• Besa

Häng med alla ni som har upprepade missfall..

Hej tjejer här kan vi samlas vi med upprepande missfall och stöta varandra och ge tips vad man kan försöka göra för att det ska gå hela vägen.. Själv har jag fått två missfall samt att jag förlorade min dotter i magen v 39 förra året.. Har äntligen fått en missfallutredning och har börjat äta trombyl, Folacin samt pergotime .. Hoppas bättre lycka nästa gång....

• Svar på tråden Häng med alla ni som har upprepade missfall..
  • Lyckanssmed

Che71: jag har inte förfyllda sprutor utan en kutanlösning och ett pulver som jag ska blanda, och sen får jag hämta ut sprutor med uppdragsnål och intramuskulär nål också! Om man ska ta varje dag är det nig 1500iE man tar! Jag tar 5000 iE! Vet inte varför läkaren sa åt mig att göra så! :)

• Lyckanssmed

Che71: Jag kollade lite halveringstiden på pregnyl är 33h vilket gör att jag efter ett dygn plus nio timmar har 2500 iE i kroppen. Det gör att jag fortfarande har mer i kroppen än någon som tar 1500 iE varje dag även fast jag tar var tredje! Jag tror att det är lite olika behov utifrån vilken anledning man får pregnyl med! Hur tar du den? 1500 iE varje dag subcutant?

• che71
    Lyckanssmed skrev 2013-10-08 23:16:33 följande:
    Che71: Jag kollade lite halveringstiden på pregnyl är 33h vilket gör att jag efter ett dygn plus nio timmar har 2500 iE i kroppen. Det gör att jag fortfarande har mer i kroppen än någon som tar 1500 iE varje dag även fast jag tar var tredje! Jag tror att det är lite olika behov utifrån vilken anledning man får pregnyl med! Hur tar du den? 1500 iE varje dag subcutant?
    5000 enheter varje dag subcutant, det är det vanligaste
    både RMC som skrev ut det pga att de hittade APC resistens i missfallsutredningen o Dr D i Aten som håller i min immunbehandling (där är Clexane 6000 det vanligaste visserligen men Fragmin 5000 är nästan samma)
  • Lyckanssmed

Che71; ja då verkar det ju som att jag fått nån feg dos, då är jag oändligt tacksam att det funkade och vi fick vår dotter!

• Emhsie

Har ju som tidigare skrivet fått två missfall (eller ja, ett mf och ett ma) 
    Så räknas inte riiiktigt till upprepade, men.
    Dom två andra graviditeterna plussade jag på försök 2 och 3.
    Nu går vi in i försök 6, och egentligen är det väl inte lång tid... men för mig är det ju givetvis det!
    Någon annan som fått de liknande? alltså att ett plus dröjt.. 

• Lyckanssmed

Emhsie: jag har blivit gravid av och till hela tiden, men när jag blev gravid med vår dotter tog det 6 månader! (Vart gravid 13 gånger och har 12 mf/ma)

• che71
    Emhsie skrev 2013-10-14 20:08:37 följande:
    Har ju som tidigare skrivet fått två missfall (eller ja, ett mf och ett ma) 
    Så räknas inte riiiktigt till upprepade, men.
    Dom två andra graviditeterna plussade jag på försök 2 och 3.
    Nu går vi in i försök 6, och egentligen är det väl inte lång tid... men för mig är det ju givetvis det!
    Någon annan som fått de liknande? alltså att ett plus dröjt.. 
    Ja efter första missfallet tog det 1 år att bli gravid igen, trots ÄL tester hela tiden..till slut var det med hjälp av pergotime.
    Annars har det tagit allt från 1 månad till 4 månader att bli gravid igen efter alla mina missfall.
  • Tinzu

Hej! Jag har gått igenom 2st missfall, fast med 2 års mellanrum, första var ett missfall i vecka 6, det andra var ofostrigt och upptäcktes i vecka 10 då vi blev erbjudna några tidiga ultraljud.

Nu är jag på BIM -3 eller 4, har fått plus igen.. hur ska jag hantera det? Vi vågar ju inte hoppas på någonting överhuvudtaget med tanke på vad vi tidigare gått igenom.

Hur har ni gjort? Reaktioner och förväntningar, hur fick ni tiden att gå?   

• che71
    Tinzu skrev 2013-10-15 23:09:09 följande:
    Hej! Jag har gått igenom 2st missfall, fast med 2 års mellanrum, första var ett missfall i vecka 6, det andra var ofostrigt och upptäcktes i vecka 10 då vi blev erbjudna några tidiga ultraljud.

