• familjenl

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Någon mer som precis är på gång att starta en utredning och vill följas åt de närmsta månaderna? Dela erfarenheter och dylikt?

• Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013
  • familjenl
    Sorkfeber skrev 2013-01-23 12:56:02 följande:
    Jag är helt slut, mentalt och fysiskt.
    Allt bara snurrar, precis kommit hem från vårat första möte uppe på kvinnokliniken/fertilitetskliniken.

Nu är jag visst INTE i klimakteriet, nähä!?
    AMH från 2011 visade på 4,2 och nya prover togs idag för att kolla upp att det inte ändrats negativt.
    Mitt problem är två, en alldeless för liten livmoder och ingen ägglossning (aldrig haft mens heller)

Idag hittade de 5 äggblåsor i vänster äggstock, högra hittade de inte som vanligt.
    Att jag ens har fem folliker! Helt galet, hade ingen aning... vet knappt vad det betyder heller.
    Skör och liten slemhinna, 3 mm, blödde och gjorde väldigt ont med VUL idag.

Remiss på MRT av livmoder och äggstockar skickade, väntetid minst 3 månader (ahhh!)
    Vi vet inget hur vi ska gå tillväga förrän vi får svar på hur det egentligen ser ut efter MRT men börjar med Progynon imorgon (1 tab i 5 dagar sen 2 tabletter i 7 dagar) och VUL i början av februari för att se hur jag svarar på dem.

Så ngt händer juh, men jag är bara trött och nästan mer förvirrad just nu!
    Kram! <3

Förstår att det tar på krafterna! Men känns det mer positivt nu än förr eller? Håller tummarna för att allt kommer att gå bra och att det går bra med MRT! 

Och lider med er över att väntetiden är 3 mån! Hoppas det blir något återbud så att ni får komma dit snabbare!

*styrkekram* 
  • Sorkfeber
    familjenl skrev 2013-01-23 15:25:22 följande:
    Förstår att det tar på krafterna! Men känns det mer positivt nu än förr eller? Håller tummarna för att allt kommer att gå bra och att det går bra med MRT! 

Och lider med er över att väntetiden är 3 mån! Hoppas det blir något återbud så att ni får komma dit snabbare!

*styrkekram* 
    Tack :)

Det känns ju på ett sätt som ett positivt möte eftersom det iaf inte blev "tvärstop" och frågan om äggdonation el adoption direkt men ändå så vet vi ju inte mer än vi visste innan.

Det positiva är ju också att jag inte gått igenom klimakteriet och enligt AMH visar på äggreserver, det negativa att jag kanske inte ens KAN bära ett barn om livmodern är för liten/deffekt.

Sen om allt detta ändå fungerar så måste ju jag iaf svara på alla hormoner och få till en ägglossning och äggen ska vara ok, så resan är lång och fler frågor kommer ju upp :)  
  • Vårväntanochlängtan
    camilla1979 skrev 2013-01-23 14:59:38 följande:
    Läste ditt inlägg och "hajade till" minst sagt. I vår lilla familj äts det proteinpulver till höger och vänster, både i en chake efter träningen samt till kvällssmothien....

Vi ligger i rätt hårt med träningen just nu och då går ju proteinpulver lite hand i hand med det kan man tycka men om läkaren sagt åt er att sluta med det (pga spermaproduktionen) så kommer vi också att göra det. Vi har första besöket hos läkaren 5/2 och då skall min man också lämna ett spermaprov. 

Berättade läkaren någonting om hur mycket proteinpulver man kan äta eller liknande och var det endast mannen som påverkades (nyfiken)?

PS. Grattis till det förhållandevis lyckade resultatet hos farbror doktorn. Glad    

De sa till oss att slopa det helt och hållet, jag vet inte om det är skillnad på protein och protein men vårt heter i alla fall One whey och är beställt från fitnessguru på nätet.
    På dom lät det nästan som vi tog en drog eller något och när jag sa att jag också åt det så sa de till mig att sluta omedelbart jag också.{#emotions_dlg.flower} Tydligen massa märkliga ämnen i de där pulvren som aldrig redovisas på innehållsförteckningen, Inga kosttilsskott alls sa dom samt att vill vi har mer protein så ät kött eller ägg istället. 
    Dessutom sa de att vi äter redan fullt tillräckligt med protein i västvärlden som vi gör och är man bara vanlig vardagsmotionär så behövs det verkligen inte.
    Så om en månad efter att sambon nu helt har slutat med det så ska han få ta ett nytt spermieprov så då hoppas vi på bra resultatGlad Och tack! 
  • Vårväntanochlängtan
    Sorkfeber skrev 2013-01-23 12:56:02 följande:
    Jag är helt slut, mentalt och fysiskt.
    Allt bara snurrar, precis kommit hem från vårat första möte uppe på kvinnokliniken/fertilitetskliniken.

Nu är jag visst INTE i klimakteriet, nähä!?
    AMH från 2011 visade på 4,2 och nya prover togs idag för att kolla upp att det inte ändrats negativt.
    Mitt problem är två, en alldeless för liten livmoder och ingen ägglossning (aldrig haft mens heller)

Idag hittade de 5 äggblåsor i vänster äggstock, högra hittade de inte som vanligt.
    Att jag ens har fem folliker! Helt galet, hade ingen aning... vet knappt vad det betyder heller.
    Skör och liten slemhinna, 3 mm, blödde och gjorde väldigt ont med VUL idag.

