• Lady Namárië

"Opassande" namn

Hej allihop!

Det är så mycket diskussioner om fina namn här, så jag skulle vilja starta en tråd om namn som kanske inte varit så lyckade i alla situationer. Ni vet, barntandläkare som heter Inge Snäll osv. Eller mannen som hette Bror och arbetade som sjuksköterska - och hade en namnskylt där det stod "Syster Bror".

Härmed efterlyses fler torsdagsskratt i denna genre!

• Svar på tråden "Opassande" namn
  • bozzini

Min mamma är sjuksyster och skojade en dag med sin kollega som skulle ropa upp en patient i väntrummet. På lappen skrev mamma Silja Per (efternamnet skrivs ju alltid först). Kollegan stod länge och ropade efter Per Silja som givetvis aldrig dök upp.

• Petsie

Om man heter Ahl i efternamn och får en dotter så är Jenny mer passande än Anne...

• Pyff

Jag kommer ihåg min lågstadiefröken, hon hette Borg i efternamn och hon berättade för oss att hennes föräldrar höll på att göra ett misstag med hennes bror: de ville döpa honom till Inge eller Göte, vilket kanske inte hade funkat så bra med det efternamnet..........

• Miranda

Jag hörde om några som döpte sin stackars dotter till Polly-Ester. Hua!

• Elefjanten

Jag hade en dr en gång som hette Frisk i efternamn har även sett doktorer som heter Gladh

• Linda

Ett tipps är ju att gå in på www.prv.se och slå upp hur många som har olika namn! Där kan man tex få reda på att det faktiskt finns folk som heter Fantomen.......

• Roisin Dubh

Här är några till:

Kolla in den här skulptrisens verk....kanske inspirerade av hennes fina namn?
    www.kaolin.se/var/Ann-Ahlbom-Sundqvist.htm

Man kanske skulle tänka lite på hur namnen ser ut på engleska också. Se bara på våra politiker Bo Ringholm (tråkig?) och Gun Hellsvik (laddad?)

Eller ring nummerupplysningen och hör vem som har numret 040-96 28 47 Garanterat kul!
  • Bella B

Jag hade en kompis när jag var liten vars mamma hade en arbetskamrat som hette Gylfe Pinkus he he he

Svar på tråden "Opassande" namn