Nu är jag på BIM -3 eller 4, har fått plus igen.. hur ska jag hantera det? Vi vågar ju inte hoppas på någonting överhuvudtaget med tanke på vad vi tidigare gått igenom.

beklagar dina missfall
    man brukar säga att 3 missfall på rad är upprepade missfall, det är först då det inte bara räknas som otur o man får en utredning
    ja hur gör man...vid varje plus har vi varit så lyckliga men med varje missfall följer ju förstås oron, men jag tänker alltid att nu måste det väl ändå vara vår tur, denna gång ska det gå bra, för att sen falla djupt när det händer om o om igen..tiden går så långsamt..varje dag är ett steg i rätt riktning, varje gång jag går på toa kollar jag efter blod...rädslan försvinner nog aldrig efter allt vi varit med om..
    6 missfall o vi har försökt sen sommaren 2010, första missfallet var på Nyårsafton samma år, sen var det 3 missfall förra året o 2 i våras, nu är jag gravid för 7:e gången o är i v 11
    Hoppas.. hoppas så!!Drömmer
  • idape
    Tinzu skrev 2013-10-15 23:09:09 följande:

Den tiden var fruktansvärt orolig. Jag gick på ultraljud i v 7, v 10 och v 13 för att lugna mig. Tog även progesteron vagitorier och åt trombyl. Det funkade den gången efter 3 mf innan. Är nu i v 37!
    Inga fel hittades på mig, det var bara otur.
    Så du ska veta att det kan gå även att man tror verkligen inte det. Jag är än i dag orolig. Det kommer du att vara hela graviditeten, men tiden går, du löser det. När v 12 har passerat känna det lite bättre, sen efter ultraljudet v 19 mycket bättre. Men då oroar man sig att den ska komma för tidigt. Sen nu i slutet har man foster rörelserna att oroa sig för. Jag blir inte lugn förrän min bebis ligger här hos mig. Men man får tänka så här - nu har jag haft min otur - det kommer att gå bra! Mitt tips i början är ta det lugnt så mycket du kan. Jag var sjukskriven pga illamående så jag orkade inte ens oroa mig så mycket som jag annars hade gjort. Och gå på kontroller. Jag gick privat, för annars får man inte gå så ofta. Hade stöd av en mycket bra läkare som hjälpte mig med det jag ville. Tror det är en viktig del oxå. Kram och Lycka till!!
  • adnils

Känner mig så himla orolig, så tänkte se om någon annan varit med om samma som mig. Blödde både rött o brunt blod i början av min graviditet. Jag har haft två tidiga mf som, börjat exakt likadant så ringde till sjukhuset och fick tid till vul. Detta var i mitten på september, 17/9 exakt, Dom kunde bara se en tom hinnsäck och sa att jag inte var i den veckan som jag trodde (trots att jag haft stenkoll på äl) så blev tillbakaflyttad till 5+4 och fick en tid till 27/9. Jag fortsatte att blöda. Tänkte att det var kört. På vulet 27/9 så hör o häpna så såg vi en liiiten bebis med hjärtslag!! Läkaren sa att jag var i vecka 6+4. Och att jag skulle räkna detta som en normal graviditet Jag blödde lite till i 3 dagar sen helt plötsligt så slutade det, så sista dagen jag blödde var 30/9. Nu är jag så himla orolig att det kanske är ma... Har ett ul om10 dagar och då får jag ju veta hur det ligger till. Men 10 dagar är såå himla lång tid när jag vill veta NU. Så tänkte mest kolla om någon varit med om samma? Eller vad ni tror om detta? Kan det vara ma?

• Frajda 80
    adnils skrev 2013-10-25 12:41:58 följande:
    Känner mig så himla orolig, så tänkte se om någon annan varit med om samma som mig. Blödde både rött o brunt blod i början av min graviditet. Jag har haft två tidiga mf som, börjat exakt likadant så ringde till sjukhuset och fick tid till vul. Detta var i mitten på september, 17/9 exakt, Dom kunde bara se en tom hinnsäck och sa att jag inte var i den veckan som jag trodde (trots att jag haft stenkoll på äl) så blev tillbakaflyttad till 5+4 och fick en tid till 27/9. Jag fortsatte att blöda. Tänkte att det var kört. På vulet 27/9 så hör o häpna så såg vi en liiiten bebis med hjärtslag!! Läkaren sa att jag var i vecka 6+4. Och att jag skulle räkna detta som en normal graviditet Jag blödde lite till i 3 dagar sen helt plötsligt så slutade det, så sista dagen jag blödde var 30/9. Nu är jag så himla orolig att det kanske är ma... Har ett ul om10 dagar och då får jag ju veta hur det ligger till. Men 10 dagar är såå himla lång tid när jag vill veta NU. Så tänkte mest kolla om någon varit med om samma? Eller vad ni tror om detta? Kan det vara ma?

