hej tjejer,
här är en till som behöver lite pepp. Vi har redan gjort en barnlöshetsutredning och blivit satta på IVF. Har bara hunnit med 2 behandlingar än (varav ett fet) men båda har slutat med tidigt mf v6. Självklart inte på något sätt läge att förtvivla redan nu, men naturligtvis var det inte här vi ville hamna (upp med handen alla som känner igen sig, haha). Hoppades självklart att IVF skulle lösa våra problem snabbt och smidigt men det verkar inte som vi har sån tur.
Våra problem är tvådelade, IVFen (icsi) gör vi pga sambons spermier, men för att lägga grädde på moset har jag problem med sköldkörteln. Tack vare tidig utredning har mitt initiala TSH värde (21) medicinerats ner till strax över 1 nu med levaxin. Sköldkörtelproblemet är autoimmunt och har både läst på nätet samt hört från läkarna att även om levaxinet sänker TSH så gör det inget åt antikropparna, och att dom i sig kan flerfaldiga risken för mf. Senaste läkaren sa att det inte finns någon behandling mot antikropparna, samt att även om sambandet mellan förhöjda antikroppar och mf är säkerställt, är orsakssambandet inte helt klarlagt. Någon som hört något annat, eller sitter på någon annan/kompletterande info?
Med "bara" 2 mf vill jag inte ta ut det värsta i förskott, men klart det inte känns bra när vi redan nu, innan en mf utredning, vet att vi har ett typisk mf-orsaks problem som en av sveriges största fertilitetskliniker säger sig inte kunna behandla. Blir så ledsen bara, minns fortfarande känslan att få plussa efter 2 års tröstlösa försök och sen bara hamna rakt in i det här istället. Samtidigt är vi såklat fortfarande väldigt glada över att ha fått bevis på att det kan funka, att vi kan bli gravida, men det hjälper ju lite i ängden om vi inte får behålla det. Väntar på att få köra vårt sista fet från första behandlingsomgången (hör till ett landsting som ger 3 fulla IVF, inkl samtliga fet, så har en enorm tur där), blev inställt förra månaden pga helgkrock och ser ut som vi hamnat i samma tidsloop den här månaden också, men håller tummarna att Äl flyttar en dag. Vill så gärna köra igen, och hoppas på ett bättre resultat den här gången.