• Henrietta01

ÄD gravida Lattemammor i Stockholm nr3

Grattis all gravida och grattis alla nyblivna föräldrar! Själv är jag i v 10+4 efter ÄD hos AVA Riga (gamla kliniken).
    Jag undrar lite över avtrappningen av progesteronet. Har fått besked att minska med hälften från 15/4, alltså en 400 mg vag på morgonen i 7 dgr, därefter inget alls. Nån som fått samma avtrappning? Har läst följande på Fass (Lutinus, eftersom det inte står nåt om Prog MIC) "Tvärt avslutad progesteronbehandling kan orsaka ökad ångest, humörförändringar och ökad mottaglighet för kramper". Är detta en tillräckligt försiktig nedtrappning, tro? Fram till första VUL tog jag ju även 2x100 mg Utrogest på em, men den avtrappningen märkte jag inte av. Har också läst att man kan bli illamående och få spänd buk som biverkningar, inte lätt att veta vad som är från själva graviditeten och vad som är från extra hormonerna.....mår nämligen mer illa nu än under tidigare graviditeter, och tänkte att det kanske är en flicka.....Glad (Har en pojke sen tidigare)
    Nån som har erfa om progesteron nedtrappning?
    Intressant att läsa om Notch UL, som jag aldrig hört talats om tidigare. Min BM hade iofs lite extra info (som jag aldrig såg själv) när det är en ÄD grav, bla att fostret kan tappa lite i tillväxt i slutet av graviditeten, men jag hörde inget om nåt speciellt UL. Är precis inskriven hos landstingets MVC, hade dem sist o var nöjd. Nån som vet om fler än MammaMia gör Notch UL?
    Kram!

Svar på tråden ÄD gravida Lattemammor i Stockholm nr3