Det kan ha varit så att det var 2 st från början och att nu den ena inte klarade sig.
    Håller tumamrna för att ni om 10 dagar får se en liten med hjärteslag. Min läkare på ferten sa att var 5 graviditet slutar i MF (många vet inte ens om det) men om man ser hjärtslag är risken att det inte går vägen bara 1-2%. 
  • che71
    Frajda 80 skrev 2013-10-25 13:00:18 följande:
    Det kan ha varit så att det var 2 st från början och att nu den ena inte klarade sig.

Håller tumamrna för att ni om 10 dagar får se en liten med hjärteslag. Min läkare på ferten sa att var 5 graviditet slutar i MF (många vet inte ens om det) men om man ser hjärtslag är risken att det inte går vägen bara 1-2%. 

Tja att var 5:e blir missfall är ju inget som lugnar när 1 tjej kan få 6 missfall o 0 barn (som jag..borde alltså ha haft 4 barn nu!!!) o att ha sett hjärtslag minskar inte risken så mycket enligt vissa läkare. Jag såg hjärtat slå i v 8 o fick missfall i v11 o nu har allt sett bra ut på 2 VUL senaste i v 11 förra veckan men med min historik av upprepade missfall är det ändå inte säkert. Tyvärr.

adnils..i min värld är blod inget bra..det har bara slutat i missfall för mig men en väninna fick missfall trodde hon men sen var det en kvar..förmodligen tvilling missfall o en annan blödde då o då under första månaderna så att hon inte ens visste att hon var gravid o det gick bra ändå. Hoppas. ..
  • adnils

Usch nu blev jag ännu mer orolig!!!

Men det borde ju vara lite positivt att blödningen iaf slutade 3 dagar efter vi såg hjärtat, eller?

• Frajda 80
    che71 skrev 2013-10-25 15:12:44 följande:

Tja att var 5:e blir missfall är ju inget som lugnar när 1 tjej kan få 6 missfall o 0 barn (som jag..borde alltså ha haft 4 barn nu!!!) o att ha sett hjärtslag minskar inte risken så mycket enligt vissa läkare. Jag såg hjärtat slå i v 8 o fick missfall i v11 o nu har allt sett bra ut på 2 VUL senaste i v 11 förra veckan men med min historik av upprepade missfall är det ändå inte säkert. Tyvärr.

adnils..i min värld är blod inget bra..det har bara slutat i missfall för mig men en väninna fick missfall trodde hon men sen var det en kvar..förmodligen tvilling missfall o en annan blödde då o då under första månaderna så att hon inte ens visste att hon var gravid o det gick bra ändå. Hoppas. ..

Jag förstår hur du tänker absolut. MF suger. Hur det än är med procent hit och dit så minskar risken för MF när man sett hjärtat slå. Jag håller verkligen tummarna för att det ska gå bra nu för er och för oss.

• lollisen
    Frajda 80 skrev 2013-10-25 13:00:18 följande:

Man ska ta det med en nypa salt med procent. Rent generellt är det kanske så att av alla gravida så kanske det slutar i mf runt 1-2% då dessa sett fostret. Men risken minskar ju inte för oss med upprepade mf eller så. Tyvärr.

Själv har jag sett hjärtslag på alla mina små knott, men det har slutat i mf 4 gånger på runt 6 månader ändå. Skriver inte det för att oroa, men själv blev jag bara än mer nedbruten då mitt hopp steg så högt och fallet så djupt då alla graviditeter slutade i mf, trots den "otroligt låga risken"..

Håller tummar och tår för er allihop att det ska gå vägen nu. {#emotions_dlg.flower}
    Per Aspera ad Astra!
  • Frajda 80
    lollisen skrev 2013-10-28 08:39:47 följande:
    Man ska ta det med en nypa salt med procent. Rent generellt är det kanske så att av alla gravida så kanske det slutar i mf runt 1-2% då dessa sett fostret. Men risken minskar ju inte för oss med upprepade mf eller så. Tyvärr.

Själv har jag sett hjärtslag på alla mina små knott, men det har slutat i mf 4 gånger på runt 6 månader ändå. Skriver inte det för att oroa, men själv blev jag bara än mer nedbruten då mitt hopp steg så högt och fallet så djupt då alla graviditeter slutade i mf, trots den "otroligt låga risken"..

Håller tummar och tår för er allihop att det ska gå vägen nu. {#emotions_dlg.flower}

Ja urs ja... kramar.

Mina MF har ju kommit så tidigt att vi aldrig sett hjärtat slå. Jag känner mig faktiskt inte alls orolig.
    {#emotions_dlg.flower}

Nu väntar jag på Gravid för just nu ser jag bara tjock ut och inga byxor passar alls.   
Svar på tråden Häng med alla ni som har upprepade missfall..