• The75

ÄD gravida Lattemammor i Stockholm nr3

Hej Är du gravid efter att han gjort ÄD/EA/ED utomlands eller i Sverige ,skulle vara roligt om det fanns några därute som ville utbyta erfarenheter,tankar och funderingar . Detta är mitt andra barn som kommer till på detta sätt så jag hoppas och tror att jag har en del erfarenheter i ämnet :) Jag har gjort mina försök på Ava Riga och är jätte nöjd med dom,vi hade turen att första gången få ut som pass många ägg från vår donator att dom räckt till två MF två minus och förhoppningsvis nu oxå två barn :) Jag hade själv en massa tankar och funderingar under graviditeten om hur jag skulle känna och tycka om denna guldklimp jag väntade och det var kärlek vid första ögonkastet han är min till 100% känner samma kärlek till honom som till mitt "bio" barn som jag har sedan tidigare. Bor ni i Stockholm skulle det ju vara trevlig då det blir lite lättare att träffas om man skulle vilja det men om ni inte gör det går det precis lika bra :) Jag träffar sedan tidigare ett gäng ÄD mammor som bor här i Stockholm som har följts åt i den tråd jag startade under min första ÄD graviditet och det har varit till stor hjälp att öppet kunna ventilera tankar och funderingar kring ämnen som kan komma upp under och efter guldklimpens ankomst. Jag har Bf 29 juli men det kommer även denna gång bli tidigare då jag kommer snittas.

• Svar på tråden ÄD gravida Lattemammor i Stockholm nr3
  • AmelieS

Hej!

5 veckor kvar, det låter jättebra The75, hoppas det går fort som sagt. Jag vet inte om jag bara har 5 veckor kvar, kanske mera. Nu ligger båda mina med huvudet ner så jag måste föda vaginalt. Doktorn som utförde UL var så glad :) Det känns jobbigt att inte veta hur lång tid jag har kvar. Hade föredragit planerat snitt av bl a den orsaken. Det börjar kännas fullt i magen och i värsta fall har jag nästan 7 veckor kvar. Igångsättning kan jag bara räkna med om tappen är mogen. Mina ben och fötter är jättesvullna och händerna domnar bort. Nu har jag också klagat. Vädret är jätteskönt nu, gillar sol och värme.

Jag har inte sökt ersättning från försäkringskassan då vi inte är berättigade till det.     

• TyckOmMig

Mariavw81-jag väntar oxså tvillingar och funderar som du gjorde tidigare i tråden på nedtrappningen framöver-jag tar Progynon 2 mg 2 morgon och 2 kväll Progesteron 400mg 3 gånger dagligen sen ville Riga att jag skulle ta extra C-vitamin och Magnesium då jag haft två mindre blödningar för ett par veckor sedan.
    När ungefär börjar man trappa ner är det i v 10 för att fasa ut dem?

Ska på mitt tredje VUL imorgon för att se att de växer som de ska hoppas allt ser bra ut man är så orolig den första tiden kan knappt njuta denna graviditet ännu.

• The75

Jippi idag är min sista arbetsdag det känns så skönt :0) dagarna går ganska bra men när jag kommit hem lagat mat och lagt barnen är jag helt slut så fr.o.m. Nu ska jag bara njuta dom timmarna på dagen när barnen är på dagis så jag orkar med lillans ankomst :0)

• vinkan1

Vad skönt för dig the75!

Jag har en liten fundering på hur ni som har äd-barn. Hur bemöter ni kommentarer om vem barnet är likt, eller att det liknar dig etc (om ni inte berättat om det)?

• The75

God morgon

Vinkan1 jag spelar me ;0) folk kommer alltid se likheter mellan dej och barnet bara för att,
    Min son är inte alls lik mej men ändå tycker folk att han har min . . . Osv
    Jag tror det gäller att inte ta åt sig, inte lägga för stor vikt vid folks kommentarer osv barnet är mitt, jag har burit barnet i mig i 9 mån,mitt blod har gått genom barnets kropp och det kommer att likna mej antingen till utseende eller personlighet.
    Och jag som haft möjligheten att se flera ÄD barn kan bara säga att fler av dom ÄR lika sina mammor till utseende oxå om det är bra matchning från klinikerna eller om det beror på att vi påverkar barnen mer än vi tror under dom 9 mån dom finns i oss ska jag ha osagt men dom liknar iallafall sina mammor.

• vinkan1

Tack The75! Det har ibland känts lite svårt veta hur man ska bemöta frågor om likhet etc - men det känns klokt det du gör. Antar också att det är mest intressant i början för folk att leta likheter, sen tar väl så mycket annat över.

Sköt om dig nu och njut av din ledighet.

• myran
    The75 skrev 2013-05-17 14:15:40 följande:
    Jippi idag är min sista arbetsdag det känns så skönt :0) dagarna går ganska bra men när jag kommit hem lagat mat och lagt barnen är jag helt slut så fr.o.m. Nu ska jag bara njuta dom timmarna på dagen när barnen är på dagis så jag orkar med lillans ankomst :0)
    Sköööönt! Njut av din ledighet
    vinkan1 skrev 2013-05-17 20:09:57 följande:
    Vad skönt för dig the75!

Jag har en liten fundering på hur ni som har äd-barn. Hur bemöter ni kommentarer om vem barnet är likt, eller att det liknar dig etc (om ni inte berättat om det)?
    Jag har ju inte kommit dit riktigt än men har ju tänkt på det. Det som slagit mig nu är hur många "genetiska" barn som faktiskt inte alls liknar sina mammor eller pappor, när man börjar kolla och inte sjutton har jag tänkt på det innan Skrattande

Skulle någon se likheter mellan mig och mitt ÄD-barn har de förmodligen alldeles rätt Solig

• AmelieS

Vad skönt The75 att du är hemma på heltid nu och kan vila och förbereda dig. V 35 nu för mig och dig, det börjar närma sig. Jag håller på och packar BB-väskan. Vad tar du med för kläder till bebis?
    Långärmat eller kortärmat eller både och?

Angående vem barnet är likt så får jag fortfarande frågan, dottern är nu 3 år. Första året var hon väldigt lik pappan men inte lika mycket nu längre. Jag brukar ibland säga att hon är en kombination av oss båda :)     

• TyckOmMig

Ingen som ville berätta hur ert nedregleringsschema sett ut-jag längatr verkligen efter att få fasa ut progynonet och sedan progesteronet snarast.Skiljer det sig om man väntar ett eller två barn?Mailat Riga idag får se vad de svarar men många med mig är oroliga då Sverige har ett lite annat upplägg än de klinikerna utomlands vad jag förstått?

• AmelieS
    TyckOmMig skrev 2013-05-20 12:48:18 följande:
    Ingen som ville berätta hur ert nedregleringsschema sett ut-jag längatr verkligen efter att få fasa ut progynonet och sedan progesteronet snarast.Skiljer det sig om man väntar ett eller två barn?Mailat Riga idag får se vad de svarar men många med mig är oroliga då Sverige har ett lite annat upplägg än de klinikerna utomlands vad jag förstått?

Kliniken i Spanien tyckte att jag skulle sluta tvärt. Ingen skillnad om man väntar ett eller två barn, mängden hormoner du äter är densamma. Jag väntar tvillingar. Jag använde ett nedregleringsschema från Sverige när jag var gravid efter ÄD första gången. Hittar inte mitt schema just nu, är för trött och stor för att leta såhär i slutet av graviditeten. Har du läst bakåt i tråden?
Svar på tråden ÄD gravida Lattemammor i Stockholm nr3