• Besa

Häng med alla ni som har upprepade missfall..

Hej tjejer här kan vi samlas vi med upprepande missfall och stöta varandra och ge tips vad man kan försöka göra för att det ska gå hela vägen.. Själv har jag fått två missfall samt att jag förlorade min dotter i magen v 39 förra året.. Har äntligen fått en missfallutredning och har börjat äta trombyl, Folacin samt pergotime .. Hoppas bättre lycka nästa gång....

• Svar på tråden Häng med alla ni som har upprepade missfall..
  • Besa
    che71 skrev 2013-02-14 12:11:09 följande:
    missfall nr 5 var på VUL i fm

Usch beklagar verkligen stor bamsekram till dig
  • idape

che71 - Fruktansvärt finns inte ord för hur det känns, jag vet. Kram

• Marie22

Hej,
    vill ge lite info vidare som jag har samlat på mig.

Jag trodde att nu kommer man verkligen göra allt för att hjälpa mig när man kommer in där som ny in i vårdsvängen med sina problem.

Min erfernehet är tyvärr att många läkare här i landet ofta jobbar väldigt mycket "i sin bubbla" och går inte utanför sin trygghetszon/bekvämlighetszon. Rekommenderar därför en missfallsklinik i London som utreder även en del som man inte tydligen gör i Sverige. (ex. NK-celler)

http://www.newlifeclinic.org.uk/Miscarriages.aspx

Efter 3 missfall åkte jag till London och gjorde en utredning. Jag hade förhöjd styrka på NK-celler. (natural killer) NK-cellerna attackerar embryot i tidig graviditet. På kliniken är det mycket trevlig personal.

Jag fick kortison (Prednosolon) 25mg per dag. (ska trappas efter 12 veckor 3x20, 3x15, 3x10, 3x5) Är gravid nu och går precis in i 14:e veckan. Har man mycket förhöjd styrka får man ännu starkar medicin inklusive intralipider (dropp).

För övrigt hade jag tidigare svårt att bli gravid, men opererades privat (för snabb behandling) för lättare variant av endometrios för ett år sedan. Efter det har jag blivit gravid väldigt lätt även om missfall. Konstaterades även tidigare att jag har ett lågt AMH-värde för ett år sedan. Ändrade då min diet; i stora drag ingen alkohol, inget koffein, socker eller vete. Värt att veta kan vara att läkaren i London menade på att ett lågt AMH-värde inte gör det mer sannolikt att få missfall, men det kan vara svårare att bli gravid.

• TWH

Che, verkligen jättehemskt! Stor kram till dig.

Jag skulle verkligen rekommendera dig att kolla upp immunologispåret, eftersom du blir gravid relativt lätt. Har man så många missfall som du har (och jag själv m fl) visar statistiken att man har färre kromosomfel än ett genomsnittligt missafll om du förstår vad jag menar.

Jag rekommenderar samma sak som Marie ovan, jag åkte ju till en klinik i Aten, info om den hittar du i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-7-134/m63072249.html

Stor kram igen och hoppas att du snart får kraft att gå vidare och ta ett steg till mot en bebis.

• Besa
    Marie22 skrev 2013-02-14 17:21:33 följande:
    Hej, vill ge lite info vidare som jag har samlat på mig. Jag trodde att nu kommer man verkligen göra allt för att hjälpa mig när man kommer in där som ny in i vårdsvängen med sina problem. Min erfernehet är tyvärr att många läkare här i landet ofta jobbar väldigt mycket "i sin bubbla" och går inte utanför sin trygghetszon/bekvämlighetszon. Rekommenderar därför en missfallsklinik i London som utreder även en del som man inte tydligen gör i Sverige. (ex. NK-celler) www.newlifeclinic.org.uk/Miscarriages.aspx Efter 3 missfall åkte jag till London och gjorde en utredning. Jag hade förhöjd styrka på NK-celler. (natural killer) NK-cellerna attackerar embryot i tidig graviditet. På kliniken är det mycket trevlig personal. Jag fick kortison (Prednosolon) 25mg per dag. (ska trappas efter 12 veckor 3x20, 3x15, 3x10, 3x5) Är gravid nu och går precis in i 14:e veckan. Har man mycket förhöjd styrka får man ännu starkar medicin inklusive intralipider (dropp). För övrigt hade jag tidigare svårt att bli gravid, men opererades privat (för snabb behandling) för lättare variant av endometrios för ett år sedan. Efter det har jag blivit gravid väldigt lätt även om missfall. Konstaterades även tidigare att jag har ett lågt AMH-värde för ett år sedan. Ändrade då min diet; i stora drag ingen alkohol, inget koffein, socker eller vete. Värt att veta kan vara att läkaren i London menade på att ett lågt AMH-värde inte gör det mer sannolikt att få missfall, men det kan vara svårare att bli gravid.

Hej tack för din information, jag har också hört om detta... Man kan tydligen göra det i ATEN. Men nu har jag lite frågor till dig är jättetacksam för svar. Jag undrar hur mycket det kommer kosta? Från hotel til undersökningar etc.. Vill så hemsk gärna veta vad som är fel på mig
  • idape

Mitt råd till er är att gå till en privatläkare som jag gjort. Han gör alla test jag ber om. Dessa grejerna ska jag testa    22 dagar efter min mens denna gång. Allt med hormoner från allt som stöter ut och sånt med immunförsvaret och blodproppar. Jag tror det är nåt sånt på mig för allt annat har varit bra. Men hur mycket jag än älskar Grekland vill jag inte åka dit för att fixa detta.

• TWH

Marie, jag går på exakt samma behandling som du, jag har också förhöjda nk celler och är i v 14 nu!

• TWH

idape, det är värt att veat att i Sverige kan du inte kolla vissa saker som du kan i London och Aten tyvärr. tex så kan man inte kolla nk celler i Sverige, även om du går till privatklinik. I Sverige kollar man ibland en annan typ av nk celler - som enbart finns i livmodern och de är inte orsaker till missfall tex. det finns flera tester som görs på annorlunda sätt än hemma, tyvärr. Kunskapen finns inte ens i Sverige.

Svar på tråden Häng med alla ni som har upprepade missfall..