jag börjar känna mig  tung. 13 kg har jag gått upp hittills!
    Jag väntar tvillingar så jag är mycket större denna gång. BF är 29 juni för mig också. Imorgon ska jag till barnmorskan och om en vecka blir det notch UL. Det ska göras i v 24 som jag har förstått det och är vanligt att det görs vid ÄD. Kunskapen om ÄD graviditeter är lite skiftande i olika landsting. Men medveten verkar högre nu jämfört med för tre år sedan när jag väntade dottern.    

Svar på tråden ÄD gravida Lattemammor i Stockholm nr3