Remiss på MRT av livmoder och äggstockar skickade, väntetid minst 3 månader (ahhh!)
    Vi vet inget hur vi ska gå tillväga förrän vi får svar på hur det egentligen ser ut efter MRT men börjar med Progynon imorgon (1 tab i 5 dagar sen 2 tabletter i 7 dagar) och VUL i början av februari för att se hur jag svarar på dem.

Så ngt händer juh, men jag är bara trött och nästan mer förvirrad just nu!
    Kram! <3

Styrkekram{#emotions_dlg.flower} Får jag fråga vad progynon är för något och hur det inverkar på kroppen? Och typiskt med långa väntetider, det ska alltid vara något tyvärr.
  • Maramina

Vårväntan: Trodde de att det skulle hinna bli så mycket bättre på så kort tid om ni slutar med proteinpulvret? Vår läkare sa att det tar tre månader för spermier att utvecklas så om det är så att det finns något som skadat spermierna, han nämnde tex hög feber, så tar det tre månader innan spermierna är topp igen för så lång tid "levde" de enligt honom.

• Sorkfeber

Vårväntan... " Progynon/Estrofem Progynon innehåller estradiol-17-beta i form av Estradiolvalerat. Innehåll per tablett är 1 resp 2 mg per tablett. Sätts vanligtsvis in vid Substitutionsbehandling av östrogenbristsymtom till kvinnor efter menopaus, i vår värld för att förbättra slemhinnan eller inför FET." Det är alltså för att försöka bygga upp min slemhinna

• Vårväntanochlängtan
    Maramina skrev 2013-01-23 22:10:07 följande:
    Vårväntan: Trodde de att det skulle hinna bli så mycket bättre på så kort tid om ni slutar med proteinpulvret? Vår läkare sa att det tar tre månader för spermier att utvecklas så om det är så att det finns något som skadat spermierna, han nämnde tex hög feber, så tar det tre månader innan spermierna är topp igen för så lång tid "levde" de enligt honom.
    Jag vet inte om det är så att det måste vara ett fullt prov då men i alla fall att man kan se en förbättring mot det första provet och att det ligger på miljoner istället för tusentals.
    Min sambo har läst rätt mycket om repruduktion och sådär i sin utbildning till biomedicinare och han vill minnas att 2 månaders tid är det.{#emotions_dlg.flower} Men som sagt, det var bara två veckor mellan de båda första proven som vad som inverkade där har vi ju egentligen ingen aning om. Tror dessutom nästan att han åt mer protein vid det andra än första provetObestämd
  • familjenl
    Sorkfeber skrev 2013-01-23 15:37:23 följande:
    Tack :)

Det känns ju på ett sätt som ett positivt möte eftersom det iaf inte blev "tvärstop" och frågan om äggdonation el adoption direkt men ändå så vet vi ju inte mer än vi visste innan.

Det positiva är ju också att jag inte gått igenom klimakteriet och enligt AMH visar på äggreserver, det negativa att jag kanske inte ens KAN bära ett barn om livmodern är för liten/deffekt.

Sen om allt detta ändå fungerar så måste ju jag iaf svara på alla hormoner och få till en ägglossning och äggen ska vara ok, så resan är lång och fler frågor kommer ju upp :)  
    Skönt att ni känner er lite hoppfulla iaf! Men förstår att det måste vara frustrerande att det väcks massa nya frågor istället... Ovisshet är ju det värsta som finns. :( Men nu håller vi tummarna för att det kommer att ordna sig! 
  • Maramina
    Vårväntanochlängtan skrev 2013-01-24 08:40:38 följande:
    Jag vet inte om det är så att det måste vara ett fullt prov då men i alla fall att man kan se en förbättring mot det första provet och att det ligger på miljoner istället för tusentals.

Min sambo har läst rätt mycket om repruduktion och sådär i sin utbildning till biomedicinare och han vill minnas att 2 månaders tid är det. Men som sagt, det var bara två veckor mellan de båda första proven som vad som inverkade där har vi ju egentligen ingen aning om. Tror dessutom nästan att han åt mer protein vid det andra än första provet

Det kan ju vara så att det är olika skolor, det där. Jag var tvungen att kolla i den information vi fick av läkaren och enligt den så är det tre, precis som läkaren sa.

Hur som är det ju väldigt konstigt att det skiljer så mycket. Det ger ju ändå en annan hopp! Hade läkaren någon annan teori på orsaken annat än proteinpulvret?
  • Vårväntanochlängtan
    Maramina skrev 2013-01-24 15:39:47 följande:

Det kan ju vara så att det är olika skolor, det där. Jag var tvungen att kolla i den information vi fick av läkaren och enligt den så är det tre, precis som läkaren sa.

Hur som är det ju väldigt konstigt att det skiljer så mycket. Det ger ju ändå en annan hopp! Hade läkaren någon annan teori på orsaken annat än proteinpulvret?
    Ja jag hoppas bara ett det sista provet var det som är mest representativt{#emotions_dlg.flower} Och hon verkade inte ha någon annan teori omkring honom i alla fall, hon skojade om att hon hade ställt min sambo mot väggen och verkligen frågat ut honom om levnadsvanor och så vidare. Detta med proteinpulvret var det enda de hade kommit fram till då han varken röker, överkonsumerar alkohol eller tar droger vilket i så fall skulle ha varit hennes andra teorierFlört 
Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013